Wat is hypertensie
(hoge bloeddruk)?

Hypertensie komt vaak voor, ongeveer 1 op de 4 Nederlanders heeft er last van. Mannen vaker dan vrouwen. Hypertensie is een ander woord voor hoge bloeddruk Je spreekt van hypertensie wanneer de bovendruk hoger is dan 140 mmHg en je onderdruk hoger is dan 90 mmHg. De bovendruk (ook wel systolische bloeddruk) is de druk wanneer het hart zich samenknijpt. De onderdruk (ook wel diastolische bloeddruk) is de druk wanneer het hart zich ontspant. De huisarts of praktijkondersteuner (POH) kan je bloeddruk meten met een bloeddrukmeter.


Symptomen hypertensie (hoge bloeddruk)

Je kunt last hebben van hoofdpijn, vermoeidheid, misselijkheid en braken, kortademigheid, rusteloosheid en wazig zien. Maar je kunt ook een te hoge bloeddruk hebben zonder het te merken. Om vast te stellen of je hypertensie hebt, kun je een bezoekje brengen bij je huisartspraktijk. Zij meten je bloeddruk met behulp van een bloeddrukmeter en vertellen je binnen enkele minuten de uitslag.


Je hebt een grotere kans op het krijgen van hypertensie (hoge bloeddruk) wanneer je:

  • BMI hoger is dan 25 kg/m2
  • Rookt
  • Langdurig stress ervaart
  • Ouder bent dan 60 jaar
  • Alcohol gebruikt
  • Weinig lichamelijke activiteiten beoefent
  • Medicatie gebruikt zoals ibuprofen, naproxen, diclofenac of corticosteroïden
  • (Voor)ouders ook bekend zijn met hypertensie
  • Van het mannelijk geslacht bent

Behandeling van hypertensie (hoge bloedduk)

Er zijn gelukkig veel mogelijkheden om de bloeddruk weer te stabiliseren: leefstijl en/ of medicatie. Met behulp van een gericht behandelplan van huisarts en dietist is de kans groot dat je bloeddruk snel weer normaliseert. 


De gevolgen van hypertensie
(hoge bloeddruk)

Wanneer je een lange tijd een hoge bloeddruk hebt, kunnen er klachten ontstaan zoals hart- en vaatziekten. Vanwege de constante hoge druk die in de bloedvaten aanwezig is, moeten de aderen zich weren tegen deze hoge druk. Dit doen ze door zich te verstevigen door een verdikkingsproces. Hierdoor lopen ze niet het gevaar om uit te barsten, maar doordat de aderen zich verdikken vernauwen ze tegelijkertijd. Hierdoor wordt de bloeddruk dus nog hoger. Tot slot is er een verhoogde kans op het krijgen van een beroerte of een hartinfarct. Meestal schrijft de huisarts een gericht medicatie om de bloeddruk te verlagen en dit allemaal te voorkomen.


Verschillende vormen van hypertensie
(hoge bloeddruk)

Primaire hypertensie
Dit is de meest voorkomende soort hypertensie. 90-95% van de mensen die hypertensie hebben, hebben primaire hypertensie. Wat de oorzaak hiervan is, is niet bekend. Deze diagnose wordt gesteld als er geen duidelijke oorzaak is waarom iemand een hoge bloeddruk heeft. In bepaalde families komt deze vorm van hypertensie vaker voor.  
Secundaire hypertensie
Bij secundaire hypertensie is er een oorzaak voor de hoge bloeddruk. Hiervoor is onderzoek nodig om te achterhalen wat het probleem is. Je arts bepaalt of er onderzoek nodig is. Mogelijke oorzaken van secundaire hypertensie zijn: te veel drop eten of zoethout thee drinken, een nierziekte of ziekte van de urinewegen, afwijkingen van de nierbloedvaten, het eochromocytoom (is een bijnierziekte waarbij je te veel adrenaline aanmaakt) of hyperaldosteronisme (is een bijnierziekte waarbij je te veel aldosteron aanmaakt), het slaapapnoesyndroom.
Wittenjassen hypertensie
Sommige mensen vinden het spannend om naar de huisarts of het ziekenhuis te gaan voor het laten meten van de bloeddruk. Hierdoor is de bloeddruk verhoogd. Je spreekt dan van wittejassenhypertensie. Diegene is dan gespannen als hij/zij een zorgverlener ziet in een witte jas.
Hypertensie ten gevolge van het metabool syndroom
Indien je bekend bent met suikerziekte (diabetes mellitus type 2) en/of een verhoogd cholesterol, kan dit ook leiden tot ontstaan van hypertensie. Dit wordt het metabool syndroom genoemd.


