Wat is obesitas?

Obesitas is de benaming voor ernstig overgewicht. Als je BMI (de Body Mass Index) 30 of hoger is, heb je obesitas. Bij overgewicht en obesitas is er veel vet in je lichaam opgeslagen en je hebt daardoor een groter risico om ziektes te ontwikkelen. Door je leefstijl aan te passen en de manier waarop je met eten omgaat duurzaam te veranderen, kan je (blijvend) afvallen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag en dat hoeft ook niet. Met lange termijn focus en de juiste begeleiding werk je stapsgewijs aan een gezondere leefstijl, een gezondere relatie met eten en dus: een gezonder gewicht.


Hoe ontstaat obesitas?

Obesitas ontstaat door een eetpatroon en leefstijl waarin je (veel) meer eet (en drinkt) dan je lichaam nodig heeft. Alle energie die je wel binnenkrijgt maar niet gebruikt, wordt opgeslagen als lichaamsvet. Van één keer te veel eten of een patatje krijg je geen overgewicht en ook zeker geen obesitas. Het gaat om je patronen, je dagelijkse eet- en leefgewoonten en de manier waarop je met eten omgaat. 


Eten en emoties

Als je voortdurend te veel (vet en zoet) eet, kan daarvoor een onderliggende reden zijn. Eten is misschien een manier zijn om even niets te voelen en even te vluchten uit de realiteit. Misschien werd je als kind getroost met iets lekkers werd en troost je nu ook jezelf bij verdriet of pijn. Andere emoties kunnen ook (onbewust) een aanleiding zijn om te eten, zoals verveling, moeheid en spanning of stress. Ook externe prikkels kunnen een trigger zijn: je ziet andere mensen eten of je bent op een verjaardag; de hapjes staan voor je neus en gaan min of meer 'vanzelf' naar je mond. Lees hier meer over eettypes.
 

Eetbuien

Als je hele grote hoeveelheden voedsel eet (meer dan wat iemand gebruikelijk zou eten) en je kunt niet stoppen met eten (controleverlies), dan spreek je van een eetbui. Wanneer dit wekelijks en langere tijd gebeurt (langer dan 3 maanden) dan spreek je van een eetbuistoornis (BED) Het is raadzaam om hulp in te schakelen, van een gespecialiseerde dietist en/ of psycholoog.
 

Buikhonger en hoofdhonger

Bij obesitas is het honger- en verzadigingsmechanisme verstoord. Je herkent de lichaamssignalen niet (meer), die aangeven wanneer je echt honger hebt en wanneer je genoeg hebt gehad. Buikhonger is de echte behoefte van je lichaam aan voedzaam eten, eten dat je vitamines, mineralen en vezels levert. Hoofdhonger is een (emotionele) behoefte, die niet (of slechts zolang je eet) kan worden gestild door middel van eten. Wanneer je moe bent, heb je behoefte aan rust. Wanneer je stress ervaart, zou daar ontspanning tegenover moeten staan (of zou je de bron van de spanning moeten aanpakken). Heb je troost nodig? Een gesprek met een goede vriend of een arm om je schouder is dan wat je echt nodig hebt. 
 

Het low carb dieet

Het low carb dieet kan worden ingezet, zowel om bloedwaarden te verbeteren als voor gewichtsverlies. Bij het koolhydraatbeperkte dieet eet je een lage hoeveelheid koolhydraten (dus minder tot geen fruit, brood, aardappelen en pasta) en meer eiwitten en vetten. De diëtist kan samen met jou bekijken of low carb eten iets voor jou is.
 

