Koffie, niet verkeerd

Blogs

Koffie, niet verkeerd

Gepubliceerd op: 26-01-2022 17:38

Door: Oumaima Najah

Koffie zonder suiker past binnen een gezond eetpatroon. Echt! Er zijn zelfs bewezen gezondheidsvoordelen; 2 tot 4 koppen koffie per dag = 10% minder risico op hart- en vaatziekten hebt. Mogelijk spelen antioxidanten in koffie hierbij een rol, deze stoffen gaan schade aan cellen tegen.
 

Filter

Hoe beter de koffie gefilterd is, hoe gezonder. Filterkoffie heeft een beschermend effect tegen twee cholesterolverhogende stoffen in koffie. Door het filteren wordt cholesterolverhogende stoffen cafestol en kahweol opgevangen. Teveel slechte cholesterol in je bloed blijft plakken aan de wand van je bloedvaten en dat wil je niet want dat verhoogd de kans op een hartaanval of beroerte. Koffie gezet in een ouderwets koffiezetapparaat met filters, koffiepads en oploskoffie zijn gefilterd. 
 

Dark roast of light roast?

Dark roast bevat minder cafeïne dan light roast. Eigenlijk is het heel logisch, hoe meer je de koffiebonen roast hoe meer cafeïne verloren gaat. 
 

Hoeveel koffie?

Aanbevolen wordt om maximaal 5 kopjes (125 ml) koffie per dag te drinken. Te veel cafeïne kan slaapproblemen, hoofdpijn en rusteloosheid veroorzaken. 


Voordelen koffie

  • Hersenen stimuleren. Bekend is dat koffie het gevoel van vermoeidheid weg neemt. Daarnaast verbetert de concentratie en gaan prestaties omhoog bij 2 koppen koffie per dag. Meer koffie drinken geeft geen groter effect.
  • Vochtinname verhogen. Een paar kopjes zwarte koffie drinken is een goede optie. Koffie heeft geen vocht afdrijvend effect. Je verliest niet ineens meer vocht door het drinken van koffie. Door stimulatie van de nieren zorgt de cafeïne in koffie alleen voor een snellere afvoer van het vocht. 
  • Obstipatie/constipatie verhelpen. Het blijkt dat koffie bij een derde van de mensen invloed heeft op zowel de frequentie als de consistentie van de ontlasting. Bij obstipatie zou een kopje koffie kunnen helpen bij de grote boodschap.
  • Energie boosten. Cafeïne in koffie helpt bij het verlengen van een inspanning, maar heeft ook invloed op de mate van spierpijn. Door een verlaging van de spierpijn die sporters ervaren, kan een sporter sneller een volgende training doen.

Nadelen koffie 

Teveel caffeine kan je bloeddruk verhogen, dat is belastend voor hart- en bloedvaten en je kunt je er rusteloos of nerveus door voelen. Koffie drinken in de avond kan je slaap beinvloeden, je komt misschien minder snel in slaap en de kwaliteit van je slaap is minder goed. Hoe meer koffie je drinkt op een dag, hoe groter de kans op afkickverschijnselen als je een dag overslaat. Je unt dan last krijgen van vermoeidheid, slechte concentratie, prikkelbaarheid en hoofdpijn. 


Lees meer over koffie



 
Cookies Contact en afspraak