Hoog cholesterol (hypercholesterolemie)

Wat is hypercholesterolemie?

Hypercholesterolemie is een ander woord voor een ‘verhoogd cholesterolgehalte’. Cholesterol is een vetachtige stof die je lichaam nodig heeft als bouwsteen om cellen, hormonen en gal te produceren. Cholesterol wordt gemaakt in de lever en je krijgt cholesterol ook met je voeding binnen. Cholesterol is dus een nuttige stof, maar te veel ervan is niet gezond.


Vetstoffen in je bloed

  • LDL (het ‘slechte’ cholesterol): vervoert cholesterol van de lever naar de rest van je lichaam. Het LDL cholesterol hersteld o.a. beschadigingen aan weefsels. Maar het teveel in je bloed, blijft plakken aan je vaatwanden. Die slibben hierdoor langzaam dicht waardoor het bloed er moeilijker doorheen stroomt.
  • HDL (het ‘goede’ cholesterol): vervoert het 'slechte' LDL cholesterol uit je bloed naar je lever, waar het wordt afgebroken. Hierdoor beschermt het 'goede' cholesterol je lichaam tegen hart- en vaatziekten. 
  • Triglyceriden: ook een vetstof in je bloed (die energie levert en cholesterol in het bloed vervoert). Een teveel aan triglyceriden wordt opgestapeld in de weefsels en daardoor neemt de kans op aderverkalking toe. Je triglyceridengehalte kan te hoog worden door te veel alcohol en een voeding die hoog is aan suikers en vetten.

Bloedwaarden bij hypercholesterolemie

Houd je cholesterol onder deze waarden, dan zit je goed👇
·       totaal cholesterol < 5,0;
·       LDL ≤ 2,5;
·       HDL m/v respectievelijk >1,0/ > 1,2;
·       ratio totaal cholesterol/HDL < 5,0;
·       triglyceriden/VLDL ≤ 2,0.


Wanneer heb je een grotere kans om hypercholesterolemie te krijgen?

Het risico op hypercholesterol is verhoogd bij gebruik van bepaalde medicijnen zoals diuretica, corticosteroïden en antiaritmica. In sommige familie komt hypercholesterolemie voor, je spreekt dan van ‘familiaire hypercholesterolemie’. Als je overgewicht hebt, weinig beweegt vetrijk eet (en dan met name veel dierlijk vet), rookt, diabetes of een traag werkende schildklier heb is de kans op een te hoog cholesterol ook groter. 


Welke klachten heb je bij hypercholesterolemie?

Van een verhoogd cholesterol merk je meestal niks. Bij familiaire hypercholesterolem komen wel peesxanthomen (vetophopingen) aan de hand, achillespees, op de oogleden en rond de iris voor, die pijnklachten kunnen geven. 


Wat zijn de gevolgen bij hypercholesterolemie?

Hypercholesterolemie kan uiteindelijk leiden tot hart- en vaatziekte waardoor er kans is op het krijgen van hartfalen, beroerte of een tia. Maar, door gezond te leven en je gewicht op pijl te houden, kan je voorkomen dat je cholesterol te hoog wordt en als het toch te hoog geworden is, zorgen dat het verlaagd.
 

Voeding- en leefstijladviezen bij hypercholesterolemie

  • Val af als je gewicht te hoog is.
  • Beweeg zoveel mogelijk, maar minstens een half uur per dag. 
  • Stop met roken. Hypercholesterolemie vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Door te roken vergroot je het risico nog eens extra. 
  • Stress less en ontspan zoveel je kunt.
  • Eet elke dag 2 stuks fruit, 250 gram groente.
  • Kies volkoren!
  • Kies vaker voor plantaardig, neem bijvoorbeeld seitan, soja of tempe in plaats van vlees: maak eens tempeh-rijstsalade of een budhabowl met gemarineerde tofu bijvoorbeeld.
  • Eet wekelijks minimaal 1 keer peulvruchten, bijvoorbeeld deze lekkere linzenchili of deze pittige bonensoep.
  • Kies voor onverzadigde vetten: vis, olie, avocado, noten.
  • Neem elke dag 250 gram groente. 
  • Vervang gekookte of ongefilterde koffie door gefilterde koffie.
  • Eet elke dag een handje ongezouten en ongebrande noten, die bevatten gezonde vetten.
  • Neem het liefste geen tot maximaal 1 glas alcohol per dag, alcohol verhoogt je cholesterol-/ triglyceridengehalte.
  • Beperk inname van producten die cholesterol verhogen zoals: orgaanvlees (zoals lever , hart en nieren), schaal- en schelpdieren (zoals mosselen, gamba’s en garnalen), eigeel, gefrituurde producten, koffiepoeder, bewerkte producten (zoals koekjes, taart, chips, snoep, kant- en klaar maaltijden, frisdrank en hamburgers)

Hoe helpt de diëtist bij hypercholesterolemie?

