Wat is diabetes type 2? 

Diabetes mellitus type 2 is de officiele naam, maar wordt in ‘de volksmond’ vaak diabetes, diabetes type 2 of suikerziekte genoemd. Als je diabetes type 2 hebt, zijn je lichaamscellen minder gevoelig geworden voor insuline en/of je alvleesklier maakt minder insuline aan. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat het suiker in je bloed (bloedsuiker/ bloedglucose) in je lichaamscellen kan worden opgenomen. Als je cellen minder gevoelig voor de insuline zijn geworden, kan de glucose de cel niet in en blijft de glucose dus in je bloed. Hierdoor wordt je bloedsuiker te hoog.
 

Hoe weet je of je diabetes type 2 hebt?

Onderstaande sympomen kunnen erop wijzen dat je diabetes type 2 hebt:
  • veel dorst 
  • veel plassen
  • wazig zien
  • slecht genezende wonden
  • kortademigheid 
  • pijn in je benen bij het lopen
  • vaak last van infecties
  • licht in je hoofd
  • snel moe
  • chagerijnig
De huisarts kan met zekerheid vaststellen of je diabetes hebt door je bloedsuiker op de volgende manieren te meten:
Nuchter (je hebt dan nog niks gegeten). Is je bloedglucose tussen de 6,1 mmol/L en 6,9 mmol/L? Dan zit je in het voorstadium van diabetes. Wanneer je bloedsuiker hoger dan 7 mmol/L is, dan heb je diabetes.  
N
iet nuchter (je hebt 2 uur van te voren gegeten). Is je bloedglucose tussen de 7,8 mmol/L en 11 mmol/L? Dan zit je in het voorstadium van diabetes. Wanneer je bloedsuiker hoger dan 11 mmol/L is dan heb je diabetes. 


Prediabetes

Prediabetes is de voorfase van diabetes type 2. Je lichaam reageert dan al minder goed op de insuline die de alvleesklier maakt en je bloedglucosewaarden zijn iets hoger (maar nog niet zo hoog dat je spreekt van diabetes type 2). Wanneer prediabetes behandeld wordt, kan voorkomen worden dat het overgaat in diabetes type 2. Kom dus op tijd in actie! Dat doe je door als je een te hoog gewicht hebt af te vallen, gezonder te eten en meer te bewegen. 


Waardoor heb je meer kans op diabetes type 2?

  • Een te hoog gewicht. Omdat je lichaam dan minder gevoelig wordt voor insuline en je lichaam minder insuline aanmaakt. 
  • Een verhoogde middelomvang (mannen >102 cm, vrouwen >88 cm).
  • Ouder worden. Omdat je lichaam minder insuline aanmaakt. 
  • Erfelijkheid. Wanneer je ouders diabetes type 2 hebben, is de kans groter dat jij het ook krijgt. 
  • Een ongezonde leefstijl. Goed nieuws: door een gezonde leefstijl, kan je diabetes type 2 voorkomen of zelfs genezen. 
  • Zwangerschapsdiabetes geeft een verhoogde kans op diabetes type 2, voor zowel moeder als kind. 

Klachten bij diabetes type 2

Door diabetes worden de bloedvaten harder, stugger en raken ze eerder beschadigd. Hierdoor kan je op langere termijn klachten krijgen aan je hart, bloedvaten, ogen, nieren, zenuwen, voeten en tenen. En dat kan weer leiden tot: slechter zien, pijn en tintelingen in je armen en benen en gevoelloze voeten. Maar nogmaals: door middel van een gezonde voedings- en leefstijl voorkom je dat je last krijgt van een te hoge of een te lage bloedsuikerspiegel (hyper/ hypo) en alle symptomen die daarbij horen. 


De behandeling van diabetes type 2

Voeding en leefstijl hebben veel invloed op je bloedsuikerspiegel. Een gezond eet- en leefpatroon verlaagt je bloedsuikerspiegel, met alle positieve effecten van dien. Door een gezondere leefstijl kan je diabetes type 2 voorkomen, de effecten beperken en soms zelf genezen! Er zijn voor diabetes meerdere medicatie die de bloedsuiker kunnen verlagen. Als de bloedsuiker door tabletten niet genoeg verlaagd wordt, dan wordt er overgestapt op (het spuiten van) insuline. Door gezonder te gaan leven, wordt je glucosespiegel lager en kan je de hoeveelheid medicatie flink beperken (soms is medicatie zelfs helemaal niet meer nodig!) Het lowcarb dieet kan helpen bij het verlagen van je bloedsuikergehalte. Doordat je de inname van koolhydraten vermindert, wordt je bloedsuiker lager. Koolhydraten worden namelijk suiker in je bloed en hebben een directe invloed op de bloedsuikerspiegel.


