Wat is overgewicht

Je gewicht is te hoog als je body mass index (BMI) hoger is dan 25 of als je buikomvang te groot is (bij vrouwen >88 cm en bij mannen >102 cm). De BMI geeft de verhouding tussen je lengte en gewicht weer. Als je BMI hoger is dan 30, dan heb je obesitas (ernstig overgewicht). Als je overgewicht heb, zit er teveel vet in je lichaam. Een gezond gewicht en een gezond lijf gaan hand in hand, te veel lichaamsvet zorgt voor (gezondheids)problemen. Gelukkig kan je er veel aan doen en is 5 a 10% gewichtsverlies al veel winst voor je gezondheid!


Hoeveel/ vaak komt overgewicht voor?

In 2019 had ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders van overgewicht (uiteenlopend van matig tot ernstig). Dat is 15% meer dan 30 jaar geleden. Overgewicht (BMI 25-30) komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Maar obesitas (BMI 30+) komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Ook steeds meer kinderen zijn te zwaar. Overgewicht komt wat vaker voor bij 12-17 jarigen dan bij jongere kinderen van 4-11 jaar.


Oorzaken van overgewicht

Er zijn meerdere oorzaken voor overgewicht (en obesitas), maar de belangrijkste oorzaak is te veel eten en te weinig bewegen. Je eet dan meer dan je verbrandt en bent uit ‘energiebalans’ geraakt. Wat je eet maar niet verbruikt, slaat je lichaam op als lichaamsvet met als gevolg dat je gewicht stijgt. Een andere oorzaak voor overgewicht is bijvoorbeeld de leefomgeving: deze is in de afgelopen jaren steeds meer veranderd in een ‘obesogene’ omgeving. Je wordt voortdurend verleid en gestimuleerd om veel te eten (overal is eten te zien, ruiken, proeven) en tegelijkertijd niet uitgenodigd om veel te bewegen. Gemak dient de mens, door bijvoorbeeld roltrappen, elektrische aparaten wordt niet bewegen een stuk makkelijker dan wel bewegen. Ook zijn er aanwijzingen dat weinig slaap invloed kan hebben op je eetlust, en daardoor ook op lichaamsgewicht. Soms spelen verslavingen of emotionele situaties een rol bij het ontstaan van overgewicht. Er zijn ook aanwijzingen dat genetische aanleg een oorzaak kan zijn voor het ontstaan van overgewicht.

Wat zijn de risico’s van overgewicht?

Bij overgewicht loop je meer risico op gezondheidsproblemen dan bij een normaal gewicht. Zo loop je meer risico op suikerziekte (diabetes), hart-, en vaatziekten (bijvoorbeeld verhoogd cholesterol en verhoogde bloeddruk), problemen met je gewrichten en bepaalde vormen van kanker. De risico’s hangen ook gedeeltelijk samen met de plaats waar het vet opgeslagen zit. Heeft je lichaam een ronde appelvorm? Dan zit het vet rond en in je buik. Als het meeste vet rondom je heupen en dijen zit, dan ben je peervormig. Mensen met een appelvorm hebben meer kans op hart-, en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk en galstenen dan mensen met een peervorm. 


Welke type eter ben je?

Eet jij omdat je trek hebt of je lichaam erom vraagt? Of spelen andere prikkels een rol, zoals bijvoorbeel iets lekkers zien of ruiken, vermoeidheid of spanning of 'inhalen' na een strenge periode van lijnen/ dieet. We onderscheiden drie type eters. Herken je jezelf in een of meerdere van deze types?
  • Lijngerichte eter: Je begint elke maandag opnieuw met een dieet en houdt dit zo’n drie dagen vol. Vervolgens ga je weer ‘los’.
  • Externe eter: Je eet best gezond maar zodra je op een feestje bent, doe je je tegoed aan hapjes of loop je vijf keer naar het buffet.
  • De emotionele eter: Als je je boos, verdrietig, moe of gespannen voelt, ga je meer eten of snoepen.