Je diëtist kan je alles vertellen over de relatie tussen een te hoog cholesterolgehalte (hypercholesterolemie) en de relatie tot je leefstijl. Aan een te hoog cholesterol- en/ of triglyceriden gehalte is met aanpassingen in je voeding/ leefstijl veel te doen. Het traject begint met een uitgebreide intake waarin de diëtist je klachten, eetpatroon, leefstijl, persoonlijke wensen en behoeften analyseert. Op basis hiervan stelt zij (of hij) samen met jou een persoonlijk leefstijlplan op waarmee je op een haalbare manier in stappen, je leefstijl en eetpatroon aanpast.

Dietisten gespecialiseerd in hypercholesterolemie (hoog cholesterol)

Diëtist/ leefstijlcoach Dorthe  Klinkert

Diëtist/ leefstijlcoach Dorthe Klinkert

Dorthe wordt omschreven als behulpzaam, vrolijk en empathisch. Op jonge leeftijd vond ze het al leuk om haar ouders te helpen in de keuken. Toen is de liefde voor gezonde voeding ontstaan. Dorthe houdt ervan om je te inspireren en te motiveren om gezondere keuzes te maken in je eetgedrag en leefstijl. Ze ondersteunt je met persoonlijk en praktisch advies, passend bij jouw situatie, wensen, behoeften en eventuele beperkingen.
Dorthe werkt in : Utrecht
Diëtist Gaye  Kaya

Diëtist Gaye Kaya

Gaye. Sprankelend en positief. Sociaal, verbaal en communicatief sterk. Nieuwsgierig, geïnteresseerd, doortastend. Haar positiviteit, energie en open houding maakt de grootste mopperpot een stukje vrolijker. Met mensen van alle leeftijden kan zij goed opschieten. Gaye groeide op met de Turkse (eet)cultuur en deze kent de heerlijke en uitgebreide keuken als haar broekzak. Zij begrijpt de verleiding van lekker eten en de valkuil om meer te eten dan goed voor je is. Op dit gebied is zij ervaringsdeskundig. Genietmomenten creëren binnen een gezond eetpatroon zijn volgens haar key.
Gaye werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist Phoebe  Gödderz

Diëtist Phoebe Gödderz

Phoebe omschrijft zichzelf als open, nuchter, direct en zorgzaam. Zij is een foodie in hart en nieren. De impact van voeding op gezondheid heeft haar interesse altijd al gehad. Dit begon als een hobby, en breidde zich uit tot een studie Voeding&Dietetiek. Een betere gezondheid door een lekker en leuk eetpatroon dat bij jou past, is haar ultieme doel. Zolang Phoebe zich herinnert, heeft ze een prikkelbare darm (PDS), zij weet daardoor als geen ander hoe het is om met buikklachten zoals een opgeblazen buik, buikpijn en een onregelmatig ontlastingspatroon te leven. Door te testen welke voedingsmiddelen haar buikklachten triggeren, heeft ze inzicht in welke voedingsmiddelen (en hoeveelheden) haar buikklachten veroorzaken/ verergeren. Hierdoor heeft zij veel meer in controle over de darmklachten. Vanuit haar eigen ervaring begeleidt en adviseert zij ook jou om een pijnlijke buik, buikkrampen en gasvorming te verminderen. 
Phoebe werkt in : Amsterdam
Diëtist Shirley  Zwart

Diëtist Shirley Zwart

Shirley is positief, energiek, enthousiast en groet elk mens met een glimlach. Ze is ervaringsdeskundige als KOPP-volwassene (Kind van een Ouder met Psychische Problemen) en heeft meerdere mensen begeleid met psychische en psychosociale problematiek. Ze staat voor een evenwichtige combinatie van goed eten (en drinken), beweging, ontspanning, slaap en activiteiten die levensvreugde geven. Zelf heeft ze te maken gehad met overgewicht én ondergewicht, en kwam erachter dat een positieve mindset allesbepalend is bij het behalen van gezondheidsdoelen. 
Shirley werkt in : Amsterdam en Zaandam
Diëtiste Mees  Stegeman

