Gezond bakken

Blogs

Gezond bakken

Gepubliceerd op: 13-04-2020 09:50

Door: Laura van der Meijden, diëtist Den Bosch, diëtist Beesd, diëtist Zaltbommel, diëtist Leerdam

Het meest gehoorde struikelpunt van de afgelopen weken is dat er meer gesnackt wordt. Handig om vooral gezond eten in huis te hebben, want wat je niet in huis hebt kun je ook niet eten. Een goed idee dus om je eigen snacks te maken/ bakken. Ik geef je tips
.

Suikervervangers

  • Gebruik geprakte banaan (of ander geprakt fruit) of gepureerde dadels als zoetmiddel.
    Geeft je baksel een zoete smaak, maar dan mét gezonde voedingsstoffen en vezels.
  • Stevia is een natuurlijke zoetstof en ook verkrijgbaar in een variant om mee te bakken.
  • Wees je bewust van zoetmiddelen als honing, agavesiroop en kokosbloesemsuiker. Ze  hebben een gezond imago, maar zijn voor je lichaam hetzelfde als suiker.

Vezelrijk meel

Kies voor volkoren tarwe- of speltmeel, havermout, havermeel, boekweitmeel, teffmeel of amandelmeel (in plaats van witte bloem). Meer vezels zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. En je zit langer vol van je snack!


Gezonde vetten

Oliën en zachte boters bevatten meer gezonde vetten dan harde varianten zoals roomboter. Cupcakes en worteltaart zijn voorbeelden van recepten waarbij je olie kan gebruiken in plaats van boter.


Gezonde(re) toppings

  • Fruit
  • Noten/ zaden
  • Pure chocolade of cacao nibs

Inspiratie

Met mijn tips worden je snacks gezonder. Maar ook dan geldt: 100% genieten, maar snacken met mate. 
Cookies Contact en afspraak