Wat is diabetes type 2? 

Diabetes mellitus type 2 is de officiele naam, maar wordt in ‘de volksmond’ vaak diabetes, diabetes type 2 of suikerziekte genoemd. Als je diabetes type 2 hebt, zijn je lichaamscellen minder gevoelig geworden voor insuline en/of je alvleesklier maakt minder insuline aan. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat het suiker in je bloed (bloedsuiker/ bloedglucose) in je lichaamscellen kan worden opgenomen. Als je cellen minder gevoelig voor de insuline zijn geworden, kan de glucose de cel niet in en blijft de glucose dus in je bloed. Hierdoor wordt je bloedsuiker te hoog.
 

Hoe weet je of je diabetes type 2 hebt?

Onderstaande sympomen kunnen erop wijzen dat je diabetes type 2 hebt:
  • veel dorst 
  • veel plassen
  • wazig zien
  • slecht genezende wonden
  • kortademigheid 
  • pijn in je benen bij het lopen
  • vaak last van infecties
  • licht in je hoofd
  • snel moe
  • chagerijnig
De huisarts kan met zekerheid vaststellen of je diabetes hebt door je bloedsuiker op de volgende manieren te meten:
Nuchter (je hebt dan nog niks gegeten). Is je bloedglucose tussen de 6,1 mmol/L en 6,9 mmol/L? Dan zit je in het voorstadium van diabetes. Wanneer je bloedsuiker hoger dan 7 mmol/L is, dan heb je diabetes.  
N
iet nuchter (je hebt 2 uur van te voren gegeten). Is je bloedglucose tussen de 7,8 mmol/L en 11 mmol/L? Dan zit je in het voorstadium van diabetes. Wanneer je bloedsuiker hoger dan 11 mmol/L is dan heb je diabetes. 


Prediabetes

Prediabetes is de voorfase van diabetes type 2. Je lichaam reageert dan al minder goed op de insuline die de alvleesklier maakt en je bloedglucosewaarden zijn iets hoger (maar nog niet zo hoog dat je spreekt van diabetes type 2). Wanneer prediabetes behandeld wordt, kan voorkomen worden dat het overgaat in diabetes type 2. Kom dus op tijd in actie! Dat doe je door als je een te hoog gewicht hebt af te vallen, gezonder te eten en meer te bewegen. 


Waardoor heb je meer kans op diabetes type 2?

  • Een te hoog gewicht. Omdat je lichaam dan minder gevoelig wordt voor insuline en je lichaam minder insuline aanmaakt. 
  • Een verhoogde middelomvang (mannen >102 cm, vrouwen >88 cm).
  • Ouder worden. Omdat je lichaam minder insuline aanmaakt. 
  • Erfelijkheid. Wanneer je ouders diabetes type 2 hebben, is de kans groter dat jij het ook krijgt. 
  • Een ongezonde leefstijl. Goed nieuws: door een gezonde leefstijl, kan je diabetes type 2 voorkomen of zelfs genezen. 
  • Zwangerschapsdiabetes geeft een verhoogde kans op diabetes type 2, voor zowel moeder als kind. 

Klachten bij diabetes type 2

Door diabetes worden de bloedvaten harder, stugger en raken ze eerder beschadigd. Hierdoor kan je op langere termijn klachten krijgen aan je hart, bloedvaten, ogen, nieren, zenuwen, voeten en tenen. En dat kan weer leiden tot: slechter zien, pijn en tintelingen in je armen en benen en gevoelloze voeten. Maar nogmaals: door middel van een gezonde voedings- en leefstijl voorkom je dat je last krijgt van een te hoge of een te lage bloedsuikerspiegel (hyper/ hypo) en alle symptomen die daarbij horen. 


