​Tips & Tricks voor een vegetarische BBQ

Blogs

​Tips & Tricks voor een vegetarische BBQ

Gepubliceerd op: 18-07-2016 13:16

Door: Warda Mohammad, diëtist Zaandam, diëtist Almere

Het BBQ seizoen is weer aangebroken! Vaak gaat een barbecue voornamelijk om het vlees. Veel mensen denken dat het voor vegetariërs erg lastig is om lekker mee te kunnen eten tijdens een barbecue. Maar een vegetarische barbecue is makkelijker dan je misschien denkt. Met deze tips & tricks zorg je in ieder geval voor een geslaagde barbecue op de warme zomeravonden!
 

Groentespiesjes en groentepakketjes

Verse groenten zijn niet alleen onmisbaar naast, maar ook op de barbecue. Werk met verse groenten die stevig aanvoelen. Erg lekker op de barbecue zijn plakken aubergine, courgette en paprika. Snijd ze in plakken van ongeveer 1 cm dik. Bestrooi ze vervolgens met zout zodat ze een deel van hun vocht verliezen. Bestrijken met olijfolie, uitgeperste knoflook, peper en zout en serveer het met een heerlijke frisse dipsausje gemaakt van crème fraiche, bieslook en citroen. Of maak er voedzame groentepakketjes van en breng ze op smaak met wat takjes rozemarijn en verkruimelde fetakaas. Succes gegarandeerd!
 

Grillkaas en vegaburgers

Halloumi is een Griekse kaas dat uitermate geschikt is om te grillen. Het is een zachte kaas dat niet smelt. Door de stevige structuur krijgt de kaas tijdens het grillen een krokante korstje. Lekker door een salade of op een broodje. Maak bijvoorbeeld deze halloumiburgers!
 

Saté van tofu en tempeh

Veel mensen hebben geen idee waar ze moeten beginnen bij het bereiden van tofu en tempeh. Want hoe maak je deze vleesvervangers nou écht lekker? Beide zijn ideaal voor op de barbecue, maar dan wel lekker gemarineerd in een pittige marinade bestaand uit sojasaus, sesamolie, rode ui, cayennepeper, komijn, koriander, honing en verse knoflook en gember. Tip: Laat de tofu en tempeh het liefst een nacht marineren zodat alle smaken goed zijn doorgedrongen.
 

Maïskolven

Gegrilde maïskolven doen het altijd goed op de barbecue. Plaats de maïs direct op de grill en laat ze vervolgens voor circa 10 minuten garen. Let wel op dat je ze regelmatig moet keren om te voorkomen dat ze aanbranden. Maak het af met boter, zout en peper. Of geef het een Aziatische twist en creëer een mengsel van sesamolie, ketjap, knoflook, gember en limoensap. Experimenteer!
 

Gepofte aardappels

Poffen is een gezonde manier van voedsel voorbereiden. Erg lekker zijn zoete aardappels op de grill. Door een aardappel in de schil te garen blijven er meer voedingsstoffen en smaak behouden. Pak ze elk in een stuk aluminiumfolie, leg ze op de barbecue en keer ze regelmatig om. Afhankelijk van de grootte van de aardappel duurt het ongeveer 30 minuten totdat het volledig gegaard is. Voeg nog een beetje peper en zout naar smaak toe of schep er verse guacamole in. Delicious!
 

Zomerfruit

Wist je dat fruit ook erg lekker is op de barbecue? Wat dacht je van gegrilde ananas of banaan op de barbecue? Ananas grillen op de barbecue duurt maar een paar minuten. Ananas krijgt door het grillen een extra zoete smaak. Gegrilde banaan is ook heerlijk als bijgerecht. Snijd de banaan met schil in de lengte door. Verdeel wat honing en pure chocolade. Vouw de banaan stevig in wat aluminiumfolie en laat het voor circa 15 minuten goed zacht worden. Dat wordt smullen!
 

Salades

Wij van DieetPlaneet zijn gek op salades. Salades vormen een fijne aanvulling tijdens een barbecue. Zoals:


Homemade sauzen en dressings

Ga voor zelfgemaakte sauzen en dressings. Bijvoorbeeld deze homemade pindasaus of deze basilicum-yoghurt dressing.
 
En onthoud; goed gezelschap, mooi weer en lekkere hapjes vormen de beste ingrediënten voor een geslaagde barbecue!
 
Cookies Contact en afspraak