​Overgewicht bij kinderen

In dit computertijdperk zitten kinderen doorgaans te veel en bewegen te weinig. Daarbij is er een groot en gemakkelijk toegankelijk aanbod aan ongezonde producten. Afvallen of het voorkomen van overgewicht is dan ook voor veel kinderen (en hun ouders) een grote uitdaging. 


De voordelen van een gezond gewicht bij kinderen

  • Minder vaak ziek
  • Meer energie
  • Betere concentratie
  • Meer zelfvertrouwen
  • Gelukkiger
  • Gezonder 
  • Minder kans op overgewichts als volwassene

 Tips voor ouders en kinderen

  • Geef het goede voorbeeld. Wat jij doet, doet je kind na. Dit geld voor zowel eten als bewegen.
  • Eet samen met de kinderen aan tafel. Als je aan tafel eet, eet je bewuster en daardoor minder dan wanneer je voor TV of computer eet.
  • Plan vaste eetmomenten in zoals een ontbijt, een tussendoortje, een lunch, een tussendoortje en een avondmaaltijd. Geef niet meer dan 4 tussendoortjes en plan ze niet net voor een hoofdmaaltijd in. 
  • Kies bewust. Veel producten lijken gezond maar zijn dat uiteindelijk niet. Lees daarom altijd het etiket en vergelijk producten met elkaar. 'Zonder toegevoegd suiker' betekent niet dat een product geen suiker bevat. 
  • Water en (vruchten) thee zonder suiker zijn de beste dorstlessers. Maak het water bijzonder door deze in een kan te doen met muntblaadjes en/of een schijfje citroen. Is je kind gewend geraakt aan zoete drankjes en wil je je kind aanleren meer water te drinken? Laat je kind langzamerhand wennen aan een minder zoete smaak door een glas sap of limonade te verdunnen met (steeds meer) water.
  • Doe samen de boodschappen. Kinderen maken dan kennis met verschillende voedingsmiddelen. Je kunt bijvoorbeeld alvast vertellen wat voor maaltijd je in de avond gaat maken en aan de kinderen vragen wat voor ingrediënten nodig zijn voor dat gerecht en ze deze laten verzamelen. Op die manier leert een kind wat er nodig is om een gezonde maaltijd te maken en gezonde keuzes te maken.

Blogs kinderen en eten 

 
 
 
Cookies Contact en afspraak