Wat is hypertensie
(hoge bloeddruk)?

Hypertensie komt vaak voor, ongeveer 1 op de 4 Nederlanders heeft er last van. Mannen vaker dan vrouwen. Hypertensie is een ander woord voor hoge bloeddruk Je spreekt van hypertensie wanneer de bovendruk hoger is dan 140 mmHg en je onderdruk hoger is dan 90 mmHg. De bovendruk (ook wel systolische bloeddruk) is de druk wanneer het hart zich samenknijpt. De onderdruk (ook wel diastolische bloeddruk) is de druk wanneer het hart zich ontspant. De huisarts of praktijkondersteuner (POH) kan je bloeddruk meten met een bloeddrukmeter.


Symptomen hypertensie (hoge bloeddruk)

Je kunt last hebben van hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en braken, kortademigheid, rusteloosheid en wazig zien. Maar je kunt ook een te hoge bloeddruk hebben zonder het te merken. Om vast te stellen of je hypertensie hebt, kun je een bezoekje brengen bij je huisartspraktijk. Zij meten je bloeddruk met behulp van een bloeddrukmeter en vertellen je binnen enkele minuten de uitslag.


Je hebt een grotere kans op het krijgen van hypertensie (hoge bloeddruk) wanneer je:

  • BMI hoger is dan 25 kg/m2
  • Rookt
  • Langdurig stress ervaart
  • Ouder bent dan 60 jaar
  • Alcohol gebruikt
  • Weinig lichamelijke activiteiten beoefent
  • Medicatie gebruikt zoals ibuprofen, naproxen, diclofenac of corticosteroïden
  • (Voor)ouders ook bekend zijn met hypertensie
  • Van het mannelijk geslacht bent

Behandeling van hypertensie (hoge bloedduk)

Er zijn gelukkig veel mogelijkheden om de bloeddruk weer te stabiliseren: leefstijl en/ of medicatie. Met behulp van een gericht behandelplan van huisarts en dietist is de kans groot dat je bloeddruk snel weer normaliseert. 


De gevolgen van hypertensie
(hoge bloeddruk)

Wanneer je een lange tijd een hoge bloeddruk hebt, kunnen er klachten ontstaan zoals hart- en vaatziekten. Vanwege de constante hoge druk die in de bloedvaten aanwezig is, moeten de aderen zich weren tegen deze hoge druk. Dit doen ze door zich te verstevigen door een verdikkingsproces. Hierdoor lopen ze niet het gevaar om uit te barsten, maar doordat de aderen zich verdikken vernauwen ze tegelijkertijd. Hierdoor wordt de bloeddruk dus nog hoger. Tot slot is er een verhoogde kans op het krijgen van een beroerte of een hartinfarct. Meestal schrijft de huisarts een gericht medicatie om de bloeddruk te verlagen en dit allemaal te voorkomen.


Verschillende vormen van hypertensie
(hoge bloeddruk)

Primaire hypertensie
Dit is de meest voorkomende soort hypertensie. 90-95% van de mensen die hypertensie hebben, hebben primaire hypertensie. Wat de oorzaak hiervan is, is niet bekend. Deze diagnose wordt gesteld als er geen duidelijke oorzaak is waarom iemand een hoge bloeddruk heeft. In bepaalde families komt deze vorm van hypertensie vaker voor.  
Secundaire hypertensie
Bij secundaire hypertensie is er een oorzaak voor de hoge bloeddruk. Hiervoor is onderzoek nodig om te achterhalen wat het probleem is. Je arts bepaalt of er onderzoek nodig is. Mogelijke oorzaken van secundaire hypertensie zijn: te veel drop eten of zoethout thee drinken, een nierziekte of ziekte van de urinewegen, afwijkingen van de nierbloedvaten, het eochromocytoom (is een bijnierziekte waarbij je te veel adrenaline aanmaakt) of hyperaldosteronisme (is een bijnierziekte waarbij je te veel aldosteron aanmaakt), het slaapapnoesyndroom.
Wittenjassen hypertensie
Sommige mensen vinden het spannend om naar de huisarts of het ziekenhuis te gaan voor het laten meten van de bloeddruk. Hierdoor is de bloeddruk verhoogd. Je spreekt dan van wittejassenhypertensie. Diegene is dan gespannen als hij/zij een zorgverlener ziet in een witte jas.
Hypertensie ten gevolge van het metabool syndroom
Indien je bekend bent met suikerziekte (diabetes mellitus type 2) en/of een verhoogd cholesterol, kan dit ook leiden tot ontstaan van hypertensie. Dit wordt het metabool syndroom genoemd.


