10 tips bij stess

Tips

10 tips bij stess

Gepubliceerd op: 18-08-2017 12:12

Door: Naomi Hoekstra, diëtist Huizen, diëtist Almere, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Stress kan heel nuttig zijn. Gezonde stress is het type stress dat zorgt voor een hoge concentratie, efficiëntie en alertheid is gezond; deze vorm van stress helpt je om beter te presteren. Bijvoorbeeld door een deadline of tijdens een wedstrijd (zowel als publiek als uitvoerend). Na de deadline of wedstrijd vervaagt de stress en kun je weer herstellen. Maar als stress zich gaat stapelen en te lang aanhoudt, wordt het ongezond. Bijvoorbeeld wanneer je (voortdurende) stress hebt over je werk, daarnaast ook een feest moet organiseren voor aankomend weekend. Of je moe bent van een hectische werkdag, er snel gekookt moet worden zodat de kinderen op tijd bij ballet en basketbal zijn, er was- en strijkwerk staat te wachten. En oh ja, de hond moet ook nog uit. En dat dag in dag uit.
 

10 tips bij stress

  1. Haal rustig adem. Doe op heftige stressmomenten ademhalingsoefening om tot rust te komen. Bijvoorbeeld deze oefening van 3 minuten: Leg je hand op je buik en adem goed uit. Haal vervolgens diep adem terwijl je tot 4 telt, zodat de buik zich goed vult. Vervolgens adem je in 6 tellen rustig uit. Zorg ervoor dat je laag in de buik ademt, en niet hoog in de borst.
  2. Verstand op nul. Even helemaal weg met al die stressvolle gedachten, om ze daarna - met frisse moed - te kunnen ordenen. Zet bijvoorbeeld een muziekje aan en kleur mandala’s.
  3. Leer mediteren. Meditatie is een manier om je geest tot rust te brengen. Het kost moeite, maar dat is het ook waard! Je wordt je meer bewust van gedachten en emoties die je aandacht vragen en leert ze een plekje te geven. Zo ontstaat er ruimte voor ontspanning. Er zijn verschillende soorten meditatie, het is belangrijk om te kiezen wat bij jou past. Bijvoorbeeld een bodyscan meditatie waarbij je de aandacht naar je lichaam brengt of door een fijne plek in gedachten te nemen en daar even in op te gaan. Extra tip: Er zijn tal van appjes te vinden die kunnen helpen bij het leren van mediteren. Bijvoorbeeld Headspace.
  4. Neem tijd voor jezelf. En doe dan wat jij graag wilt doen! Lees bijvoorbeeld dat boek dat je al sinds vorige zomer wilde lezen of ga naar die voorstelling die je zo graag wilde zien.
  5. Beweeg. Door te bewegen kan je lichaam de opgebouwde spanning loslaten. Of je nou voor een ontspannende yogales of een inspannende boksles kiest, doe dat waar jij je goed bij voelt.
  6. Ga naar buiten. Even lekker uitwaaien aan het strand, een boswandeling maken of op de fiets stappen voor een mooie route. Woon je in de stad? Loop dan een groot rondje door je favoriete wijk of het park. Win-win: Verse zuurstof van de buitenlucht en endorfines (antistresshormoon) door de beweging!
  7. Flink lachen (mijn favoriet ;)! Lachen helpt tegen stress en spanning. Door flink te lachen ontspannen alle spieren. Vandaar dat je door een lachbui soms ineens naar het toilet moet. Wist je dat er zelfs lachtherapieën bestaan!?
  8. Knuffel je dierbaren. Bij een fijne knuffel komt het zogenaamde knuffelhormoon vrij. Het zorgt voor een positief gevoel en dat kan je best gebruiken in een stressvolle periode.
  9. Slaap genoeg. Wanneer je niet goed slaapt ontstaat er fysieke stress, hierdoor gaat je lichaam extra van het stresshormoon aanmaken. En dat kun je in een stressvolle periode niet goed gebruiken. Extra tip: Zorg voor een rustige en koele slaapruimte, ga voor je slaaptijd alvast op bed liggen om tot rust te komen (bijvoorbeeld met een rustgevend muziekje of een boek) en zet ruim van te voren al je beeldschermen uit!
  10. Eet rustig, volwaardig & bewust. De dietist helpt je hier graag bij. Door je lichaam goed te voeden, voorkom je lichamelijke stress en daarmee extra aanmaak van het stresshormoon!
Cookies Contact en afspraak