Voeding- en leefstijladviezen bij hypertensie
(hoge bloeddruk)

  • Slaap voldoende (8 uur per dag)
  • Streef naar een gezond gewicht (BMI onder 25 kg/m2)
  • Beperk je zout inname tot maximaal 6 gram per dag. Zout bevat natrium en dat verhoogt de bloeddruk. Het helpt om aan tafel geen zout toe te voegen aan je eten, maar ook om voor kruiden te kiezen. Kijk ook eens naar 10 tips om minder zout te eten.
  • Verhoog je kaliuminname. Kalium verlaagt de natrium in het lichaam en hiermee ook de bloeddruk. Dit kun je verhogen door je groente inname te verhogen naar 250 gram per dag en 2 stuks fruit te eten.
  • Beperk je inname van cafeïne, drink maximaal 5 kopjes koffie per dag. Cafeïne zit in koffie, maar ook gedeeltelijk in thee en chocolade.
  • Beperk je alcoholinname tot max 1 glas per dag (niet elke dag).
  • Beweeg elke dag minstens 30 minuten. Wanneer je te zwaar bent voor je lengte wordt er geadviseerd om elke dag minstens 60 minuten te bewegen. 
  • Mocht je een te hoog gewicht hebben dan heeft afvallen een positief effect op je bloeddruk
  • Verminder stress, dit kan je bijvoorbeeld doen door aan mindfulness of ontspanningsoefeningen te doen.
  • Stop met roken. Nicotine vernauwd je bloedvaten en verhoogd je bloeddruk.
  • Beperk je inname van drop en thee met zoethout. Hierin zit glycyrrhizine zuur wat ervoor zorgt dat je vocht vast houdt. Lees hier meer over het link tussen Drop en bloeddruk.
  • Beperk je verzadigd vet inname en kies juist voor onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zorgen voor vetophoping in de bloedvaten en verhoogd je bloeddruk.
Vanwege het hoge zoutgehalte kan je onderstaande voeding het beste beperken
  • Kant- en klaar producten
  • Soep uit een pak, blik of glas
  • Gemarineerd, gekruid en gepaneerd vlees
  • Rookworst, knakworst, hamburgers, saucijzen en slavinken
  • Groenten uit blik en glas, diepvriesgroenten a la creme en zuurkool
  • Zoetzure producten zoals augurken of zilveruitjes
  • Zure en zoute haring, gepaneerde, gemarineerde en gerookte vis en/of vis in blik of glas
  • Smaakmakers zoals ketjap, sojasaus, ketchup, bouillonblokjes en kant- en -klare kruidenmixen
  • Kijk ook eens naar 10 tips om minder zout te eten

Hoe helpt de diëtist bij hypertensie (hoge bloeddruk)?

Je diëtist vertelt je wat hypertensie is. Daarnaast legt ze uit wat de relatie is met je eetpatroon, leefstijl en hoe je hier optimaal mee om kunt gaan. De diëtist begint gelijk met een uitgebreide intake en controleert jouw zoutinname, maar bijvoorbeeld ook je slaapritme en je beweging. Zo analyseert ze je eetpatroon, je leefstijl en inventariseert je persoonlijke wensen en behoeften. Aan de hand hiervan stelt ze samen met jou een persoonlijk leefstijlplan op. Je diëtist geeft je praktische tips en handvatten tijdens het koken en boodschappen doen. Ook leert ze je omgaan met uitdagende momenten en situaties zoals een feestje, uitje of vakantie. Natuurlijk zijn we er ook om je te helpen en te motiveren als het even iets minder goed gaat. 

