Ode aan pindakaas

Blogs

Ode aan pindakaas

Gepubliceerd op: 15-05-2019 16:26

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Pindakaas is een van die dingen die het leven een stukje aangenamer maken. Lekker smeuïg, met kokos, chocola of de crunchy variant met stukjes erin. Op je brood, door je ontbijt, als ingrediënt van een bakrecept, als snack met appel of misschien wel regelrecht uit de pot. Alles wordt lekkerder met pindakaas!
 

Wat is pindakaas

Pindakaas = fijngemalen pinda’s waar vet/ olie aan is toegevoegd. Vaak wordt pindakaas extra op smaak gebracht door er zout en suiker aan toe te voegen.
 

Het is toch helemaal geen kaas?

Pindakaas is inderdaad geen kaas maar mag ook geen ‘pindaboter’ worden genoemd zoals in de VS (‘peanutbutter’) omdat de naam ‘boter’ gereserveerd (en beschermd) is voor echte roomboter. Pindakaas was blijkbaar een logische keuze op het moment dat het in Nederland op de markt kwam. Pindapasta zou misschien beter de lading dekken maar ach, what’s in a name? Leverkaas is ook geen kaas.
 

En pinda is ook geen noot

De benaming ‘met stukjes noot’ klopt ook helemaal niet, een pinda is helemaal geen noot maar een peulvrucht. Maar ook daar malen we verder niet om.
 

Is pindakaas duurzaam?

Pindakaas is een stuk duurzamer dan vleeswaren of kaas en al helemaal als je een biologische variant kiest (zonder palmvet). Wel worden er bomen gekapt voor het aanleggen van de plantages en worden er bestrijdingsmiddelen gebruikt bij de (niet-biologische) pindateelt. Je kunt de duurzaamheid zelf een klein beetje helpen verhogen door de (glazen) pot na gebruik in de glasbak te deponeren.
 

Is pindakaas gezond?

Qua voedingswaarde is pindakaas heel rijk. Het bestaat voor minimaal de helft uit gezonde vetten. Daarbij is het rijk aan eiwit (proteïne) en bevat het vitamine E en B3 en fosfor, zink en magnesium. Pindakaas is dus behoorlijk gezond. Vooral als je de varianten kiest zonder toevoegingen (zout/ suiker/ palmvet). Klik door voor een overzicht met de beste pindakaas! Een nadeel van onze geliefde pindakaas is dat het nogal wat calorieën telt: 130 calorieën per portie op de boterham. 
 

Tips

  • Varieer met verschillende soorten gezond broodbeleg, smeer niet te dik.
  • Probeer ook eens een andere notenpasta, van cashew- of hazelnoten bijvoorbeeld.
  • Als je pindakaas uit de pot eet en je wilt op je gewicht letten, gebruik dan een klein lepeltje en spreek vooraf met jezelf af hoeveel je neemt en eet langzaam.
  • Is je (biologische) pindakaas te droog? Roer er zelf wat (plantaardige) olie doorheen.
  • Je kunt pindaklaas ook makkelijk zelf maken: pinda’s vermalen, olie erbij en klaar ben je.
  • Let je op je gewicht? Eet dan niet meer dan 2 boterhammen met pindakaas per dag. 

Lees ook

Recepten

Cookies Contact en afspraak