De 8 voordelen van koffie

Blogs

De 8 voordelen van koffie

Gepubliceerd op: 16-03-2016 10:56

Door: Naomi Hoekstra, diëtist Huizen, diëtist Almere, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Afgelopen november bleek dat mijn gewoonte om te beginnen met 2 kopjes koffie en de hele dag door thee te leuten gezond is. Fijn! Maar wat kan een lekker ‘bakkie pleur’ dan precies voor je doen? Hier de 8 voordelen van koffie:
 

1. Stimuleert de hersenen

Bekend is dat koffie het gevoel van vermoeidheid weg neemt. Daarnaast verbetert de concentratie en gaan prestaties omhoog bij 2 koppen koffie per dag. Meer koffie drinken zorgt overigens niet voor een groter effect.
 

2. Draagt bij aan de vochtinname

Een paar kopjes zwarte koffie drinken is een goede optie. Koffie heeft geen vocht afdrijvend effect. Je verliest niet ineens meer vocht door het drinken van koffie. Door stimulatie van de nieren zorgt de cafeïne in koffie alleen voor een snellere afvoer van het vocht.
 

3. Tegen obstipatie (constipatie)

Het blijkt dat koffie bij een derde van de mensen invloed heeft op zowel de frequentie als de consistentie van de ontlasting. In geval van obstipatie zou een kopje koffie kunnen helpen bij de grote boodschap!
 

4. Bij sport

Cafeïne in koffie helpt bij het verlengen van een inspanning, maar heeft ook invloed op de mate van spierpijn. Door een verlaging van de spierpijn die sporters ervaren, kan een sporter sneller een volgende training doen.
 

5. Tegen diabetes type 2

Het drinken van 2 koppen koffie per dag zorgt voor een verlaging van het risico op diabetes type 2. Bij 5 koppen koffie per dag (óók cafeïnevrij) verminderd het risico met maar liefst 30%. Toch is zoveel koffie niet aan te raden. Je kan er onrustig van worden en het risico op hart- en vaatziekten verhogen.
 

6. Tegen hart- en vaatziekten

Een beetje tegenstrijdig met het einde van het vorige stukje hè? Het drinken van 2-4 koppen koffie per dag blijkt het risico op hart- en vaatziekten te verlagen. Bij meer koppen koffie is er juist een verband gevonden met een hoger risico op hart- en vaatziekten.
 

7. Gefilterde koffie versus ongefilterde koffie

Filterkoffie heeft een beschermend effect tegen twee cholesterol verhogende stoffen in koffie.
 

8. Lang leve(n) de koffie

De gemiddelde lezer kan nog even wachten voor dit laatste voordeel. Uit een 15 jarig onderzoek onder ruim 800 ouderen (70+) bleek dat hoe meer koffie er gedronken werd, des te ouder de oudjes werden! Voor een noemingswaardige verlaging moesten er dan wel minimaal 4 koppen koffie gedronken worden. Bij 7 koppen koffie daalde de sterftekans met maar liefst 24%.
 

Kortom

Ik concludeer dat een paar kopjes filterkoffie per dag een prima gewoonte is, maar geen vereiste. Voorlopig blijf ik bij mijn 2 kopjes per dag, en héél misschien krik ik het na mijn 70e dan nog wel op naar 7 ;-)
Contact en afspraak