Dietisten gespecialiseerd in hypertensie (hoge bloeddruk)

Diëtist/ leefstijlcoach Bahar  Sert

Diëtist/ leefstijlcoach Bahar Sert

Bahar is open-minded, betrokken en behulpzaam. Dat Bahar diëtist wilde worden wist zij op jonge leeftijd al, haar eigen ervaring met de diëtist heeft hiermee te maken. Als kind had Bahar overgewicht en het verbeteren van haar levensstijl (samen met de diëtist) heeft haar leven veranderd. En dat gunt ze jou ook. Het is Bahar's missie om je te begeleiden naar een gezondere levensstijl, een gezonder lichaam en een gelukkiger leven. Bahar kijkt hierbij naar jouw totale plaatje, dus behalve voeding ook naar stress, slaap, beweging en emoties. 
Bahar werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Ze bereidt graag heerlijke en gezonde gerechten/ hapjes. En wandelt en sport actief. Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam en Almere
Diëtist Betul  Canayaz

Diëtist Betul Canayaz

Betül omschrijft zichzelf als rustig en sociaal. Zij is bescheiden van aard, vastberaden en doelgericht. Haar luisterend oor en scherpe oog hoort en ziet je. Door deze aandachtige houding leert zij jou kennen én steekt ze zelf elke dag iets nieuws op. Via een opleiding juridisch zakelijke dienstverlening en een studie rechten kwam ze terecht bij het vak van haar dromen: diëtetiek. Een persoonlijke ervaring ging daaraan vooraf: Betül en haar moeder wilden gewicht kwijt en begonnen met het volgen van een dieet. Tijdens dat proces verdiepte Betül zich in gezonder eten, wat zij ontzettend interessant vond. Én ervaarde hoeveel stress een (streng) dieet kan veroorzaken en hoe je jezelf daarin kunt verliezen. Deze persoonlijke ervaring is nu van grote meerwaarde. Als je zelf iets ervaart heb je, behalve kennis, een heel stuk inlevingsvermogen en begrip te bieden. Betül weet nu dat een gezond eetpatroon niet zwart-wit is. Een realistisch voedingspatroon dat je kunt (en wilt!) volhouden werkt het beste op de lange termijn én je houdt je relatie met eten op die manier gezond.
Betul werkt in : Utrecht
Diëtist Gaye  Kaya

Diëtist Gaye Kaya

Gaye. Sprankelend en positief. Sociaal, verbaal en communicatief sterk. Nieuwsgierig, geïnteresseerd, doortastend. Haar positiviteit, energie en open houding maakt de grootste mopperpot een stukje vrolijker. Met mensen van alle leeftijden kan zij goed opschieten. Gaye groeide op met de Turkse (eet)cultuur en deze kent de heerlijke en uitgebreide keuken als haar broekzak. Zij begrijpt de verleiding van lekker eten en de valkuil om meer te eten dan goed voor je is. Op dit gebied is zij ervaringsdeskundig. Genietmomenten creëren binnen een gezond eetpatroon zijn volgens haar key.
Gaye werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist Dorthe  Klinkert

Diëtist Dorthe Klinkert

Dorthe wordt omschreven als behulpzaam, vrolijk en empathisch. Op jonge leeftijd vond ze het al leuk om haar ouders te helpen in de keuken. Toen is de liefde voor gezonde voeding ontstaan. Dorthe houdt ervan om je te inspireren en te motiveren om gezondere keuzes te maken in je eetgedrag en leefstijl. Ze ondersteunt je met persoonlijk en praktisch advies, passend bij jouw situatie, wensen, behoeften en eventuele beperkingen.
Dorthe werkt in : Utrecht
Diëtiste Mees  Stegeman

Diëtiste Mees Stegeman

Aandachtig, open-minded, invoelend en positief. Doordat zij met aandacht luistert voel jij je snel vertrouwd bij Mees. Een gezonde leefstijl benadert zij door middel van een integrale benadering. Voeding en beweging? Natuurlijk. Maar ook psyche, gedrag en emotie spelen belangrijke rollen. Je mind beïnvloedt namelijk je gevoelens en (dus) ook je eetgedrag. Mees heeft in het verleden zelf een verstoorde relatie met voeding gehad, zij begrijpt daardoor als geen ander de noodzaak van bewust (leren) zijn van je denkpatronen en gevoelens. 
Mees werkt in : Amsterdam
Diëtist Hafize  Sari

