Afvallen met soep

Blogs

Afvallen met soep

Gepubliceerd op: 16-01-2020 13:17

Door: Laura van der Meijden, diëtist Den Bosch, diëtist Beesd

Wanneer je moe en koud thuiskomt uit je werk, geen zin hebt om lang in de keuken te staan, niet weet wat je wilt eten of onverwachts vrienden over de vloer krijgt. Een warm soepje is altijd een goed idee. En ook een heel slim idee als je graag wat wilt afvallen! Soep heeft namelijk meerdere gezondheidsvoordelen waar ook je lijn erg blij van wordt :)
 

1. Soep zit bomvol groenten

Wil je afvallen? Dan is het eten van meer groenten een van de beste maatregelen. Groente bevat weinig calorieën en véél voedingsstoffen en vezels waardoor je er flink verzadigd raakt. Een kommetje soep (met groenten als basis) bevat al snel minimaal 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten van 250 gram per dag. Door meer soep te eten maak je het eten van voldoende groenten dus een stuk gemakkelijker. 
 

2. Soep vult goed

Door al die groenten en het vocht vult soep je maag, lekker verzadigend dus. Het signaal dat je genoeg gegeten hebt, wordt na ongeveer 20 minuten vanuit de maag naar het verzadigingscentrum in je hersenen gestuurd. Wanneer je dus je maaltijd start met een soepje zul je dus uiteindelijk minder opscheppen van het hoofdgerecht en (veel) makkelijker het toetje over kunnen slaan. Door soep te eten met intacte stukjes groenten (i.p.v. gepureerd) is de verzadiging nog beter door de grotere hoeveelheid vezels.


3. Soep hydrateert

Bij afvallen is het belangrijk om je vochthuishouding op peil te houden. Te weinig vocht kan naast een dorstprikkel namelijk ook een hongerprikkel veroorzaken. Voldoende drinken is dus belangrijk. En met een kom soep pak je dus als snel die extra 250 ml vocht mee. 

Afvallen met soep

Afvallen heeft alles te maken met de energiebalans van het lichaam. Eet minder calorieën dan je aan energie verbruikt, dan kun je wat gewicht verliezen. Je bent zelf de regisseur van jouw soepje en bepaalt wat er aan ingrediënten in gaat. Die kun je dus lekker caloriearm houden! Meestal tussen de 100 en 150 kcal per portie, afhankelijk van wat je erin doet. Verstop er lekker veel groenten in en gebruik hoofdzakelijk kruiden als smaakmakers. Wegblijven van de bewerkte soepballen en spaarzaam zijn met room, en je hebt een super gezonde soep! Bij afvallen is voldoende eten belangrijk. Een zogenaamd soep-dieet is dan ook af te raden. Je krijgt te weinig variatie aan voedingsstoffen binnen en als je snel afvalt zitten de kilo’s er ook net zo snel weer aan als je stopt met het dieet. In plaats daarvan:

  • Vervang eens een maaltijd door een (maaltijd)soep. 
  • Eet soep als een tussendoortje om extra groenten binnen te krijgen.
  • ​Eet soep als voorgerecht om extra te verzadigen, waardoor je vervolgens minder eet.
  • Kook je soep vers en maak een grote pan. Dan kun je er meer dagen van eten. Bewaar het in de koelkast of vriezer (in porties), dan heb je altijd wat in huis. 
  • Neem soep mee naar je werk voor een gezonde lunch. Geen magnetron? No problem! Neem de soep verwarmd mee in een thermoskan. 
  • Bij een zelfgemaakte soep kun je zelf de hoeveelheid zout bepalen. Kant en klare soepen kunnen behoorlijk veel zout bevatten, zo ook de bouillonblokjes. Er zijn ook varianten met minder-zout (let op het blauwe label op de verpakking). Maar je kunt ook zelf de soep op smaak brengen met verschillende kruiden waardoor je het zout niet hoeft te missen. Vaak is een soep vetarm. Toch zijn er wat toevoegingen die er een caloriebom van kunnen maken. Let op met het toevoegen van kookroom en boter. Maak je zelf een bouillon? Laat de bouillon eerst even afkoelen en schep daarna het vet ervanaf. In plaats van aardappels, pasta en rijst kun je ook courgette, knolselderij of pompoen gebruiken om de soep te binden.

Soeprecepten


 
Cookies Contact en afspraak