Soep is goed voor je!

Blogs

Soep is goed voor je!

Gepubliceerd op: 16-12-2017 12:41

Door: Bianca Rakhorst, diëtist Zutphen

De herfstbladeren vallen in rap tempo van de bomen en het begint nu echt wat kouder te worden….. Ideaal weer voor een heerlijke pan dampende zelfgemaakte soep. Zelfgemaakte soep heeft het allemaal: het is gezond, voedzaam, makkelijk, veelzijdig, budgetproof en heerlijk!
 

8 Redenen om soep te eten

  1. Soep houdt je vochtgehalte op peil. Ben je een moeilijke drinker of heb je een dagje minder gedronken? Kies dan vaker voor soep. Een portie soep van 250 ml levert een zesde van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vocht (1,5 liter per dag).
  2. Een boost van groenten. Soep is ideaal als je moeite hebt om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten (minimaal 250 gram) te komen. Een portie soep van 250 ml levert ongeveer 150 gram groenten (op basis van 600 gram groenten per liter water).
  3. Veel vitamines, mineralen en vezels. Met soep kun je eindeloos variëren in ingrediënten. Hierdoor levert soep veel vitamines, mineralen en vezels. Helemaal als je veel groenten toevoegt en wat vaker kiest voor peulvruchten als alternatief op vlees/vis. Hoe langer je de soep kookt, des te meer vitamines en mineralen er verloren gaan. Maar, er komen juist ook vitamines en mineralen vrij door het koken die je lichaam hierdoor beter kan opnemen, zoals lycopeen in tomaten en bètacaroteen in wortelen, oranje en groene groenten. De verloren vitamines en mineralen compenseer je gemakkelijk door rauwkost tijdens de lunch en fruit als tussendoortje te eten.
  4. Ideaal voor kinderen. Om kinderen meer groenten te laten eten is soep heel geschikt om ze vertrouwd te laten raken met verschillende smaken. Vrijwel alle groenten, ook de minder geliefde, kunnen in soep ongemerkt worden toegevoegd en eventueel licht gepureerd worden.
  5. Goedkoop en veelzijdig. Alle groenten zijn geschikt om te gebruiken voor soep. Kies voor groenten uit het seizoen of die in de aanbieding zijn, dit is vaak goedkoper. Ook peulvruchten zijn veelzijdig voor in soep en goedkoop.
  6. Makkelijk. Binnen een half uur kun je al een zelfgemaakte soep op tafel hebben. Bovendien is soep makkelijk om van tevoren klaar te maken en in grote hoeveelheden. Deze kun je vervolgens in porties invriezen, zodat je ondanks weinig tijd toch een gezonde maaltijd kan eten.
  7. Vullend. Een stevige maaltijdsoep verzadigt meer dan vast voedsel. Soep heeft namelijk een verzadigend effect. Soep vult de maag, waardoor deze uitzet en een signaal doorstuurt naar het verzadigingscentrum in je hersenen. Soep met stukjes verzadigt langer dan volledig gepureerde soep.
  8. Goed voor de lijn. Mensen die vaak soep eten, hebben minder last van een hoog cholesterol en overgewicht. Soep levert over het algemeen weinig calorieën, afhankelijk van hoe je de soep maakt. Een soep op basis van veel groenen en peulvruchten, levert per portie van 250 ml ongeveer 100 – 150 calorieen.
 

7 Soeptips 

  1. Maak je soep zelf. Wanneer je zelf soep maakt, kun je zelf bepalen wat je er allemaal in doet. Bovendien is het een stuk gezonder en voedzamer. Kant- en klare soepen bevatten veel zout en vele soorten ook aardig wat toegevoegde suiker. Met een portie van 250 ml kant- en klare soep zit je al vrij snel op bijna de helft van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zout (6 gram per dag) en 15 gram suiker.
  2. Wees matig met bouillonblokjes. Bouillonblokjes bevatten veel zout. Kies voor vet- en zoutarme bouillon of maak je bouillon zelf. Gebruik één bouillonblokje per liter water in plaats van per 500 ml water.
  3. Gebruik verse kruiden en specerijen in plaats van (extra) zout. Je hebt geen extra zout nodig om soep op smaak te brengen. Kruiden verrijken de smaak van soep enorm. Denk aan: knoflook, (gerookte) paprika, gember, kurkuma, peper, peterselie, koriander, komijn, lavas, marjolein bieslook, dille, dragon basilicum, tijm, ui. Ideaal om mee te koken, maar voeg ook eens verse kruiden toe vlak voor het opdienen. 
  4. Gebruik extra groenten. Groenten zoals pompoen, bloemkool, (zoete) aardappel, knolselderij, aardpeer en courgette en avocado zijn geschikt. Ook met noten en zaden kan je de soep op een gezonde en lekkere manier rijker (aan voedingsstoffen, goede vetten, vezels en energie) maken. 
  5. Gebruik peulvruchten. Peulvruchten zijn geweldig gezond voor je en soep is een uitstekend gerecht om ze in kwijt te kunnen. Denk aan linzensoep, bruine bonensoep of een harira met kikkererwten als basis. 
  6. Varieer en wees creatief!. Bereid je soep met minimaal 600 gram groenten per liter water. Varieer volop in groenten voor een variatie aan voedingsstoffen en kies eens wat vaker voor peulvruchten. Kook de groenten beetgaar, zodat voedingsstoffen behouden blijven. Voeg ook eens zaden en pitten toe vlak voor het opdienen, zoals zonnebloem- en pompoenpitten, sesam-, hennep-, maan- en lijnzaad of noten.
  7. Neem soep mee naar je werk. Een grote pan soep gemaakt, maar geen plek in de vriezer? Neem soep mee in een thermoskan voor tijdens je lunch. Aangevuld met 2 sneetjes volkorenbrood en gezond beleg heb je een heerlijke en voedzame lunch.


Soeprecepten

Cookies Contact en afspraak