Diëtist Hafize Sari

Empathisch, positief, behulpzaam en nieuwsgierig. Deze mooie eigenschappen typeren Hafize. Op jonge leeftijd kampte Hafize met ernstige maagklachten. Zij werd van arts naar specialist verwezen en kreeg medicijnen voorgeschreven. Zij besloot haar leefstijl en eetgewoontes aan te passen en ontdekte het enorme effect hiervan op haar welzijn. Het veranderen van je eetpatroon kost tijd en moeite, je gewoontes verander je tenslotte stap voor stap. Om de juiste stappen voor jou te bepalen, verdiept Hafize zich in jouw leven/ leefstijl en je persoonlijke uitdagingen en valkuilen. Om deze vervolgens gericht aan te pakken. 
Hafize werkt in : Amsterdam
Diëtist Alicia  Izeboud

Diëtist Alicia Izeboud

Als ervaringsdeskundige op gebied van overgewicht, begrijpt Alicia welke rollen eten kan vervullen. Nadat de diagnose PCOS (polycysteus ovariumsyndroom) bij haar gesteld werd, heeft zij de impact van gezondere voeding en leefstijl ervaren. Een aangepast voedingspatroon verminderde de klachten (die door het syndroom veroorzaakt werden). Daarbij raakte Alicia gewicht kwijt én leerde ze begrijpen hoe haar lichaam werkt. Deze ervaring motiveert haar om ook jou, wanneer je worstelt met met soortgelijke uitdagingen, te adviseren en coachen.
Alicia werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist Shirley  Zwart

Diëtist Shirley Zwart

Shirley is positief, energiek, enthousiast en groet elk mens met een glimlach. Ze is ervaringsdeskundige als KOPP-volwassene (Kind van een Ouder met Psychische Problemen) en heeft meerdere mensen begeleid met psychische en psychosociale problematiek. Ze staat voor een evenwichtige combinatie van goed eten (en drinken), beweging, ontspanning, slaap en activiteiten die levensvreugde geven. Zelf heeft ze te maken gehad met overgewicht én ondergewicht, en kwam erachter dat een positieve mindset allesbepalend is bij het behalen van gezondheidsdoelen. 
Shirley werkt in : Amsterdam en Zaandam
Diëtist Dilara  Akdeniz

Diëtist Dilara Akdeniz

Sociaal, empatisch, behulpzaam, doelgericht en standvastig, vijf onmisbare eigenschappen die horen bij de introductie van Dilara. Dilara is geboren en opgegroeid in de wijk 'Kanaleneiland'. Nog steeds is ze dol op de gezellige sfeer in deze buurt en het multiculturele winkelaanbod waar je inkopen kunt doen voor elk gewenst gerecht. Dilara is geboren met een interesse in voeding. Vanaf het moment dat ze kon lopen hielp ze haar moeder met koken, met bereiding van 'Manti' bijvoorbeeld, een traditioneel Turks gerecht (nog steeds een van haar favoriete maaltijden). Op de leeftijd van een jaar of acht, is Dilara zelf ook bij een diëtist geweest. Deze ervaring heeft haar interesse in (gezonde) voeding en eetgedrag versterkt. In periodes van stress blijft het voor Dilara een uitdaging om haar aandacht bij een gezonde leefstijl te houden, ze begrijpt als geen ander hoeveel kracht dit vraagt. 
Dilara werkt in : Utrecht , Amsterdam en Almere
Diëtist Tara  Hoshiyar

Diëtist Tara Hoshiyar

Tara is viertalig opgegroeid en mede dankzij het spreken van al die verschillende talen, in combinatie met haar sociale vaardigheden, beweegt zij zich gemakkelijk tussen verschillende culturen. Als kind heeft Tara een nierontsteking gehad. Zij moest daarom een strikt dieet volgen om haar bloedwaarden op peil te houden. Hierbij kreeg zij de hulp van een gespecialiseerd diëtist. Hier ontstond bij haar de wens diëtist te worden en mensen te ondersteunen bij het volgen van een dieet of het creëeren van een gezonder eetpatroon en leefstijl. Ook jou adviseert en coacht Tara graag bij het behalen van jouw persoonlijke doelen
Tara werkt in : Utrecht
Cookies Contact en afspraak