Voeding- en leefstijladviezen

  • Je gewoontes veranderen lukt het beste in stappen. Je begint bijvoorbeeld met frisdrank te vervangen door water. Wanneer dat goed lukt, maak je de volgende stap: bijvoorbeeld dagelijks een wandeling maken. Daarna stap drie enz.
  • Het veranderen van je leefstijl gaat lukken maar kost tijd. Calculeer dit in en gun jezelf deze tijd ook. Realiseer je dat kleine veranderingen op de lange termijn de grootste effecten hebben. Goed om te weten: elke kilo die je kwijtraakt is winst voor je gezondheid.
  • Neem een momentje voordat je iets gaat eten: ‘waarom wil ik dit eten? Heb ik hier nu écht behoefte aan?’ Het kan best zijn dat je je realiseert dat je veel uit gewoonte doet en niet omdat je er daadwerkelijk behoeft aan hebt.
  • Verminder de hoeveelheden die je eet op een realistische manier: merk je dat je vooral te veel eet bij het avondeten? Schep één keer op en zorg dat de helft van je bord uit groente bestaat. Werk je twee pakken koek weg ‘s avonds op de bank? Halveer de hoeveelheid, stal de koekjes vooraf uit op een bord en eet er bewust van. Wanneer je rustig eet en daadwerkelijk proeft, zul je waarschijnlijk (veel) minder eten.
  • Wees je bewust van de rol van een goede nachtrust. Bij een slaaptekort maakt je lichaam stresshormonen aan. Kort gezegd heb je hierdoor overdag meer energie nodig en krijg je zin in vet en suiker. En je bent beter in staat om de juiste keuzes te maken wanneer je uitgerust bent.
  • Eet regelmatig en (op min of meer) vaste tijden. Sla geen maaltijden over. Zo zorg je dat je niet wordt overvallen door een onbedwingbare buikhonger en dit helpt je om tussendoor snoepen en snacken te verminderen.
  • Van onbewerkte producten die regelrecht uit de natuur komen (denk aan rauwe groenten en ongebrande, ongezouten noten) zul je minder snel overeten. Probeer het eens op een moment van (buik)honger.
  • Voedsel waarvoor je moeite moet doen, zoals ongedopte pinda’s, dwingt je om minder snel te eten. Ook het schillen en snijden van fruit heeft een vertragend effect.
  • Eet alleen nog op een vaste plek in je huis, bij voorkeur aan de eettafel. Dit helpt je om bewuster te eten.
  • Doe de TV (en andere schermen) uit en eet met aandacht.
  • Eet rustig en bewust. Kauw minimaal 20 keer per hap en proef wat je eet.
  • Een gevoel van trek kan veroorzaakt worden door dorst! Drink minstens 2 liter vocht (10 glazen): water is je nieuwe beste vriend! Thee en koffie zonder suiker en melk tellen ook mee.
  • Kies voor volkoren producten: volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta. Dit verzadigt meer, waardoor je langer vol zit en minder snel naar calorierijke snacks grijpt.
  • Bouw je beweging op. Eventueel stapsgewijs, met als doel elke dag 1 uur (of meer). Heb je moeite met bewegen of spelen er angsten mee? Een fysiotherapeut kan je helpen om op een voor jou haalbare manier aan je beweging te werken.

Hoe helpt de diëtist bij obesitas?

De diëtist kijkt naar jouw persoonlijke situatie en zoekt samen met jou uit waar jouw valkuilen liggen. Werk jij twee zakken chips weg als je ‘s avonds moe bent? Of ga je tijdens etentjes he-le-maal los? Is alle regelmaat zoek? Plunder je ‘s nachts de koelkast? Of alles tegelijk? Waar het mis gaat, daar ligt ook de oplossing! Samen met jou maakt de diëtist een plan om stapsgewijs die moeilijke situaties en momenten aan te pakken. Je leert wat de juiste momenten en hoeveelheden zijn om te eten, en wat het verschil is tussen honger in je hoofd en honger in je buik. Als het je gewoonte is om te veel te eten, dan is het, naast het verkleinen van je porties, belangrijk om ook te onderzoeken waarom je op bepaalde momenten te veel eet. Is eten een manier voor jou om met je emoties te dealen? Soms is het raadzaam een psycholoog in te schakelen. De diëtist zal dit dan met je bespreken. Naast voeding en eetgedrag neemt je diëtist je slaapgedrag, stressfactoren, beweging, en eventueel rook- en drinkgedrag onder de loep. Alle factoren beïnvloeden elkaar namelijk. 
 