Voedings- en leefstijladviezen bij (en ter voorkoming van) diabetes type 2

  • Beweeg elke dag minstens 30 minuten. En als je gewicht te hoog is, schroef dit dan op naar 60 minuten per dag. De sportschool of (kracht)oefeningen thuis doen is een goed idee. Daarbij is het raadzaam om te wandelen en fietsen zoveel je kunt.
  • Val af als je gewicht te hoog is. 5% afname van je gewicht heeft al een gunstig effect op je gezondheid! 
  • Stop met roken. Diabetes vergroot de kans op hart- en vaatziekten. 
  • Beperk stress en ontspan veel. Stress zorgt er waarschijnlijk voor dat je lichaam minder goed reageert op insuline.
  • Slaap genoeg. Slaap speelt ook een rol in het voorkomen van diabetes type 2. 
  • Drink geen (of maximaal 1 glas/ dag) alcohol. 
  • Drink water, thee en koffie zonder suiker (en geen of bij uitzondering frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdrankjes).
  • Eet vezelrijk en kies volkoren! Door de vezels worden de koolhydraten uit volkorenproducten langzamer in je bloed opgenomen, waardoor de bloedsuikerspiegel langzaam en niet te veel stijgt. 
  • Beperk je zoutinname
  • Verdeel je koolhydraten over de dag. Zo krijg je niet in een keer een snelle stijging van de bloedsuiker. Een eetpatroon met minder carbs kan helpen.
  • Kies zoveel mogelijk voor gezonde vetten. Dus vis, plantaardige olie, avocado en noten.
  • Eet 250 gram groente per dag (meer mag ook). Groente levert je antioxidanten die het lichaam beschermen tegen onder andere hart- en vaatziekten. Daarbij, als je veel groente eet, heb je minder ruimte over voor ongezonde keuzes.
  • Beperk je inname van toegevoegde suikers. Vruchtenthee (zonder suiker) i.p.v. vruchtensap en naturelyoghurt met een portie vers fruit i.p.v. kant- en klare vruchtenyoughurt.
  • Let op je portiegrootte! Door niet te veel te eten voorkom je dat je te zwaar wordt (en daarmee een heleboel andere problemen).

Hoe helpt de diëtist bij diabetes type 2?

Als je net te horen hebt gekregen dat je diabetes type 2 hebt, roept dit misschien veel vragen bij je op. Je diëtist kan je vragen beantwoorden. Ze geeft je uitleg over koolhydraten, vetten en eiwitten. Om te beginnen maakt ze een analyse van je je klachten, eetpatroon, leefstijl en inventariseert ze je persoonlijke wensen en behoeften. Op basis hiervan stelt ze (of hij) samen met jou een persoonlijk leefstijlplan op. Eventueel wordt er in overleg besloten om voor het low carb dieet te gaan. Gebruik je medicatie en ga je low carb eten? Dan wordt contact gezocht met jouw POH om af te stemmen. Je diëtist geeft je praktische tips en handvatten. Ook leert ze je omgaan met uitdagende momenten en situaties zoals uitjes of een vakantie. Natuurlijk is je dietist er ook voor je om je te ondersteunen en motiveren als het even iets minder goed gaat met het aanpassen/ volhouden van je gezonde gewoontes.

Dietisten gespecialiseerd in Diabetes type 2

Diëtist/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Diëtist/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt. Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Sarah  Chorho

Diëtist/ leefstijlcoach Sarah Chorho

Sarah is een doelgerichte, behulpzame diëtiste met sterke communicatieve vaardigheden. Persoonlijk advies en betrokkenheid staan bij Sarah hoog in het vaandel. Zij geniet, als haar clienten met een blij gezicht de praktijk uit lopen. Sarah vindt het belangrijk dat haar adviezen aansluiten op de persoonlijke situatie en wensen van haar cliënt.Sarah is met haar Marokkaanse roots bekend met de Arabische cultuur en beheerst, naast perfect Nederlands, ook de Marokkaanse taal en Berberse dialecten.
Sarah werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Tugce  Tuzgol

Diëtist/ leefstijlcoach Tugce Tuzgol

De sterke affiniteit met eten en gezondheid is de belangrijkste drijfveer geweest om voor het vak dietetiek te kiezen. En nog steeds is ze zeer tevreden met deze keuze. Haar doel? Jou helpen bij het behalen van je doelen. Naast het geven van informatie en (altijd persoonlijk en praktisch) advies is zij gedurende het traject jouw steun- en motivatie punt. Zelf leeft en beweegt Tucze ook gezond.
Tugce werkt in : Amsterdam
Diëtist Francien  Luteijn

