Eet je genoeg groente?

Tips

Eet je genoeg groente?

Gepubliceerd op: 16-04-2018 14:04

Door: Saskia Peters, diëtist Amsterdam, diëtist Haarlem

Je bent niet de enige! Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde Nederlander 120 gram groente eet op een dag terwijl dat er >250 gram wordt aanbevolen. Met de volgende tips helpen we je op weg, en krijg je er geen genoeg van? Dan is het goed om te weten dat meer dan 250 groenten ook mag!


1) Groenten bij je ontbijt.

In Nederland zijn wij niet zo gewend om groenten te verwerken in ons ontbijt. Dit kan echter heerlijk zijn en hoe kun je nou beter de dag beginnen dan met je eerste portie groenten?! Probeer bijvoorbeeld eens je havermout ontbijtje met wat geraspte wortel, kaneel en pecannoten of bak een omelet met champignons, courgette, tomaat en Italiaanse kruiden.
 

2) Groenten op brood.

Een boterham met kaas kun je hartstikke leuk opfleuren met schijfjes tomaat, komkommer, radijs of wat rucola. Maar denk ook aan (zelfgemaakte) hummus of groentespreads zoals een spread van paprika of bieten afgemaakt met wat alfalfa en pompoenpitten.
 

3) Groenten als tussendoortje.

Tussendoor zin om wat te knabbelen? Groenten kunnen altijd: denk aan radijsjes/worteltjes/komkommertjes/paprikaatjes. Ook lekker met een beetje hummusdip.
 

4 ) Soep

Wat is er nou lekkerder dan een warme goed gevulde soep?! Buiten het feit dat het hartstikke makkelijk (en snel) te maken is. Het komt er eigenlijk op neer dat als je een uitje, teentje knoflook, wat kruiden (zoals tijm), eventueel een groentebouillon en een bergje groente bij elkaar gooit, er al gauw een heerlijke soep ontstaat. Je kunt er eindeloos mee variëren. 
 

5) Meer groente bij de avondmaaltijd

Zorg dat minimaal de helft van je bord gevuld is met groenten en wissel hierin af. De ene keer geroosterde bloemkool uit de oven de andere keer gestoomde asperges, weer een andere keer gewokte Chinese groenten en weer een andere keer gekookte boontjes. Je kunt er daarbij ook voor kiezen om eens groenten (gedeeltelijk) te vervangen door bijvoorbeeld spaghetti (gedeeltelijk) te vervangen voor courgetti of rijst door bloemkool- of broccolirijst.
 

6) Drink groente

Drink een tomatensapje (zonder toegevoegd suiker) of groente smoothie op basis van tomaat of een smoothie op basis van venkel en komkommer (zonder fruit) tussendoor. 
 

Recepten

Blogs die je misschien ook interessant vindt

 
 
Cookies Contact en afspraak