 

Dietisten gespecialiseerd in obesitas

Diëtist/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Diëtist/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt. Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Sarah  Chorho

Diëtist/ leefstijlcoach Sarah Chorho

Sarah is een doelgerichte, behulpzame diëtiste met sterke communicatieve vaardigheden. Persoonlijk advies en betrokkenheid staan bij Sarah hoog in het vaandel. Zij geniet, als haar clienten met een blij gezicht de praktijk uit lopen. Sarah vindt het belangrijk dat haar adviezen aansluiten op de persoonlijke situatie en wensen van haar cliënt.Sarah is met haar Marokkaanse roots bekend met de Arabische cultuur en beheerst, naast perfect Nederlands, ook de Marokkaanse taal en Berberse dialecten.
Sarah werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Tugce  Tuzgol

Diëtist/ leefstijlcoach Tugce Tuzgol

De sterke affiniteit met eten en gezondheid is de belangrijkste drijfveer geweest om voor het vak dietetiek te kiezen. En nog steeds is ze zeer tevreden met deze keuze. Haar doel? Jou helpen bij het behalen van je doelen. Naast het geven van informatie en (altijd persoonlijk en praktisch) advies is zij gedurende het traject jouw steun- en motivatie punt. Zelf leeft en beweegt Tucze ook gezond.
Tugce werkt in : Amsterdam
Diëtist Francien  Luteijn

Diëtist Francien Luteijn

Francien's interesse voor voeding ontstond nadat ze op haar 15de terugkwam van een zeilreis van een half jaar met een lichaamsgewicht van +10 kilo. Eenmaal thuis is het haar door gezonder eten, genoeg beweging en een flinke dosis wilskracht gelukt om deze kilo's eraf te krijgen.
Francien werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtist/ leefstijlcoach Eline  Bijlsma

Diëtist/ leefstijlcoach Eline Bijlsma

Eline zich gespecialiseerd in maag-, darm- en leverziekten en diabetes en ervaring met zeer complexe patiënten en ziektebeelden opgedaan. Eline’s passie voor voeding is ontstaan na een studiejaar in Amerika. Daar kwam ze in aanmerking met verscheidene gezondheidsproblemen veroorzaakt door ongezonde eet- en leefgewoonten.
Eline werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam
Diëtist Anisa  Pilon

Diëtist Anisa Pilon

Anisa heeft veel affiniteit met verschillende eetculturen. Zelf is zij opgegroeid met twee culturen: Iraans en Nederlands. Zij heeft de eerste jaren van haar carrière met veel plezier in een dietistenpraktijk in Suriname gewerkt. Eten ziet Anisa als krachtig middel om te verbinden, verrijken en te verdiepen. Zoveel meer dus dan brandstof alleen.
Anisa werkt in : Amsterdam
Diëtist Jamila  Saidi

Diëtist Jamila Saidi

Jamila is een gedreven persoon met een passie voor voeding en leefstijl. De combinatie van haar positiviteit, sociale aard, inlevingsvermogen en luisterend oor zorgt ervoor je je bij haar direct op je gemak voelt. Jamila zorgt samen met haar client naar een haalbaar plan, waarmee doelen behaald worden.
Jamila werkt in : Amsterdam
Diëtist Hoi Sun  Snoek

Diëtist Hoi Sun Snoek

Van jongs af aan heeft Hoi Sun een grote interesse voor voeding en gezondheid. Wat ooit begon als nieuwsgierigheid, groeide uit tot een ware passie. Hoi Sun is enorm gedreven om anderen te coachen naar een gezondere leefstijl. Haar missie is om jou gelukkig in je lijf te laten voelen door een persoonlijke begeleiding in je eetgedrag.
Hoi Sun werkt in : Utrecht
Diëtist Elham  Jarideh

Diëtist Elham Jarideh

Elham is enthousiast, betrokken, motiverend en goed op de hoogte van de laatste trends op gezondheidsvlak. Daarbij is zij sportief en heeft een liefde voor vers en eerlijk eten. Haar doel is, om haar kennis met je te delen en je op weg te helpen naar een lekkere eet- en leefstijl die bij je past. Met haar Midden-Oosterse komaf en met werkervaring op Curaçao, heeft Elham brede kennis van eetculturen.
Elham werkt in : Utrecht
Diëtist Bianca  Jutte

