Wat is het koolhydraatarme dieet (low carb dieet)?

Het koolhydraatarme dieet is een dieet dat ontwikkeld is voor mensen met diabetes mellitus en ernstig overgewicht. Het dieet helpt het gewicht en de bloedglucose waarden te verlagen. Kenmerkend aan het koolhydraatarme (low carb) dieet is; een lage hoeveelheid koolhydraten, een hogere hoeveelheid eiwitten en een normale hoeveelheid vetten. Daarnaast bevat het dieet weinig calorieen (1200-1500 calorieen per dag). Koolhydraten zitten o.a. in fruit, brood, aardappelen, pasta, rijst, couscous, peulvruchten, frisdranken, vruchtensappen suiker, snoep en koek. Deze producten worden bij dit dieet drastisch uit het dagelijkse voedingspatroon geschrapt. Eiwitten (proteinen) zitten voornamelijk in zuivelproducten zoals yoghurt, kwark, melk en in vlees, vis, sojaproducten en eieren. Vetten krijg je o.a. binnen via olie, boter, noten en ook vlees- en visproducten.
 

Voor wie is het koolhydraatarme dieet (low carb dieet) geschikt?

De volgende groepen kunnen baat hebben bij het koolhydraatarme (low carb) dieet:
  • mensen met obesitas BMI (>27) met daarbij mogelijk een heel lijnverleden zonder blijvend resultaat.
  • mensen met diabetes mellitus
  • mensen met PCOS
  • mensen met obesitas en slaapapneu
Het koolhydraatbeperkt dieet vergt (net als elk dieet) aanpassingsvermogen. De lange termijn is belangrijk, stop je te vroeg, dan komt het gewicht ook gauw weer terug. Realiseer je dit voordat je eventueel besluit aan het dieet te beginnen. Overleg met je dietist, zij kan je helpen inschatten hoeveel kans van slagen dit dieet kan hebben. 


Voor wie is het koolhydraatarm (low carb dieet) niet geschikt?

Het koolhydraatarme dieet is niet geschikt als je naast overgewicht en diabetes mellitus ook last hebt van hartfalen, nierfalen of een verminderde leverfunctie. Ook als je zwanger bent is dit dieet niet geschikt. Bij zwangerschapdiabetes kan een (lichte) koolhydraatbeperking wel zinvol zijn.

Als je een medische aandoening hebt en medicijnen gebruikt, start een koolhydraatbeperkt dieet dan onder begeleiding van een gespecialiseerd diëtist en in overleg met een arts/diabetesverpleegkundige.


Hoe werkt het koolhydraatarme dieet (low carb dieet)? 

  1. Allereerst wordt gekeken of je in aanmerking komt voor het koolhydraatarme dieet (gewicht BMI >27, groot lijnverleden, diabetes mellitus, PCOS, slaapapneu en overgewicht.
  2. Er wordt gekeken naar het medicatie gebruik, in het geval van trombose en diabetes, zal samen met de arts/praktijkondersteuner gekeken moeten worden of de medicatie aangepast moet worden zodra je met het dieet start.
  3. Als al het voorgaande gebeurd is, kun je gaan starten met het koolhydraatarme dieet:
  4. Afhankelijk van je gewicht wordt bepaald hoeveel koolhydraten en eiwitten je op een dag nodig hebt. 
  5. De dagelijkse voeding wordt bepaald en mag 20-60 gram koolhydraten per dag bevatten.
  6. Daarnaast wordt de dagvoeding aangevuld met een ruime hoeveelheid eiwitten, een normale hoeveelheid vetten en uiteindelijk een lage calorie intake (1200-1500 kcal)
  7. Doordat het koolhydraatarme dieet erg weinig brood, granen, fruit, groente, rijst, pasta, aardappelen etc. bevat. loop je een risico op korten. Met name jodium, magnesium, B vitaminen en vezels. Het is dan ook belangrijk deze voedingsstoffen via een vitaminepil in te nemen tijdens het volgen van dit dieet.
  8. Het is belangrijk wekelijks je gewicht bij te houden om te zien of de het dieet nog steeds voldoende werkt of moet worden bijgesteld.
  9. In het dieet is het belangrijk dat je je goed houdt aan de 3 maaltijden op een dag en hier een regelmaat in krijgt.
  10. Naast het dieet houden kun je natuurlijk niet zonder beweging: zorg ook dat je dagelijks minimaal 30 minuten tot 60 minuten in beweging bent! (ook ten gunste van een soepele stoelgang) 
  11. Daarnaast is begeleiding van de dietist zeer van belang om te monitoren of je geen lichamelijke klachten krijgt zoals bijvoorbeeld darmproblemen of problemen met de motivatie. De mensen uit de onderzoeken die het beste resultaat bereikten, hadden langdurige begeleiding.
  12. Zodra je op gewicht bent, wordt de hoeveelheid koolhydraten geleidelijk opgevoerd, waarbij goed in de gaten wordt gehouden of je gewicht stabiel blijft. 