Behandeling van overgewicht

Als je matig overgewicht hebt, is het raadzaam om gezonder te gaan leven. En het hoeft echt niet meteen om enorme hoeveelheden gewichtsverlies te gaan: 5-15% afvallen is al een flinke stap in de goede richting. Je hebt dan misschien nog geen gezond gewicht volgens de BMI-norm, maar het is al een heel stuk beter voor je gezondheid! In het begin gaat het afvallen vaak sneller, en in de fase daarna een stukje langzamer. Afvallen met blijvend resultaat doe je door stapsgewijs je leefstijl te veranderen. Je diëtist kan je hierbij ondersteunen/ coachen. Een mooi streven is een gewichtsverlies van een halve - tot een hele kilo per week. Op die manier kan je voldoende blijven eten en krijg je dus alle voedingsstoffen binnen, behoud je je spiermassa en voorkom je het jojo-effect. 


Leefstijl-, en voedingsadviezen bij overgewicht

  • Eet gevarieerd. Kies dagelijks voor voldoende groente-, en fruit en wissel af met je broodbeleg.
  • Eet niet te veel. Verklein je porties; weet jij hoeveel een gezonde portie warm eten is? Schrijf een paar dagen op wat en hoeveel je eet en drinkt. Kies voor kleinere borden dan schep je ook minder op (klein/ kinder bestek kan ook helpen om kleinere hapjes te nemen en minder te eten).
  • Beweeg voldoende. 60 minuten per dag bewegen is het advies als je gewicht wilt verliezen. Hoe je beweegt maakt niet uit, al is variatie in de beweging éxtra goed: een stuk wandelen, fietsen, stofzuigen of het huis schoonmaken, naar de sportclub, dansen in de woonkamer of een potje voetballen met de kinderen.
  • Kies voor volkoren en vezelrijk. Zo krijg je voldoende vezels binnen en dat verzadigd beter waardoor je minder snel weer trek hebt (én je houdt je de stoelgang gezond). 
  • Drink genoeg. Elke dag 1.5-2 liter. Drink vooral water, spa rood, thee of koffie zonder suiker. Drink liever (helemaal) geen zoete drankjes.
  • Vraag steun aan familie en vrienden. Dat is niet alleen handig bij het afvallen, maar ook om je nieuwe eetpatroon vol te houden. 
  • Beperk tussendoortjes. Zorg voor gezonde hoofdmaaltijden en beperk extraatjes tussendoor. Overleg met je diëtist wat goede maaltijden zijn voor jou en welke hoeveelheden normaal zijn.
  • Slaap voldoende.
  • Ontspan zoveel mogelijk, zo voorkom je emotie-eten en kan je gezondere keuzes maken.
  • Ga naar buiten, zonlicht is goed voor je serotonine-aanmaak en zorgt ervoor dat je je vrolijker voelt. Hoe beter jij je voelt, hoe minder behoefte je hebt aan emotie-eten.
  • Beperkt je alcoholinname en beter nog: stop er helemaal mee. Scheelt een berg calorieen, is gunstig voor je slaap-kwaliteit en helpt je om je stukken (metaal en fysiek) fitter te voelen (met alle positieve gevolgen van dien op je gehele welzijn).
  • Je leefstijl veranderen en afvallen is een proces, dat kost tijd. Het helpt om dit in te calculeren en jezelf de tijd te gunnen. Staar je niet blind op het getal op de weegschaal maar focus je op de positieve veranderingen in je leefstijl. 

Hoe helpt de diëtist bij overgewicht?

Je diëtist coacht en adviseert je bij het op voor jou haalbare wijze veranderen van je leefstijl. Je diëtist houdt altijd rekening met je persoonlijke wensen, behoeften en eventuele beperkingen: wat vind je bijvoorbeeld moeilijk of écht niet lekker? Door de medische en voedingskundige kennis van je diëtist én ervaring, kan zij het beoordelen welke voeding jij nodig hebt. Je diëtist helpt je om die voeding in te passen in je dagelijkse patroon en kan al je vragen beantwoorden. Door in stapjes je gedrag te veranderen, verlies je je gewicht blijvend.

Je kunt bij ons terecht voor consulten in het Nederlands, Engels, Turks, Arabisch, Spaans en Portugees.

