Winderigheid, rommelende buik, buikpijn, moeilijk naar de WC of juist té makkelijk?
Darmklachten zijn erg vervelend en komen erg veel voor. Het is onhandig en soms zelfs gênant als je last hebt van een rommelende buik, winderigheid of als je steeds naar de wc moet. Er kunnen veel oorzaken zijn en soms is het lastig te achterhalen wát precies. Gelukkig kan een persoonlijk voedingsadvies bijdragen aan de vermindering van deze klachten.

Veel voorkomende darmproblemen

  • Obstipatie; wordt ook wel verstopping of constipatie genoemd.  Er is sprake van obstipatie indien je minder dan 3 keer per week ontlasting hebt, dit hard en keutelig is en/of het veel moeite kost.
    Oorzaken kunnen zijn; te weinig vezels, te weinig vocht en/of te weinig vet in de dagelijkse voeding, medicijnen, zwangerschap, gebrek aan lichaamsbeweging, overige medische oorzaken, verkeerd gebruik bekkenbodemspieren.
  • Diarree; (acute diarree wordt meestal veroorzaakt door een virus of bacterie en wordt hier buiten beschouwing gelaten). Er is sprake van diarree als je ontlasting brijig of waterig is en 3 of meer keer per dag komt. Oorzaken kunnen zijn; een darmziekte, voedselallergie of voedselintolerantie, overige medische oorzaken, als gevolg van ernstige verstopping (overloopdiarree of secundaire diarree), bacteriële overgroei.
  • PDS; PDS staat voor Prikkelbaar Darm Syndroom en werd voorheen ook wel spastische darm genoemd. Bij PDS kan er sprake zijn van obstipatie, diarree of een combinatie hiervan. Meestal zijn er meerdere klachten aanwezig zoals opgeblazen buik, winderigheid, valse aandrang, misselijkheid, vermoeidheid, hoofdpijn, spierpijn etc. De diagnose PDS wordt meestal gesteld door andere mogelijke (medische) oorzaken van de klachten uit te sluiten. Oorzaken kunnen zijn; maagdarminfectie, stress, emoties en/of onregelmatig leven, voedselallergie, voedselintolerantie, gebrek aan vezels/vocht/beweging of juist overmaat aan oplosbare vezels etc.  

Darmflora

  • De darmflora bestaat uit miljarden darmbacteriën, deze zorgt voor een goede stoelgang en het immuunsysteem. Ze zeggen ook wel ‘een goede weerstand komt uit je darmen’. De darmen zijn namelijk voor een groot deel verantwoordelijk voor onze weerstand. Er zijn goede en slechte bacteriën en deze moeten goed in balans zijn. Het goede van goede bacteriën is dat ze de slechte bacteriën tegenhouden. Én ze produceren vitaminen en goede vetzuren. Veel goede bacteriën zorgen voor een soepele vertering en -stoelgang. Als de slechte bacteriën de overhand hebben dan is de darmflora uit balans.
  • Probiotica zijn goede levende bacteriën en deze kunnen ondersteunen om weer in balans te komen. Probiotica zijn levende bacteriën die je bijvoorbeeld als pil of drankje kan innemen. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarvoor hebben we prebiotica. Dat zijn doodgewoon de vezels in groenten, graanproducten, peulvruchten en fruit

Algemene adviezen voor een goede stoelgang

De algemene adviezen zijn niet voor iedereen van toepassing, maar gelden globaal voor een goede darmconditie.
  • Eet gezond en vezelrijk
  • Drink voldoende vocht
  • Beweeg voldoende
  • Ontspan voldoende
  • Kauw je eten goed en eet rustig
  • Eet en slaap regelmatig
  • Neem vooral de goede vetten!
Vezels: eet 30 tot 40 gram vezels per dag, deze vind je in graanproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, quinoa, havermout e.d. Ook groente, fruit, peulvruchten en noten en zaden zijn vezelrijk.
Vocht: drink 1,5 tot 2 liter vocht (alle dranken behalve alcohol tellen mee) totaal per dag en verdeel dit goed over de dag. Drink in ieder geval iets bij of na iedere maaltijd.
Beweging: beweeg dagelijks minimaal 30 minuten matig intensief
Ontspanning: zorg voor voldoende ontspanning. Ook beweging zorgt voor ontspanning. Veel mensen met darmproblemen zoals PDS hebben baat bij yoga.
Goede vetten: eet dagelijks een handje noten, gebruik olijfolie in de salade, eet regelmatig avocado, zaden en vette vis
 

Wat de dietist doet

  • De precieze oorzaak van darmklachten verschilt van persoon tot persoon. Om inzicht te krijgen in jouw situatie doen de dietisten van dietistenpraktijk DieetPlaneet eerst een uitgebreide intake:
  • We analyseren je klachten, eetpatroon en je leefstijl
  • We bekijken welke factoren je klachten beïnvloeden
  • We inventariseren eventuele allergieën en overgevoeligheden voor voedingsbestanddelen

Op basis van bovenstaande stelt de dietist samen met jou een persoonlijk voedingsplan samen. Ook kan het zijn dat de dietist je eerst terugverwijst naar de huisarts indien er klachten zijn die daar reden toe geven. Bij PDS klachten wordt ook wel het Low FODMaP dieet ingezet. Fysieke oorzaken kunnen ook een rol spelen bij darmklachten, soms als gevolg van stress. Daarom werken onze dietisten samen met bekkenfysiotherapeuten. Die combinatie werpt zijn vruchten af.


 

Contact en afspraak