Diëtist Francien Luteijn

Francien's interesse voor voeding ontstond nadat ze op haar 15de terugkwam van een zeilreis van een half jaar met een lichaamsgewicht van +10 kilo. Eenmaal thuis is het haar door gezonder eten, genoeg beweging en een flinke dosis wilskracht gelukt om deze kilo's eraf te krijgen.
Francien werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist/ leefstijlcoach Eline  Bijlsma

Diëtist/ leefstijlcoach Eline Bijlsma

Eline zich gespecialiseerd in maag-, darm- en leverziekten en diabetes en ervaring met zeer complexe patiënten en ziektebeelden opgedaan. Eline’s passie voor voeding is ontstaan na een studiejaar in Amerika. Daar kwam ze in aanmerking met verscheidene gezondheidsproblemen veroorzaakt door ongezonde eet- en leefgewoonten.
Eline werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam
Diëtist Anisa  Pilon

Diëtist Anisa Pilon

Anisa heeft veel affiniteit met verschillende eetculturen. Zelf is zij opgegroeid met twee culturen: Iraans en Nederlands. Zij heeft de eerste jaren van haar carrière met veel plezier in een dietistenpraktijk in Suriname gewerkt. Eten ziet Anisa als krachtig middel om te verbinden, verrijken en te verdiepen. Zoveel meer dus dan brandstof alleen.
Anisa werkt in : Amsterdam
Diëtist Jamila  Saidi

Diëtist Jamila Saidi

Jamila is een gedreven persoon met een passie voor voeding en leefstijl. De combinatie van haar positiviteit, sociale aard, inlevingsvermogen en luisterend oor zorgt ervoor je je bij haar direct op je gemak voelt. Jamila zorgt samen met haar client naar een haalbaar plan, waarmee doelen behaald worden.
Jamila werkt in : Amsterdam
Diëtist Elham  Jarideh

Diëtist Elham Jarideh

Elham is enthousiast, betrokken, motiverend en goed op de hoogte van de laatste trends op gezondheidsvlak. Daarbij is zij sportief en heeft een liefde voor vers en eerlijk eten. Haar doel is, om haar kennis met je te delen en je op weg te helpen naar een lekkere eet- en leefstijl die bij je past. Met haar Midden-Oosterse komaf en met werkervaring op Curaçao, heeft Elham brede kennis van eetculturen.
Elham werkt in : Utrecht
Diëtist Bianca  Jutte

Diëtist Bianca Jutte

Met een positieve kijk, enthousiasme en een gezonde dosis nuchterheid begeleidt Bianca je bij het veranderen van je eetgewoonten en -gedrag. Zij vindt het zeer inspirerend en interessant hoe aanpassingen in de leefstijl kunnen bijdragen aan verbetering van de gezondheid. Hierom is zij diëtist geworden.
Bianca werkt in : Den Haag
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Shari  Groot

Diëtist/ leefstijlcoach Shari Groot

Shari luistert graag en goed. Ze is empathisch maar doelgericht. Shari is van mening dat kleine aanpassingen in het eet- en bewegingspatroon zorgen voor een grote verandering op lange termijn. Omdat iedereen anders en uniek is, besteedt zij aandacht aan persoonlijke wensen en smaken, rekening houdend met culturele verschillen.
Shari werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Saskia  Peters

Diëtist/ leefstijlcoach Saskia Peters

Met veel energie, interesse en geduld helpt zij mensen met voeding- en of bewegingsproblemen door gezamenlijk een haalbaar plan op te stellen waarbij de nadruk ligt op balans. Dit alles met als doel de gezondheid te verbeteren.In haar vrije tijd traint ze voor de marathon, houdt ze van het uitproberen van verschillende restaurantjes door heel Amsterdam maar kookt ze daarnaast ook graag met verse producten die ze vindt tijdens het struinen over de markt.
Saskia werkt in : Amsterdam , Amstelveen en Haarlem
Diëtist Derya  Tecim

Diëtist Derya Tecim

Al op jonge leeftijd heeft zij de invloed van voeding en beweging op gezondheid ervaren. Zij heeft zelf als kind ernstig overgewicht gehad, en door goede voeding en beweging, inmiddels een gezond gewicht. Deze levenservaring is de basis geweest voor haar loopbaan als diëtist en sportinstructrice.
Derya werkt in : Amsterdam
Diëtist Brunna  Venceslau

Diëtist Brunna Venceslau

Brunna is positief, warm en invoelen van aard. Zij kan direct zijn als het nodig is. Met een open houding luistert zij naar haar cliënt en analyseert de wensen en behoeften en zoekt zij samen naar praktische, passende oplossingen. Haar missie als dietist is om mensen te inspireren en begeleiden om uiteindelijk zélf de juiste keuzes te leren maken.
Brunna werkt in : Den Haag
Cookies Contact en afspraak