Heb je last van je buik?

Blogs

Heb je last van je buik?

Gepubliceerd op: 30-04-2018 14:56

Door: Naomi Hoekstra, diëtist Huizen, diëtist Almere, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Heb jij ook zo’n last van je buik? Of zo’n opgeblazen gevoel dat je broekknoopjes open moeten? Of pas je een outfit misschien helemaal niet meer aan het einde van de dag omdat je er bij loopt als een hoogzwangere vrouw (ook al ben je misschien wel man)…? Ontzettend vervelend en ook een beetje ongemakkelijk. Er rust namelijk nogal een taboe op scheetjes, en dat terwijl we ze allemaal laten. Je moet maar zo denken: Beter een scheetje voor iedereen, dan buikpijn voor mij alleen :-) Volwaardige voeding, voldoende beweging en rust zijn belangrijk voor mensen met een gevoelige spijsvertering. In veel gevallen kan het opgeblazen gevoel en de winderigheid verminderd worden met door aanpassingen te maken in het eetgedrag.
 

15 tips bij buikpijn

  1. Vermijd alles wat ‘te’ is; te koud, te zout, te zoet, te groot, en zo maar door.
  2. Eet regelmatig, neem de tijd voor je eetmomenten (eet langzaam) en kauw goed.
  3. Minder met de producten die ervoor kunnen zorgen dat je “lucht hapt”, zoals koolzuurhoudende dranken en kauwgum.
  4. Drink lauw of warm water, i.p.v. koud. En doe dit zo veel mogelijk tussen de maaltijden door, in plaats van bij de maaltijden.
  5. Drink minder cafeïne-houdende dranken als koffie, cola en energiedrankjes.
  6. Eet voldoende fruit, maar doe dit zo veel mogelijk los van de maaltijden.
  7. Help je spijsvertering een handje door gebruik te maken van warme en lichte gerechten. Denk aan pap als ontbijt en een soep bij de lunch (bij voorkeur niet te zout). Maak lichte combinaties zoals groente + vlees, vis, kip, tofu of groente + aardappel, rijst, pasta. Zorg in dat geval wel voor een goede aanvulling op een ander moment van de dag!
  8. Neem in plaats van snoep, vers of gedroogd fruit (gedroogd fruit evt. weken), groente met een dip, een hand ongezouten noten, een rijstwafel met 100% pinda-pindakaas of maak je eigen gezondere tussendoortjes: een dadel-notenreep, een plak bananenbrood of een plak homemade ontbijtkoek.
  9. Wees wat zuiniger met het gebruik van specerijen en pepers. Gebruik liever groene kruiden als peterselie, basilicum, dille, oregano, rozemarijn, salie, citroengras, koriander, tijm, bieslook en munt. Maar denk ook aan smaakmakers als anijs, nootmuskaat, kurkuma, gember en saffraan.
  10. Blijf in beweging; kies een sport waar jij blij van wordt en ga bij zittend werk ieder uur even van je werkplek af. Wordt zelf die collega die iets te drinken haalt!
  11. Draag eens een weekje wat lossere kleding om te kijken wat dit voor je buik doet. Als je er gevoelig voor bent kan te strakke kleding zorgen voor een opgeblazen gevoel en een lading windjes.
  12. Luister naar het lichaam: Je spijsvertering is -net als jijzelf- de ene dag fitter dan de andere dag.
  13. Moet je wat gas kwijt of naar het toilet voor een grote boodschap? Doe dat dan zo snel mogelijk.
  14. Heb je meer last van klachten? Wees dan extra lief voor je lichaam. Neem een lekkere kop groene thee, doe een ontspanningsoefening en verzorg je buik met bovengenoemde tips.
  15. Heb je het idee te reageren op specifieke voedingsmiddelen? Dan is het de moeite waard om dit goed uit te zoeken onder begeleiding van een diëtist. Het is zonde als je allerlei voedingsmiddelen vermijdt, terwijl het misschien helemaal niet nodig is!
Cookies Contact en afspraak