De behandeling van diabetes type 2

Voeding en leefstijl hebben veel invloed op je bloedsuikerspiegel. Een gezond eet- en leefpatroon verlaagt je bloedsuikerspiegel, met alle positieve effecten van dien. Door een gezondere leefstijl kan je diabetes type 2 voorkomen, de effecten beperken en soms zelf genezen! Er zijn voor diabetes meerdere medicatie die de bloedsuiker kunnen verlagen. Als de bloedsuiker door tabletten niet genoeg verlaagd wordt, dan wordt er overgestapt op (het spuiten van) insuline. Door gezonder te gaan leven, wordt je glucosespiegel lager en kan je de hoeveelheid medicatie flink beperken (soms is medicatie zelfs helemaal niet meer nodig!) Het lowcarb dieet kan helpen bij het verlagen van je bloedsuikergehalte. Doordat je de inname van koolhydraten vermindert, wordt je bloedsuiker lager. Koolhydraten worden namelijk suiker in je bloed en hebben een directe invloed op de bloedsuikerspiegel.


Voedings- en leefstijladviezen bij (en ter voorkoming van) diabetes type 2

  • Beweeg elke dag minstens 30 minuten. En als je gewicht te hoog is, schroef dit dan op naar 60 minuten per dag. De sportschool of (kracht)oefeningen thuis doen is een goed idee. Daarbij is het raadzaam om te wandelen en fietsen zoveel je kunt.
  • Val af als je gewicht te hoog is. 5% afname van je gewicht heeft al een gunstig effect op je gezondheid! 
  • Stop met roken. Diabetes vergroot de kans op hart- en vaatziekten. 
  • Beperk stress en ontspan veel. Stress zorgt er waarschijnlijk voor dat je lichaam minder goed reageert op insuline.
  • Slaap genoeg. Slaap speelt ook een rol in het voorkomen van diabetes type 2. 
  • Drink geen (of maximaal 1 glas/ dag) alcohol. 
  • Drink water, thee en koffie zonder suiker (en geen of bij uitzondering frisdrank, vruchtensap en gezoete melkdrankjes).
  • Eet vezelrijk en kies volkoren! Door de vezels worden de koolhydraten uit volkorenproducten langzamer in je bloed opgenomen, waardoor de bloedsuikerspiegel langzaam en niet te veel stijgt. 
  • Beperk je zoutinname
  • Verdeel je koolhydraten over de dag. Zo krijg je niet in een keer een snelle stijging van de bloedsuiker. Een eetpatroon met minder carbs kan helpen.
  • Kies zoveel mogelijk voor gezonde vetten. Dus vis, plantaardige olie, avocado en noten.
  • Eet 250 gram groente per dag (meer mag ook). Groente levert je antioxidanten die het lichaam beschermen tegen onder andere hart- en vaatziekten. Daarbij, als je veel groente eet, heb je minder ruimte over voor ongezonde keuzes.
  • Beperk je inname van toegevoegde suikers. Vruchtenthee (zonder suiker) i.p.v. vruchtensap en naturelyoghurt met een portie vers fruit i.p.v. kant- en klare vruchtenyoughurt.
  • Let op je portiegrootte! Door niet te veel te eten voorkom je dat je te zwaar wordt (en daarmee een heleboel andere problemen).

Hoe helpt de diëtist bij diabetes type 2?

Als je net te horen hebt gekregen dat je diabetes type 2 hebt, roept dit misschien veel vragen bij je op. Je diëtist kan je vragen beantwoorden. Ze geeft je uitleg over koolhydraten, vetten en eiwitten. Om te beginnen maakt ze een analyse van je je klachten, eetpatroon, leefstijl en inventariseert ze je persoonlijke wensen en behoeften. Op basis hiervan stelt ze (of hij) samen met jou een persoonlijk leefstijlplan op. Eventueel wordt er in overleg besloten om voor het low carb dieet te gaan. Gebruik je medicatie en ga je low carb eten? Dan wordt contact gezocht met jouw POH om af te stemmen. Je diëtist geeft je praktische tips en handvatten. Ook leert ze je omgaan met uitdagende momenten en situaties zoals uitjes of een vakantie. Natuurlijk is je dietist er ook voor je om je te ondersteunen en motiveren als het even iets minder goed gaat met het aanpassen/ volhouden van je gezonde gewoontes.
Cookies Contact en afspraak