10 tips om minder zout te eten

Blogs

10 tips om minder zout te eten

Gepubliceerd op: 31-01-2017 17:12

Door: Ismene Montnor, diëtist Amsterdam Zuidoost Bijlmer

Zout heb je nodig maar niet zoveel

We hebben natrium nodig om gezond te blijven. Natrium is een onderdeel van keukenzout. Een gram keukenzout bevat ongeveer 0,4 gram natrium. Natrium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt in de vochtbalans en bij de bloeddruk. Om gezond te blijven hebben we maximaal 2400 mg per dag natrium nodig. Dit is ongeveer één eetlepel keukenzout. Ook je nergens zelf extra zout op strooit heb je deze hoeveelheid ruimschoots binnen. En als je kant-en-klaarmaaltijden, frituursnacks en maaltijd- en kruidenmixen gebruikt òf flink wat zout toevoegt tijdens het koken, ga je hier ruim overheen.


In welke producten zit natrium?

Natrium komt van nature voor in producten die we dagelijks eten; brood, melk, vlees, vis, margarine of boter. En wordt daarnaast in ruime hoeveelheden toegevoegd aan (bewerkte) producten. Denk aan vleeswaren, kaas, snacks, snoep, kant- en klaarmaaltijden, sauzen, drankjes. En denk je dat alleen zout smakende producten zout bevatten? Mooi mis; ook zoete producten bevatten vaak zout om de zoete smaak beter uit te laten komen. Zo bevat zoete drop soms meer zout dan zoute drop! 


Waarom het belangrijk is om niet te veel zout te gebruiken

Een gematigde zoutinname verlaagt het risico op een hoge bloeddruk en nierklachten.


10 tips om minder zout te eten

  1. Laat de zoutpot in de kast staan. Voeg aan de warme maaltijd geen extra zout toe maar maak het lekker met verse kruiden. Bijvoorbeeld peterselie, dille, basilicum, koriander of bieslook.
  2. Verminder de hoeveelheid zout in stapjes. Zo wen je geleidelijk en leer je tegelijkertijd de andere smaken in het eten waarderen.
  3. Kies een zout met minder natrium.
  4. Eet zoveel mogelijk onbewerkt. Aan onbewerkt voedsel is in elk geval geen extra zout toegevoegd. Lees op de verpakking hoeveel zout is toegevoegd. Tegenwoordig staat dit steeds vaker duidelijk vermeld. Hoe eerder het zout vermeld staat op de ingrediëntenlijst hoe meer er in het product zit
  5. Maar zelf lekkere mixjes van gedroogde specerijen. Kijk voor inspiratie op het potje van je lievelingskruidenmix of bouillonpoeder. Meng zelf de specerijen in een potje zonder zout en zonder smaakversterker. In smaakversterker zit namelijk ook natrium (mononatriumglutaminaat)!
  6. In broodbeleg zoals kaas en worst zit veel zout (rookvlees, salami). Kies een variant met minder zout bijvoorbeeld rosbief, kipfilet met minder zout. Of beter nog, kies plantaardig broodbeleg.
  7. Veel kant-en klare zoete producten bevatten toch een flinke hoeveelheid zout bijvoorbeeld candybars, koek en gebak. Het is altijd beter zelf iets lekkers te bakken
  8. Vervang ongezonde snacks voor bijvoorbeeld rauwkost met humus of homemade boerenkoolchips.
  9. Minder zout eten is wennen en heeft zoals alle nieuwe gewoonten tijd nodig. Trek er minimaal twee maanden voor uit om geleidelijk aan de nieuwe smaak te wennen.
  10. Bepaalde producten bevatten van oudsher veel zout ter conservering. Denk aan rookworst, spek, gezouten vlees, gezouten vis. Gebruik deze producten met mate en bijvoorbeeld niet meer dan 1 optie per maaltijd.
Cookies Contact en afspraak