Ontbijten

Blogs

Ontbijten

Gepubliceerd op: 20-04-2016 11:13

Door: Noor Struik, diëtist Amsterdam

Waarom is ontbijten belangrijk?

Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na een nacht slapen. Het ontbijt brengt de spijsvertering op gang en zorgt voor energie om aan de dag te beginnen. Als je het ontbijt overslaat is de kans groter dat je meer snackt gedurende de dag.
 

Waaruit bestaat een gezond ontbijt?

  • Een gezond ontbijt bevat tussen de 300 en 400 kcal. 
  • Volkoren graanproducten: zoals volkorenbrood, muesli of havermout. Volkoren graanproducten zitten vol vezels, wat ervoor zorgt dat je lang een verzadigd gevoel hebt.
  • Zuivel: zoals een glas melk of een schaaltje yoghurt. Zuivel bevat eiwit, wat er ook voor zorgt dat je minder snel trek krijgt.
  • Fruit: bijvoorbeeld fruit door je muesli of door een smoothie. Fruit bevat naast vezels vitaminen en mineralen. Perfect om de dag mee te beginnen.
  • Drinken: een kop thee/koffie zonder suiker of een glas water. Het is belangrijk om 1,5 tot 2 liter per dag te drinken, dus begin daar meteen ’s ochtends mee. 

8 ontbijttips

  1. Ontbijt altijd binnen een uur na het opstaan.
  2. Ontbijt je normaal niet? Het went echt! Begin met iets lichts/ kleins dat je makkelijk weg krijgt, zoals een smoothie of een stukje fruit.
  3. Lukt het écht niet om ’s ochtends vroeg te eten? Eet dan zodra het wèl lukt. Neem je ontbijt bijvoorbeeld mee naar je werk. Plan op je werk een rustig momentje in om je ontbijt op te eten.
  4. Nooit ontbeten? Je kunt het alleen aanleren door het te gaan dóén! Begin met een paar hapjes yoghurt of een crackertje als het moeizaam gaat. Het went echt :-) 
  5. Zet de wekker een kwartiertje eerder als je iedere ochtend net te weinig tijd hebt om te ontbijten. Als je houdt van zo lang mogelijk in bed blijven liggen, maak dan je onbijt de avond van tevoren klaar. 
  6. Neem de tijd om rustig van je ontbijtje te genieten. Als je snel je ontbijt naar binnen werkt proef je amper wat je aan het eten bent en dat is zonde.
  7. Als een boterham ’s ochtends te zwaar/droog is, probeer dan iets anders, zoals havermoutpap of yoghurt met muesli en fruit. Eventueel kun je een deel van het ontbijt verschuiven naar het eerste eetmoment tussendoor.
  8. Wissel je ontbijt af. Op die manier krijg je steeds andere voedingsstoffen binnen en gaat je ontbijt een stuk minder snel vervelen! 

10 lekkere ontbijtjes

  1. Ontbijtcakeje in een mok
  2. Banaanyoghurt met noten en zaden
  3. Amarant met frambozensaus en kokosmelk
  4. Chocolade ontbijtsmoothie
  5. Groene smoothie
  6. Appeltaart yoghurt
  7. Ontbijtpannenkoek
  8. Ontbijtmuffins
  9. Havermoutpap op basis van (soja, amandel, rijst, haver of koe)melk met stukjes banaan en een lepeltje cacoapoeder      
  10. Toast van volkorenbrood met roerei met tomaat en bieslook
Contact en afspraak