Het FODMAP-beperkt dieet


Waar staat FODMAP voor?

FODMAP staat voor; Fermenteerbare Oligo- Di- en Monosachariden en Polyolen, welke zijn te verdelen in Fructose (aanwezig in bepaalde fruitsoorten), Fructanen (aanwezig in producten gemaakt van  tarwe, rogge, gerst of bepaalde groentesoorten), Lactose (aanwezig in melkproducten), Galactanen (aanwezig in peulvruchten en sommige noten) en Polyolen (aanwezig in zoetstoffen en sommige groente- en fruitsoorten). 


Wat is het FODMAP-beperkt dieet?

FODMAP’s worden niet goed opgenomen in onze darmen. Als ze in de dikke darm terecht komen, worden ze door bacteriën afgebroken. Hierbij komt gas vrij. Voor de meeste mensen is dit geen enkel probleem en onstaan er geen klachten. Maar bij sommige mensen veroorzaakt dit een opgeblazen gevoel, krampen en winderigheid. De FODMAP's kunnen een oorzaak zijn voor prikkelbare darmen (IBS). Wanneer je de FODMAP’s (tijdelijk) weglaat kan dat ervoor zorgen dat je minder last van je darmen hebt. 
 

Voor wie is het FODMAP-beperkt dieet geschikt?

Het FODMAP-beperkt dieet kan iets voor jou zijn als je last hebt van prikkelbare darmen. Je kunt dan bijvoorbeeld (periodes) niet goed naar de wc en hebt harde ontlasting. Het kan ook dat je juist diarreeklachten hebt. Daarbij heb je met grote regelmaat een opgeblazen buik, winderigheid en buikpijn- of krampen. Vaak wordt verbetering bereikt bij een regelmatiger eetpatroon met genoeg voedingsvezels, vet en vocht en meer beweging. Soms helpt dit niet en zijn er nog steeds klachten. Dan zou het FODMAP-beperkt dieet uitkomst kunnen bieden.
 

Hoe werkt het FODMAP-beperkt dieet?

Het FODMAP- beperkt dieet bestaat uit 2 fases; de eliminatiefase en herintroductiefase.

Eliminatie
Tijdens het FODMAP-beperkt dieet laat je voor 6 weken producten die veel FODMAP’s bevatten weg uit je eetpatroon.  De dietist legt uit welke producten zijn toegestaan en welke producten je tijdelijk niet mag eten.  De dietist speelt een belangrijke rol;  ze zorgt dat je ondanks de beperkingen tóch volwaardig kunt eten. Daarnaast krijg je handvatten m.b.t. het lezen van etiketten. Het bijhouden van een eet- en klachtendagboek is onderdeel van deze fase. De eliminatie fase is even wennen. Maar in de praktijk vaak goed vol te houden als de klachten merkbaar minder worden. 

Herintroductie
Na 6 weken van eliminatie met klachtenvermindering als gevolg, worden één voor één van de FODMAP’s geintroduceerd. Telkens wordt één groep gedurende één week opnieuw gegeten. De dietist geeft aan welke dat is en in welke hoeveelheden. 

Afronding
In de praktijk wordt, als iemand reageert op FODMAP's, vaak een overgevoeligheid gezien voor één à twee groepen. Als je eenmaal weet waarop je reageert ga je samen met de dietist verder onderzoeken in welke hoeveelheden je de FODMAPS eventueel wél kunt verdragen. De dietist maakt een voedingsadvies op maat voor je. Zodat je ondanks de beperking toch volwaardig en lekker kunt eten.

Het is zeer raadzaam het FODMAP-beperkte dieet met behulp van een dietist uit te voeren. Zij zorgt ervoor dat je eetpatroon volwaardig blijft en dat je niet onnodig beperkt blijft eten. 
Contact en afspraak