​Witlof; lekker en hip!

Blogs

​Witlof; lekker en hip!

Gepubliceerd op: 18-05-2015 12:21

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Krijg jij bij het horen van de naam witlof al een bittere smaak in je mond of zit je in gedachten al weer aan tafel bij oma? Hoog tijd om jou de witlof in een nieuwe jasje te presenteren! Vroeger was de witlof bitter(der). De nieuwerwetse witlof(rassen) zijn uitbundig lekker en supergezond. Lees snel wat witlof zo bijzonder maakt. 


Witlof-weetjes

Witlof bestaat voor 90% uit water en voor de andere 10% uit geweldig fijne stoffen voor je gezondheid. De groente bevat slechts 12 calorieën per 100 gram en is daarom ideaal als je op je gewicht let. Witlof bevat vitamine A, B, C en foliumzuur. Daarnaast is witlof rijk aan kalium, fosfor, magnesium en calcium. Door het hoge kaliumgehalte werkt de groente vochtafdrijvend en heeft een positief effect op je bloeddruk. Ook bevat witlof inuline, een vezeltje die de groei van gezonde (bifido)bacteriën in de darmen stimuleert. Deze goede bacterieen verminderen de kans op ontstekingen, allergische reacties en gaan ze de strijd met ziekteverwekkers. Een stronkje meer graag!  


Witlof is gewoon speciaal

Die witlof, hij ziet er zo gewoontjes uit maar hij is toch zo bijzonder. Het mooiste komt namelijk nog. Dat bekende bittere stofje in witlof stimuleert de afgifte van gal in de darmen. Gal zorgt ervoor dat vet wordt omgezet in een waterige oplossing en helpt de lever met het afvoeren van afvalstoffen. Witlof ondersteunt dus de werking (ontgifting) van de lever. Ook zorgt het bitterstofje in witlof ervoor dat de lever minder glucose aanmaakt. Do we need to say more? 

Zin gekregen in witlof? Maak deze lekkere witlofschuitjes gevuld met tonijnsalade.

 
Cookies Contact en afspraak