Diëtist Bianca Jutte

Met een positieve kijk, enthousiasme en een gezonde dosis nuchterheid begeleidt Bianca je bij het veranderen van je eetgewoonten en -gedrag. Zij vindt het zeer inspirerend en interessant hoe aanpassingen in de leefstijl kunnen bijdragen aan verbetering van de gezondheid. Hierom is zij diëtist geworden.
Bianca werkt in : Den Haag
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen (Utrecht Overvecht )

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen (Utrecht Overvecht )

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Diëtist/ leefstijlcoach Shari  Groot

Diëtist/ leefstijlcoach Shari Groot

Shari luistert graag en goed. Ze is empathisch maar doelgericht. Shari is van mening dat kleine aanpassingen in het eet- en bewegingspatroon zorgen voor een grote verandering op lange termijn. Omdat iedereen anders en uniek is, besteedt zij aandacht aan persoonlijke wensen en smaken, rekening houdend met culturele verschillen.
Shari werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Saskia  Peters

Diëtist/ leefstijlcoach Saskia Peters

Met veel energie, interesse en geduld helpt zij mensen met voeding- en of bewegingsproblemen door gezamenlijk een haalbaar plan op te stellen waarbij de nadruk ligt op balans. Dit alles met als doel de gezondheid te verbeteren.In haar vrije tijd traint ze voor de marathon, houdt ze van het uitproberen van verschillende restaurantjes door heel Amsterdam maar kookt ze daarnaast ook graag met verse producten die ze vindt tijdens het struinen over de markt.
Saskia werkt in : Amsterdam , Amstelveen en Haarlem
Diëtist Derya  Tecim

Diëtist Derya Tecim

Al op jonge leeftijd heeft zij de invloed van voeding en beweging op gezondheid ervaren. Zij heeft zelf als kind ernstig overgewicht gehad, en door goede voeding en beweging, inmiddels een gezond gewicht. Deze levenservaring is de basis geweest voor haar loopbaan als diëtist en sportinstructrice.
Derya werkt in : Amsterdam
Diëtist Laura van der Meijden

Diëtist Laura van der Meijden

Haar manier van begeleiden valt het best te omschrijven als enthousiast, geduldig en op een informele manier. Als een echte Foodie vind je haar vaak in de keuken en kan ze soms urenlang op internet surfen om de lekkerste recepten te vinden, waar ze dan haar eigen hand aan draait om deze zo gezond mogelijk te maken.
Laura werkt in : Den Bosch , Beesd , Leerdam en Zaltbommel
Diëtist Brunna  Venceslau

Diëtist Brunna Venceslau

Brunna is positief, warm en invoelen van aard. Zij kan direct zijn als het nodig is. Met een open houding luistert zij naar haar cliënt en analyseert de wensen en behoeften en zoekt zij samen naar praktische, passende oplossingen. Haar missie als dietist is om mensen te inspireren en begeleiden om uiteindelijk zélf de juiste keuzes te leren maken.
Brunna werkt in : Den Haag
Diëtist Sevda  Türk

Diëtist Sevda Türk

Volgens Sevda is gezondheid onbetaalbaar. Dat lang niet iedereen dit beseft is voor Sevda een reden geweest om voor het vak dietist te kiezen. Haar missie is dan ook om mensen het inzicht te geven dat zij met voeding hun eigen gezondheid voor een groot deel kunnen beïnvloeden.  Ze experimenteert graag met recepten en houdt zelf ook van lekker eten. Ze spreekt vloeiend Turks en kent de Turkse eetcultuur als haar broekzak. Sevda haar interesse ligt bij volwassenen én kinderen; zij heeft binnen de opleiding Voeding en Dietetiek het vak kindergeneeskunde gevolgd.
Sevda werkt in : Amsterdam
Diëtist Marlies van Dijk

Diëtist Marlies van Dijk

Marlies werkt in : Amsterdam
Cookies Contact en afspraak