Go bananas!

Blogs

Go bananas!

Gepubliceerd op: 22-06-2017 13:22

Door: Ismene Montnor, diëtist Amsterdam Zuidoost Bijlmer


Waarom? Hierom!
  1. Bananen hebben een hoge voedingswaarde en leveren energie. Groene bananen bevatten meer zetmeel en rijpe bananen meer sucrose, glucose en fructose. Het goede nieuws is dat zij ook zijn weinig vocht en veel vezels bevatten waardoor je langer verzadigd blijft. Door de vezels reageert je bloedsuikerwaarde langzaam (dus geen snelle pieken en dalen), wat ook gunstig is.
  2. Veel gezonde vezels. In bananen zit inuline, dit type (oplosbare) vezel vormen in de darmen een gel en binden zich aan de vetten. Bananen kunnen een gunstige invloed hebben op je cholesterolgehalte.
  3. In bananen zit veel kalium. En dat is goed voor je bloeddruk.
  4. Bananen zitten bomvol vezels; fructo-oligo sachariden (FOS), dit zijn speciale vezels die gunstig zijn voor je darmflora.
  5. Van het eten van bananen wordt je blijer. In bananen zit tryptofaan. Tryptofaan in een eiwit dat een voorloper is van serotonine. Serotonine is een neurotransmitter die een rol speelt bij ons geluksgevoel.
  6. Bananen zijn superrijk aan antioxidanten. Antioxidanten kunnen allerlei ziekten zoals hart en vaatzieken en kanker helpen voorkomen. Hoe rijper de bananen hoe meer antioxidanten erin voorkomen. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen ‘vrije radicalen’ en helpen daarmee kanker voorkomen.
  7. Het betacaroteen uit bananen zorgen ervoor dat je lichaam zelf makkelijk vitamine A aan kan maken. Vitamine A is belangrijk voor de weerstand, gezichtsvermogen en gezondheid van huid en tandvlees.
  8. Ook bepaalde belangrijke B-vitamines zijn vertegenwoordigd in bananen (vitamine B1, B2, B3 en B6). Deze spelen een rol in o.a. de spijsvertering, het zenuwstelsel en de weerstand.
  9. In bananen zitten van nature allerlei mineralen zoals: calcium, zink, fosfor, koper, selenium en iets jodium.
  10. Banaan is zo lekker veelzijdig: een heerlijk tussendoortje, bij ontbijt (door de yoghurt of als broodbeleg) of als vervanger voor vet en suiker in bijvoorbeeld een bananenbrood. En wat dacht je van gezond ijs van banaan


Recepten met banaan

Cookies Contact en afspraak