Voeding- en leefstijladviezen bij hypertensie
(hoge bloeddruk)

  • Slaap voldoende (8 uur per dag)
  • Streef naar een gezond gewicht (BMI onder 25 kg/m2)
  • Beperk je zout inname tot maximaal 6 gram per dag. Zout bevat natrium en dat verhoogt de bloeddruk. Het helpt om aan tafel geen zout toe te voegen aan je eten, maar ook om voor kruiden te kiezen. Kijk ook eens naar 10 tips om minder zout te eten.
  • Verhoog je kaliuminname. Kalium verlaagt de natrium in het lichaam en hiermee ook de bloeddruk. Dit kun je verhogen door je groente inname te verhogen naar 250 gram per dag en 2 stuks fruit te eten.
  • Beperk je inname van cafeïne, drink maximaal 5 kopjes koffie per dag. Cafeïne zit in koffie, maar ook gedeeltelijk in thee en chocolade.
  • Beperk je alcoholinname tot max 1 glas per dag (niet elke dag).
  • Beweeg elke dag minstens 30 minuten. Wanneer je te zwaar bent voor je lengte wordt er geadviseerd om elke dag minstens 60 minuten te bewegen. 
  • Mocht je een te hoog gewicht hebben dan heeft afvallen een positief effect op je bloeddruk
  • Verminder stress, dit kan je bijvoorbeeld doen door aan mindfulness of ontspanningsoefeningen te doen.
  • Stop met roken. Nicotine vernauwd je bloedvaten en verhoogd je bloeddruk.
  • Beperk je inname van drop en thee met zoethout. Hierin zit glycyrrhizine zuur wat ervoor zorgt dat je vocht vast houdt. Lees hier meer over het link tussen Drop en bloeddruk.
  • Beperk je verzadigd vet inname en kies juist voor onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zorgen voor vetophoping in de bloedvaten en verhoogd je bloeddruk.
Vanwege het hoge zoutgehalte kan je onderstaande voeding het beste beperken
  • Kant- en klaar producten
  • Soep uit een pak, blik of glas
  • Gemarineerd, gekruid en gepaneerd vlees
  • Rookworst, knakworst, hamburgers, saucijzen en slavinken
  • Groenten uit blik en glas, diepvriesgroenten a la creme en zuurkool
  • Zoetzure producten zoals augurken of zilveruitjes
  • Zure en zoute haring, gepaneerde, gemarineerde en gerookte vis en/of vis in blik of glas
  • Smaakmakers zoals ketjap, sojasaus, ketchup, bouillonblokjes en kant- en -klare kruidenmixen
  • Kijk ook eens naar 10 tips om minder zout te eten

Hoe helpt de diëtist bij hypertensie (hoge bloeddruk)?

Je diëtist vertelt je wat hypertensie is. Daarnaast legt ze uit wat de relatie is met je eetpatroon, leefstijl en hoe je hier optimaal mee om kunt gaan. De diëtist begint gelijk met een uitgebreide intake en controleert jouw zoutinname, maar bijvoorbeeld ook je slaapritme en je beweging. Zo analyseert ze je eetpatroon, je leefstijl en inventariseert je persoonlijke wensen en behoeften. Aan de hand hiervan stelt ze samen met jou een persoonlijk leefstijlplan op. Je diëtist geeft je praktische tips en handvatten tijdens het koken en boodschappen doen. Ook leert ze je omgaan met uitdagende momenten en situaties zoals een feestje, uitje of vakantie. Natuurlijk zijn we er ook om je te helpen en te motiveren als het even iets minder goed gaat. 

Dietisten gespecialiseerd in Hypertensie (hoge bloeddruk)

Diëtist/ leefstijlcoach Tugce  Tuzgol

Diëtist/ leefstijlcoach Tugce Tuzgol

De sterke affiniteit met eten en gezondheid is de belangrijkste drijfveer geweest om voor het vak dietetiek te kiezen. En nog steeds is ze zeer tevreden met deze keuze. Haar doel? Jou helpen bij het behalen van je doelen. Naast het geven van informatie en (altijd persoonlijk en praktisch) advies is zij gedurende het traject jouw steun- en motivatie punt. Zelf leeft en beweegt Tucze ook gezond.
Tugce werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam
Diëtist Elham  Jarideh

Diëtist Elham Jarideh

Elham is enthousiast, betrokken, motiverend en goed op de hoogte van de laatste trends op gezondheidsvlak. Daarbij is zij sportief en heeft een liefde voor vers en eerlijk eten. Haar doel is, om haar kennis met je te delen en je op weg te helpen naar een lekkere eet- en leefstijl die bij je past. Met haar Midden-Oosterse komaf en met werkervaring op Curaçao, heeft Elham brede kennis van eetculturen.
Elham werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Cookies Contact en afspraak