Dietisten gespecialiseerd in overgewicht

Diëtist/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Diëtist/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt. Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Sarah  Chorho

Diëtist/ leefstijlcoach Sarah Chorho

Sarah is een doelgerichte, behulpzame diëtiste met sterke communicatieve vaardigheden. Persoonlijk advies en betrokkenheid staan bij Sarah hoog in het vaandel. Zij geniet, als haar clienten met een blij gezicht de praktijk uit lopen. Sarah vindt het belangrijk dat haar adviezen aansluiten op de persoonlijke situatie en wensen van haar cliënt.Sarah is met haar Marokkaanse roots bekend met de Arabische cultuur en beheerst, naast perfect Nederlands, ook de Marokkaanse taal en Berberse dialecten.
Sarah werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Tugce  Tuzgol

Diëtist/ leefstijlcoach Tugce Tuzgol

De sterke affiniteit met eten en gezondheid is de belangrijkste drijfveer geweest om voor het vak dietetiek te kiezen. En nog steeds is ze zeer tevreden met deze keuze. Haar doel? Jou helpen bij het behalen van je doelen. Naast het geven van informatie en (altijd persoonlijk en praktisch) advies is zij gedurende het traject jouw steun- en motivatie punt. Zelf leeft en beweegt Tucze ook gezond.
Tugce werkt in : Amsterdam
Diëtist Francien  Luteijn

Diëtist Francien Luteijn

Francien's interesse voor voeding ontstond nadat ze op haar 15de terugkwam van een zeilreis van een half jaar met een lichaamsgewicht van +10 kilo. Eenmaal thuis is het haar door gezonder eten, genoeg beweging en een flinke dosis wilskracht gelukt om deze kilo's eraf te krijgen.
Francien werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist/ leefstijlcoach Eline  Bijlsma

Diëtist/ leefstijlcoach Eline Bijlsma

Eline zich gespecialiseerd in maag-, darm- en leverziekten en diabetes en ervaring met zeer complexe patiënten en ziektebeelden opgedaan. Eline’s passie voor voeding is ontstaan na een studiejaar in Amerika. Daar kwam ze in aanmerking met verscheidene gezondheidsproblemen veroorzaakt door ongezonde eet- en leefgewoonten.
Eline werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam
Diëtist Anisa  Pilon

Diëtist Anisa Pilon

Anisa heeft veel affiniteit met verschillende eetculturen. Zelf is zij opgegroeid met twee culturen: Iraans en Nederlands. Zij heeft de eerste jaren van haar carrière met veel plezier in een dietistenpraktijk in Suriname gewerkt. Eten ziet Anisa als krachtig middel om te verbinden, verrijken en te verdiepen. Zoveel meer dus dan brandstof alleen.
Anisa werkt in : Amsterdam
Diëtist Jamila  Saidi

Diëtist Jamila Saidi

Jamila is een gedreven persoon met een passie voor voeding en leefstijl. De combinatie van haar positiviteit, sociale aard, inlevingsvermogen en luisterend oor zorgt ervoor je je bij haar direct op je gemak voelt. Jamila zorgt samen met haar client naar een haalbaar plan, waarmee doelen behaald worden.
Jamila werkt in : Amsterdam
Diëtist Elham  Jarideh

Diëtist Elham Jarideh

Elham is enthousiast, betrokken, motiverend en goed op de hoogte van de laatste trends op gezondheidsvlak. Daarbij is zij sportief en heeft een liefde voor vers en eerlijk eten. Haar doel is, om haar kennis met je te delen en je op weg te helpen naar een lekkere eet- en leefstijl die bij je past. Met haar Midden-Oosterse komaf en met werkervaring op Curaçao, heeft Elham brede kennis van eetculturen.
Elham werkt in : Utrecht
Diëtist Bianca  Jutte

Diëtist Bianca Jutte

Met een positieve kijk, enthousiasme en een gezonde dosis nuchterheid begeleidt Bianca je bij het veranderen van je eetgewoonten en -gedrag. Zij vindt het zeer inspirerend en interessant hoe aanpassingen in de leefstijl kunnen bijdragen aan verbetering van de gezondheid. Hierom is zij diëtist geworden.
Bianca werkt in : Den Haag
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen (Utrecht Overvecht )

