10 tips om je kind meer groente te laten eten

Tips

10 tips om je kind meer groente te laten eten

Gepubliceerd op: 15-01-2015 17:00

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Vind jij het ook zo´n uitdaging om je kind meer groenten te laten eten? Hieronder 10 ideetjes van onze dietisten.
  1. Maak er geen gewoonte van als je kind iets niet wil eten, iets vervangends te maken. Onbedoeld wordt dan bevestigd dat het eten inderdaad ‘vies’ is. 
  2. Als je groenten/vlees en aardappelen ga eten dan kan je de groenten eerder koken en het als voorgerecht opdienen. (dan hebben kinderen nog trek en staan ze meer open om iets nieuws te proberen)
  3. Je kan ook een simpele snelle groentesoep als voorgerecht geven (groenten+ laagje water+ bouillon+eventueel kruiden -> koken, pureren en klaar!)
  4. Je kunt tomaatjes, wortels, olijven, komkommer, paprika als tussendoortje geven (oh en vergeet niet zelf wat te nemen)
  5. Maak een (pasta)saus van ui, prei, paprika, courgette en/of champignons met gepureerde tomaten.
  6. Eerst zien, dan eten. Eten dat er mooi en kleurig uitziet, smaakt beter.
  7. Eet samen met je kind(eren), liefst aan tafel.
  8. Als je kind bijvoorbeeld erg van rijst houdt en je eet een rijstmaaltijd met groente(saus) is het logisch dat eerst liever de rijst en de groente links laten liggen. Geef toe, dat zou je vroeger zelf ook gedaan hebben ;). Meng de rijst en groente goed door elkaar.
  9. Begin met kleine porties: een paar sperziebonen, twee spruitjes... later worden het er echt wel meer.
  10. En als dat allemaal niet werkt... gewoon groenten-lol met elkaar hebben. Zie foto ;).
Contact en afspraak