Hoe helpt de diëtist bij het low carb dieet?

De diëtisten van DieetPlaneet kunnen je in alle fases van het dieet helpen. We geven uitleg over koolhydraten, vetten en eiwitten. En weten raad als er klachten (zoals obstipatie) ontstaan tijdens het volgen van het dieet. We vertellen welke producten je kunt eten én hoeveel. Samen met jou stellen we een gevarieerd menu samen. We geven je praktisch advies en handvatten om low carb te kiezen en te koken. We leren je omgaan met etentjes en vakanties. En natuurlijk zijn we er ook om je te ondersteunen en te motiveren als het even iets minder gaat. 

Val je onder de doelgroep en spreekt het dieet je aan? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Dietisten gespecialiseerd in Koolhydraatbeperkt dieet (low carb dieet)

Dietiste/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Dietiste/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt. Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Diëtiste Francien  Luteijn

Diëtiste Francien Luteijn

Francien's interesse voor voeding ontstond nadat ze op haar 15de terugkwam van een zeilreis van een half jaar met een lichaamsgewicht van +10 kilo. Eenmaal thuis is het haar door gezonder eten, genoeg beweging en een flinke dosis wilskracht gelukt om deze kilo's eraf te krijgen.
Francien werkt in : Amsterdam en Purmerend
Dietiste/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Dietiste/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam
Diëtiste Anisa  Pilon

Diëtiste Anisa Pilon

Anisa heeft veel affiniteit met verschillende eetculturen. Zelf is zij opgegroeid met twee culturen: Iraans en Nederlands. Zij heeft de eerste jaren van haar carrière met veel plezier in een dietistenpraktijk in Suriname gewerkt. Eten ziet Anisa als krachtig middel om te verbinden, verrijken en te verdiepen. Zoveel meer dus dan brandstof alleen.
Anisa werkt in : Amsterdam
Dietiste/ leefstijlcoach Shari  Groot

Dietiste/ leefstijlcoach Shari Groot

Ik heb affiniteit met voeding en beweging. Gezondheid vind ik heel erg belangrijk en daar spelen voeding en beweging twee grote rollen in. Omdat iedereen anders en uniek is besteed ik aandacht aan culturele achtergrond, godsdienst, leefstijl en natuurlijk aan smaakvoorkeuren. Ik ben bekend met het Aziatische voedingspatroon en eetgewoonten, voornamelijk de Filipijnse. Door mijn grote moslimvriendenkring ben ik ook bekend met halal-voeding en eetgewoontes tijdens de feestdagen (Ramadan, Suikerfeest).
Shari werkt in : Amsterdam
Diëtiste Laura van der Meijden

Diëtiste Laura van der Meijden

Haar manier van begeleiden valt het best te omschrijven als enthousiast, geduldig en op een informele manier. Als een echte Foodie vind je haar vaak in de keuken en kan ze soms urenlang op internet surfen om de lekkerste recepten te vinden, waar ze dan haar eigen hand aan draait om deze zo gezond mogelijk te maken.
Laura werkt in : Den Bosch , Beesd , Leerdam en Zaltbommel
Cookies Contact en afspraak