10 tips voor gezond broodbeleg

Tips

10 tips voor gezond broodbeleg

Gepubliceerd op: 22-02-2014 17:33

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Gezond broodbeleg is volgens de dietisten van DieetPlaneet niet persé dat beleg met de minste calorieen. Maar juist de keuzes met de meeste voedingsstoffen; vitamines, mineralen, goede vetten en proteine (zonder toegevoegde suikers en verkeerde vetten). En met daarnaast een goede verzadiging. Hieronder 10 tips van onze diëtisten voor gezond en voedzaam broodbeleg.


Gezond broodbeleg sardinespread
  1. Humus; op basis van kikkererwten. Verkrijgbaar in allerlei varianten maar ook makkelijk zelf te maken. 
  2. Gebakken appel met kaneel; alsof je een gezond appeltaartje eet. (banaan met kaneel is trouwens ook erg lekker)
  3. Pikante auberginesalade; lekker pittig en op basis van groente. Dus een zeer calorie-arme optie. Verkrijgbaar in de supermarkt op de humusafdeling.
  4. Avocado met gesnipperde rode ui en zwarte peper.
  5. Zelfgemaakte pittige sardinespread; bomvol omega3 vetzuren. Heerlijk op een geroosterd broodje!
  6. Zelfgemaakte tonijnsalade.
  7. Roerei met tomaat, ui en peterselie.
  8. (Zelfgemaakte) notenpasta. Bevat veel goede vetten en is heel makkelijk zelf te maken.
  9. Kip- of kalkoenfilet, bij voorkeur biologisch natuurlijk. Doe er eventueel wat mosterd op voor de smaak.
  10. Tappenade.

Gezond broodbeleg humus
Extra tip: doe waar het even lukt extra rauwkost op je beleg! Je kunt denken aan tomaat en komkommer. Maar ook paprika, alfalfa, radijs en sla zijn lekkere, gezonde, verfrissende opties!

Cookies Contact en afspraak