Alle lof voor witlof

Blogs

Alle lof voor witlof

Gepubliceerd op: 16-11-2017 15:50

Door: Sofie Knibbeler, dietist in opleiding, diëtist Huizen, diëtist Utrecht

Witlof is een heerlijk frisse groente die je op veel verschillende manieren kan klaarmaken en zelfs rauw kan eten.  Bij veel mensen staat witlof bekend om zijn bittere smaak en moeilijke bereiding. Voor veel mensen reden om witlof niet op het boodschappenlijstje te zetten. Eeuwig zonde witlof bevat een heleboel gezonde voedingsstoffen (zoals vitamine A, B, C  en foliumzuur + de mineralen kalium, fosfor, calcium en magnesium). 


Minder bitter

De witlof van tegenwoordig is een stuk minder bitter dan vroeger. Dit komt doordat telers hun best hebben gedaan om het bittere van de witlof eruit te halen en hierin zijn geslaagd! De bitterheid is dus geen excuus meer en daarom nu wat tips en tricks over witlof!


Tip bij witlof kopen

Kies in de supermarkt voor een mooi witte witlof met een gesloten top, zo heb je de beste te pakken! 


Hoe maak je witlof klaar en lekkere witlof-combinaties

Witlof is enorm veelzijdig; je kunt het rauw eten, stoven, koken of gebruiken in bijvoorbeeld stamppot of soep. Als je geen fan bent van de licht bittere smaak, mijd dan het groene hart en gebruik de meest witte stukken. De bittere smaak van witlof komt het beste tot zijn recht in een smaak combinatie; bitter-zoet, bitter-zuur of bitter-romig zijn heerlijke combinaties. Let wel op dat je voldoende in huis haalt, een witlof kan erg slinken tijdens verhitting; voor 250 gram verhitte witlof heb je ongeveer 350 gram rauwe witlof nodig.
 

Witlof inspiratie

Rauw. Rauwe witlof is fris en licht bitter. Dit maakt het uitermate geschikt voor zomerse salades waarin een combinatie van bitter en zuur te vinden is. Een heerlijk en simpel voorbeeld is de witlofsalade met mandarijn. Ook witlof met druiven en/of appels geeft een ideale bitter-zuur combinatie. Of (iets heel anders) witlof gevuld met tonijnsalade. Een heerlijk voor- of bijgerecht met rauwe witlof!

Koken
Voor de beginnende witlof eters is het koken van witlof een uitstekende methode. Het is simpel en snel, binnen 12-15 minuten is de witlof gaar en niet al te bitter meer! Een soort gelijke optie is het stomenvan de witlof, erg makkelijk en de vitamines en mineralen blijven goed bewaard. Houd er rekening mee dat de stooftijd 3-5 minuten langer is.
 
Uit de oven
Witlof uit de oven is toch wel de meest gebruikte manier. Zoals de populaire variant van witlof; witlof met gegratineerde kaas, wat een heerlijk bitter romige smaak brengt. Maar probeer ook eens varianten hierop, zoals deze witlof uit de oven. Een heerlijk pure witlof die niet meer dan olijfolie en peper/ zout nodig heeft! 
 
Roerbakken
Witlof kan je in allerlei vormen en maten roerbakken, wees lekker creatief! Een heerlijke variatie is witlof met pinda’s, bosuitjes en sojasaus, hierdoor ontstaat een lekker bitter-zoete smaak. Deze smaak is ook te realiseren met het roerbakken van witlof met een beetje suiker en balsamicoazijn.

Smullen!

Lees meer over witlof.
 
 
Cookies Contact en afspraak