Pindakaasfan?

Blogs

Pindakaasfan?

Gepubliceerd op: 08-03-2018 12:58

Door: Marlies Dreijer, diëtist Amsterdam, diëtist Purmerend

Pinda’s worden ook wel apennoot, grondnoot, aardnoot of olienoot genoemd. En dat terwijl pinda’s eigenlijk niet eens noten, maar  peulvruchten zijn. Hoe het ook zij, zijn ze gezond? Én hoe zit dat met pindakaas?


Goede vetten

Door de samenstelling en de eigenschappen lijken pinda’s erg op noten. Pinda’s en noten zijn rijk aan onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten noemen we ook wel de goede vetten in de voeding! Onverzadigde vetten hebben namelijk een gunstig invloed ter preventie van hart- en vaatziekten. Daarom is het aan te raden om bijvoorbeeld dagelijks 1 handje ongezouten noten te eten.


Is pindakaas gezond?

Pindakaas valt binnen een verantwoord voedingspatroon! Naast de onverzadigde vetten is pindakaas ook een goede bron van eiwitten. Daarnaast zit in pindakaas de volgende vitamine en mineralen: vitamine B3, vitamine E, Zink, Magnesium en Fosfor.


Welke pindakaas kan je het beste kiezen? 

Er zijn veel verschillende soorten pindakaas op de markt. De pindakaas die binnen een verantwoord voedingspatroon past, is de 100% pindakaas. De 100% pindakaas kan je herkennen aan dat er geen extra suiker en zout aan toegevoegd is. Dit geldt trouwens ook voor de 100% notenpasta. Of er suiker of zout aan toegevoegd is, staat op de ingrediëntenlijst. Buiten de schijf van 5 vallen: pindakaas met toegevoegd zout, suiker en soms zelfs extra vet. Ik ben naar de Albert Heijn en Jumbo geweest, om te kijken welke soorten pindakazen er nu zijn en welke pindakazen wél geschikt zijn. Met bijhorende voedingswaarde per portie. 1 portie is 15 gram. 15 gram is geschikt voor 1 boterham.
 

Pindakaas vergeleken

Bij mijn vergelijkend onderoek heb gelet op toegevoegde suiker en zout. En het het gehalte aan pinda’s. Light of biologische pindakaas is dus niet per defenitie de beste keuze. 
 

Pindakaas met de meeste pinda's en geen toegevoegd suiker en zout.

  • AH 100% pindakaas naturel
  • AH 100% pindakaas met stukjes pinda
  • AH 100% pindakaas extra grof
  • AH Biologisch 100% pindakaas naturel
  • Faja Lobi Pindakaas trafasie
  • Smaakt Biologisch Pindakaas Natriumarm.
  • De Kleine Keuken Biologische Pindakaas Vanaf 6 Maanden

 

Beleg met mate

Hoe gezond pindakaas ook is, gebruik het met mate en smeer je broodje niet te dik en eet het liever ook niet met lepels tegelijk uit de pot. Ook al zijn het goede vetten, te veel ervan eten is niet handig (wat je niet verbruikt aan calorieen wordt opgeslagen als lichaamsvet). Een prima portie pindakaas is ongeveer 15 gram per boterham.

Vergelijk hier ook andere merken pindakaas.
 
 
 
 
Cookies Contact en afspraak