Wat is obstipatie (constipatie)?

Obstipatie is verstopping van de darmen. Je spreekt van obstipatie als minder dan 3 keer per week naar het toilet gaat voor nr.2 én dat het moeizaam gaat. Obstipatie ontstaat doordat de voedsel massa te lang in de dikke darm blijft. In de dikke darm wordt vocht geabsorbeerd en daardoor wordt de ontlasting harder en droger.


Wie hebben een hoger risico op obstipatie?

Als je ongezond en vezelarm eet en/ of te weinig beweegt is de kans aanwezig dat je last van obstipatie krijgt. Maar ook als je ouder wordt, kun je er vaker last van krijgen, de energiebehoefte en -intake wordt doorgaans lager bij het ouder worden en wie minder eet, krijgt ook minder vezels binnen. Ook wordt de beweging vaak minder. Vrouwen hebben vaker last van obstipatie dan mannen. Waarom dat dat is, is niet helemaal duidelijk. Misschien dat vrouwen meer last van schaamte hebben en zich minder prettig voelen om naar het (openbare) toilet te gaan, zou kunnen meespelen. 


Wat is een gezond poep-patroon?

Ieder mens is anders en heeft dus ook zijn eigen ontlastingspatroon. Gezond kan zijn 3x per dag, maar ook  3x per week. Dat is allemaal prima, zolang je soepel en pijnloos naar het toilet kunt gaan en het gevoel hebt helemaal klaar te zijn na de grote boodschap.


Mogelijke oorzaken van obstipatie

  • een ongezond voedingspatroon dat weinig vezels bevat
  • te weinig beweging 
  • een onregelmatig leefpatroon, met bijvoorbeeld wisseldiensten
  • stress 
  • medicijngebruik (bij gebruik van opioïden, anticholinergica, serotonineheropnameremmers, anti-epileptica, bisfosfonaten, ijzer- en calcium preparaten, aluminium bevattende antacida, NSAID’s, calciumantagonisten en diuretica komt obstipatie vaker voor)
  • geen gehoor geven aan aandrang om naar het toilet te gaan 
  • veel koffie en alcohol, hierdoor wordt vocht (sneller) uit je lichaam onttrokken
  • stoppen met roken

Gevolgen van obstipatie

Een bezoek aan het toilet kan behoorlijk pijnvol zijn als de ontlasting er niet zacht en soepel uitkomt. Wanneer je langere tijd last hebt van obstipatie, kan je last krijgen van aambeien, kloofjes of scheurtjes bij de anus. Ook kan er overloopdiarree ontstaan, dat komt doordat de hele darm vol is en er dunne ontlasting langs de harde ontlasting een uitweg zoekt. Hierdoor kan er ook ontlasting in het ondergoed komen, wat vervelende geuren kan veroorzaken. Al met al kan (langdurige) obstipatie de kwaliteit van leven flink beinvloeden. Belangrijk dus om in te grijpen als je er last van hebt!


Tips om obstipatie te voorkomen of te verminderen

  • Eet regelmatig, dan komen je darmen ook in diezelfde regelmatig in beweging.
  • Eet vezelrijk
  • Drink genoeg. Wanneer je genoeg vezels binnenkrijgt maar er niet genoeg bij drinkt kan de obstipatie erger worden. 
  • Beweeg. Het is belangrijk om minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Als jij beweegt, zet je ook je darmen in beweging.
  • Ga, wanneer je moet! Stel het toiletbezoek niet uit wanneer je aandrang voelt. Door uitstel blijft de ontlasting langer in de dikke darm, en wordt droger en harder.
  • Ontspan. Door stress komt je lichaam in actiefase waardoor de spijsvertering op een lager pitje komt. Stress voorkomen/ verminderen en regelmatig te ontspannen heeft dus een positieve invloed op de stoelgang. Meditatie, yoga of ademhalingsoefeningen kunnen bijdragen. 
  • Bezoek een dietist: goede voeding en - drinkvocht is de basis van een gezonde stoelgang. Als je er zelf niet uitkomt met je voeding leefstijl, of je hebt behoefte aan maatwerk, dan ben je bij de dietist aan het juiste adres voor professionele ondersteuning op basis van wetenschap.
  • Overweeg bekkenfysiotherapie: het kan zijn dat je gebruik maakt van verkeerde bekkenbodemspieren. Tijdens deze therapie leer je hoe je de spieren beter kan gebruiken. Ook leer je te ontspannen en buikademhalingsoefeningen te doen waardoor de obstipatie klachten verminderd worden. 
  • Neem eventueel probiotica. Probiotica:  goede bacteriën. Je vindt ze in yoghurt of speciale melkdrankjes. Wat het beste werkt, is een probiotica supplement met een mx van 10 - 30 verschillende stammen, omdat elke stam een andere functie heeft  en met15 tot 100 biljoen bacteriën van dezelfde stam. Is er sprake van ziekte of overweeg je probiotica aan je kind te geven, overleg dan eerst even met de huisarts.
Cookies Contact en afspraak