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen (Utrecht Overvecht )

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Shari  Groot

Diëtist/ leefstijlcoach Shari Groot

Shari luistert graag en goed. Ze is empathisch maar doelgericht. Shari is van mening dat kleine aanpassingen in het eet- en bewegingspatroon zorgen voor een grote verandering op lange termijn. Omdat iedereen anders en uniek is, besteedt zij aandacht aan persoonlijke wensen en smaken, rekening houdend met culturele verschillen.
Shari werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Saskia  Peters

Diëtist/ leefstijlcoach Saskia Peters

Met veel energie, interesse en geduld helpt zij mensen met voeding- en of bewegingsproblemen door gezamenlijk een haalbaar plan op te stellen waarbij de nadruk ligt op balans. Dit alles met als doel de gezondheid te verbeteren.In haar vrije tijd traint ze voor de marathon, houdt ze van het uitproberen van verschillende restaurantjes door heel Amsterdam maar kookt ze daarnaast ook graag met verse producten die ze vindt tijdens het struinen over de markt.
Saskia werkt in : Amsterdam , Amstelveen en Haarlem
Diëtist Derya  Tecim

Diëtist Derya Tecim

Al op jonge leeftijd heeft zij de invloed van voeding en beweging op gezondheid ervaren. Zij heeft zelf als kind ernstig overgewicht gehad, en door goede voeding en beweging, inmiddels een gezond gewicht. Deze levenservaring is de basis geweest voor haar loopbaan als diëtist en sportinstructrice.
Derya werkt in : Amsterdam
Diëtist Laura van der Meijden

Diëtist Laura van der Meijden

Haar manier van begeleiden valt het best te omschrijven als enthousiast, geduldig en op een informele manier. Als een echte Foodie vind je haar vaak in de keuken en kan ze soms urenlang op internet surfen om de lekkerste recepten te vinden, waar ze dan haar eigen hand aan draait om deze zo gezond mogelijk te maken.
Laura werkt in : Den Bosch , Beesd , Leerdam en Zaltbommel
Diëtist Brunna  Venceslau

Diëtist Brunna Venceslau

Brunna is positief, warm en invoelen van aard. Zij kan direct zijn als het nodig is. Met een open houding luistert zij naar haar cliënt en analyseert de wensen en behoeften en zoekt zij samen naar praktische, passende oplossingen. Haar missie als dietist is om mensen te inspireren en begeleiden om uiteindelijk zélf de juiste keuzes te leren maken.
Brunna werkt in : Den Haag
Diëtist Sevda  Türk

Diëtist Sevda Türk

Volgens Sevda is gezondheid onbetaalbaar. Dat lang niet iedereen dit beseft is voor Sevda een reden geweest om voor het vak dietist te kiezen. Haar missie is dan ook om mensen het inzicht te geven dat zij met voeding hun eigen gezondheid voor een groot deel kunnen beïnvloeden.  Ze experimenteert graag met recepten en houdt zelf ook van lekker eten. Ze spreekt vloeiend Turks en kent de Turkse eetcultuur als haar broekzak. Sevda haar interesse ligt bij volwassenen én kinderen; zij heeft binnen de opleiding Voeding en Dietetiek het vak kindergeneeskunde gevolgd.
Sevda werkt in : Amsterdam
Diëtist Jennifer  Plein (online)

Diëtist Jennifer Plein (online)

Jennifer, een dijk van een dietist met 25 jaar ervaring! Tijdens haar loopbaan in Nederland en Suriname heeft ze afwisselend in een ziekenhuis als in haar eigen praktijk gewerkt en is sinds 2020 aangesloten bij DieetPlaneet. Jennifer heeft veel mensen met de meest uiteenlopende gezondheidsproblemen al naar een betere gezondheid begeleidt, en zeker weten dat dit bij jou ook gaat lukken! 
Jennifer werkt in : Amsterdam
Diëtist Marlies van Dijk

Diëtist Marlies van Dijk

Marlies werkt in : Amsterdam
Cookies Contact en afspraak