12 tips gezond eten met kinderen

Tips

12 tips gezond eten met kinderen

Gepubliceerd op: 07-03-2017 14:40

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord

Kinderen zijn volop in de groei en het is belangrijk dat zij dagelijks voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Laat ze daarom kennis maken met gezonde en gevarieerde voeding.
 

1. Praat met de kids over gezonde voeding

Je kunt met je kind al op jonge leeftijd over gezonde voeding praten. Dit doe je op hun eigen niveau, dit is afhankelijk van hun leeftijd. Aan kleine kinderen kun je bijvoorbeeld vertellen wat de effecten zijn van groenten en fruit. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je door het eten van groenten, fruit en volkorenbrood groot en sterk wordt. Ook kan je kleurplaten laten maken van fruit en groente en boekjes met ze lezen wat over (gezond en lekker) eten gaat. Oudere kinderen kan je vragen stellen om zo in gesprek te gaan. Vaak weten ze er al best veel vanaf.

2. Doe samen boodschappen

Samen boodschappen kan heel gezellig en ook leerzaam zijn. Zoek voor zo'n bezoekje dan wel een ontspannend moment uit (niet haastig en hongerig na het werk en de creche dus). De kinderen maken dan kennis met verschillende voedingsmiddelen. Laat ze vooral rondsnuffelen in de groente- en fruit afdeling. Je kunt alvast vertellen wat voor maaltijd je in de avond gaat maken en aan de kinderen vragen wat voor ingrediënten nodig zijn voor dat gerecht en ze deze laten verzamelen. Op die manier leert een kind wat er nodig is om een gezonde maaltijd te maken en gezonde keuzes te maken. Een bezoekje aan de markt is ook leuk, lekker naar buiten.
 

3. Betrek je kind(eren) bij het koken

Kinderen vinden het meestal leuk om samen met hun vader of moeder bezig te zijn in de keuken. Jonge kinderen kunnen bijvoorbeeld dingen aangeven uit de koelkast, groenten en fruit wassen of af en toe in de pan roeren. Wat oudere kinderen kunnen helpen bij het snijden van groenten en fruit of zelf een receptje uitzoeken of bedenken.
 

4. Elke dag wat anders

Varieer! Het is goed om te variëren met voedingsmiddelen zodat je kind verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt. En afwisseling maakt het eten tot een avontuur. Dus serveer verschillende granen, groenten, fruit, vis, vlees en zuivel. Experimenteer met peulvruchten en laat ook eens iets heel anders proeven zoals olijven of geitenkaas. Sommige kinderen vinden het heerlijk! 
 

5. Maak het eten aantrekkelijk

Je kunt verschillende kleuren gebruiken of figuurtjes maken om het eten aantrekkelijker te maken. Maak bijvoorbeeld lekkere fruitspiesjes en kies voor verschillende kleuren fruit of maak leuke figuurtjes met het gesneden fruit zoals een palmboom. Je kunt ook lekkere gebakken eieren maken in de vorm van een smiley, maak gebruik van groenten of noten. Wees creatief!
 

6. Nieuwe dingen uitproberen

Daag je kinderen uit om iets nieuws uit te proberen zoals tropische vruchten, verschillende soorten vis of andere soorten groenten. Wees geduldig want sommige kinderen moeten meerdere keren iets proeven om te wennen aan de nieuwe smaak. Geef je kind een compliment wanneer het iets nieuws uitprobeert!
 

7. Vaste eetmomenten

Door vaste eetmomenten in te plannen leert je kind om niet de hele dag door te eten en te drinken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor vijf eetmomenten: drie hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en diner) en twee tussendoortjes. Plan de tussendoortjes zo'n 2 uur voor een maaltijd. Regelmatig en gezond eten voorkomt snoepen en overeten. Bovendien helpt het gaatjes in het gebit voorkomen.
 

8. Kies voor water!

Laat je baby al wennen aan water en (kruiden)thee zonder suiker. Frisdrank en sap zijn niet goed voor gezondheid en gebit. Zoet is een smaakgewenning, als een kind niet went aan zoet dan hoeft het het ook niet af te leren! 
 

9. Laat je kind zelf opscheppen

Laat je kind zelf opscheppen maar spreek af dat wat hij opschept, hij ook moet opeten. Een kind weet prima hoeveel het nodig heeft.
 

10. Niet dwingen om het bord leeg te eten

Een beetje stimulans mag best maar dwing je kind niet om het bord leeg te eten. Daarmee wordt het natuurlijke verzadigingsgevoel verstoord. Als een kind zelf goed aanvoelt wanneer hij/ zij genoeg heeft gegeten, voorkomt dat overgewicht. Punt 9 helpt om niet te veel op te scheppen.
 

11. Maak duidelijke afspraken

Kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid. Maak duidelijke afspraken omtrent het eten en gedrag aan tafel. Bijvoorbeeld dat ze van alles op tafel tenminste een hapje proeven, water drinken bij de maaltijd en aan tafel blijven tot iedereen klaar is met eten.
 

12. Geef het goede voorbeeld!

Dit is de belangrijkse tip. Kinderen doen hun ouders na. Wat je doet is zoveel sterker dan wat je zegt. Als ze jou groente en fruit zien eten dan zien ze dit als 'normaal' en volgen ze (uiteindelijk) jouw goede voorbeeld op! Eet daarom bij ook zoveel mogelijk samen met de kinderen. Aan tafel natuurlijk.
Cookies Contact en afspraak