10 tips om genoeg te drinken

Tips

10 tips om genoeg te drinken

Gepubliceerd op: 31-05-2018 21:09

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Je lichaam bestaat voor 50 tot 60% uit water en hierdoor is water het belangrijkste onderdeel van het lichaam. Het water in het lichaam heeft een aantal functies. Zo vervoert water voedingsstoffen naar de juiste plaatsen. En afvalstoffen juist het lichaam uit. Ook reguleert water de lichaamstemperatuur. Het is daarom dat je voldoende vocht drinkt. Drink daarom elke dag minimaal 1,5 liter. En bij warm weer of sporten extra. Ook ouderen hebben wat meer vocht nodig, doordat de huid dunner is wordt er sneller vocht verloren.
  1. Ga nergens heen zonder flesje! Zorg dat je altijd een gevuld flesje water bij de hand hebt zodat je nooit zonder water zit.  
  2. Start de dag met een (groot) glas vocht zoals water of (kruiden) thee zonder suiker. Maak hier een nieuwe gewoonten van en het zal onderdeel van je dagelijkse routine worden. 
  3. Drink bij elke maaltijd en tussendoort minimaal één glas drinken
  4. Kies voor een groter glas zodat je in één keer lekker veel drinkt! 
  5. Maak drinken zo aangenaam mogelijk. Geef water een smaakje. Maak het drinken van water lekkerder en leuker door het toevoegen van groenten en/of fruit. Houd je van water met bubbels? Dat mag ook! Hieronder een aantal lekkere combinaties: Citroen met muntblaadjes/ komkommer en limoen/ sinaasappelschijfjes/ frambozen en aardbeien
  6. Vergeet je nog steeds om te drinken? Zet dan op bepaalde tijden een wekker (op je telefoon) die je eraan herinnert dat je iets moet drinken. Zet de wekker bijvoorbeeld om de 2 uur. Je kunt ook een app downloaden om je waterinname bij te houden, zoals bijvoorbeeld Water your body, Water Daily of Waterlogged. 
  7. Na elke plas een glas! Houd de kleur van je urine in de gaten. Zorg dat deze altijd licht is. Gele plas betekent dat je te weinig hebt gedronken.
  8. Zet op je fles streepjes met een tijdstip erbij. Zo zet je bijvoorbeeld bij het bovenste streepje 09.00 uur en bij het volgende streepje 11.00 uur. Zo zie je duidelijk op welk tijdstip je wat gedronken moet hebben. Doe dit bij minimaal 2 kleine flesjes of één grote fles. 
  9. Vind je water in de winter te koud? Neem lekker kruidenthee. Ook een uistekende manier om genoeg vocht binnen te krijgen.
  10. Alles wat je drinkt telt mee behalve alcohol. Dus ook koffie, sap en melk. Als je op gewicht let kun je het beste voor water/ (kruiden)thee en eventueel (max 4) kopjes koffie zonder suiker kiezen.
Cookies Contact en afspraak