Diëtiste Mees Stegeman

Aandachtig, open-minded, invoelend en positief. Doordat zij met aandacht luistert voel jij je snel vertrouwd bij Mees. Een gezonde leefstijl benadert zij door middel van een integrale benadering. Voeding en beweging? Natuurlijk. Maar ook psyche, gedrag en emotie spelen belangrijke rollen. Je mind beïnvloedt namelijk je gevoelens en (dus) ook je eetgedrag. Mees heeft in het verleden zelf een verstoorde relatie met voeding gehad, zij begrijpt daardoor als geen ander de noodzaak van bewust (leren) zijn van je denkpatronen en gevoelens. 
Mees werkt in : Amsterdam
Diëtist Tara  Hoshiyar

Diëtist Tara Hoshiyar

Tara is viertalig opgegroeid en mede dankzij het spreken van al die verschillende talen, in combinatie met haar sociale vaardigheden, beweegt zij zich gemakkelijk tussen verschillende culturen. Als kind heeft Tara een nierontsteking gehad. Zij moest daarom een strikt dieet volgen om haar bloedwaarden op peil te houden. Hierbij kreeg zij de hulp van een gespecialiseerd diëtist. Hier ontstond bij haar de wens diëtist te worden en mensen te ondersteunen bij het volgen van een dieet of het creëeren van een gezonder eetpatroon en leefstijl. Ook jou adviseert en coacht Tara graag bij het behalen van jouw persoonlijke doelen
Tara werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Alicia  Izeboud

Diëtist/ leefstijlcoach Alicia Izeboud

Als ervaringsdeskundige op gebied van overgewicht, begrijpt Alicia welke rollen eten kan vervullen. Nadat de diagnose PCOS (polycysteus ovariumsyndroom) bij haar gesteld werd, heeft zij de impact van gezondere voeding en leefstijl ervaren. Een aangepast voedingspatroon verminderde de klachten (die door het syndroom veroorzaakt werden). Daarbij raakte Alicia gewicht kwijt én leerde ze begrijpen hoe haar lichaam werkt. Deze ervaring motiveert haar om ook jou, wanneer je worstelt met met soortgelijke uitdagingen, te adviseren en coachen.
Alicia werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist Hafize  Sari

Diëtist Hafize Sari

Empathisch, positief, behulpzaam en nieuwsgierig. Deze mooie eigenschappen typeren Hafize. Op jonge leeftijd kampte Hafize met ernstige maagklachten. Zij werd van arts naar specialist verwezen en kreeg medicijnen voorgeschreven. Zij besloot haar leefstijl en eetgewoontes aan te passen en ontdekte het enorme effect hiervan op haar welzijn. Het veranderen van je eetpatroon kost tijd en moeite, je gewoontes verander je tenslotte stap voor stap. Om de juiste stappen voor jou te bepalen, verdiept Hafize zich in jouw leven/ leefstijl en je persoonlijke uitdagingen en valkuilen. Om deze vervolgens gericht aan te pakken. 
Hafize werkt in : Amsterdam
Diëtist Jennifer  Plein (online)

Diëtist Jennifer Plein (online)

Jennifer, een dijk van een dietist met 25 jaar ervaring! Tijdens haar loopbaan in Nederland en Suriname heeft ze afwisselend in een ziekenhuis als in haar eigen praktijk gewerkt en is sinds 2020 aangesloten bij DieetPlaneet. Jennifer heeft veel mensen met de meest uiteenlopende gezondheidsproblemen al naar een betere gezondheid begeleidt, en zeker weten dat dit bij jou ook gaat lukken! 
Jennifer werkt in : Amsterdam
Diëtist Islem  Mechani

Diëtist Islem Mechani

Islem is betrouwbaar, praktisch en positief ingesteld, zij denkt in mogelijkheden. Beer op de weg? Neem gewoon een andere route. Door deze positieve houding, haar empatisch vermogen en uitmuntende sociale vaardigheden voel je je al snel bij Islem op je gemak. Het willen helpen van haar medemens zit in haar aard. Zij luistert met aandacht, en verplaatst zich in jouw situatie om zo met jou te bepalen welke stappen aansluiten bij jouw situatie, mogelijkheden en wensen. Fijn voor jou, en ook voor haarzelf geeft dit energie en voldoening. Islem woonde een aantal jaren met haar man en zoontje in Qatar, zij werkte daar als personal trainer en voedingsdeskundige. Deze ervaring heeft haar veel inzicht gegeven in verschillende eetculturen, zoals de Qatarese, Syrische, Libanees, Egyptische en ook de Indische en Filipijnse.
Islem werkt in : Amsterdam en Diemen
Diëtist/ leefstijlcoach Mariska  Mosk

Diëtist/ leefstijlcoach Mariska Mosk

Mariska werkt in : Purmerend
Diëtist Youssra el Rhoul

Diëtist Youssra el Rhoul

Youssra werkt in : Amsterdam
Cookies Contact en afspraak