Insuline zorgt ervoor dat glucose (suiker) in je lichaamscellen wordt opgenomen, daar wordt het als energiebron gebruikt. Je lichaam zorgt ervoor dat er genoeg insuline is om de glucose te verwerken, zo blijft het bloedglucosegehalte binnen gezonde grenzen. Maar als je diabetes hebt, maakt je lichaam geen of onvoldoende insuline aan. Bij diabetes type 1 is insulinetherapie de enige therapie-optie. 
 

Insuline toedienen

Met behulp van een insuline-pen of insulinepomp, dien je de insuline toe. Dit kan op verschillende  manieren. Insuline kan door middel van injectie (in onderhuids weefsel van de buik) met een pen gegeven worden in een meermaal daags schema, tweemaal daags (mix), een op maat gemaakt schema of via pomptherapie. Er zijn diverse soorten insuline, die vooral verschillen in werkingsduur: van kort tot langwerkend, en mengsels daarvan. Langwerkende insulines hoef je minder vaak te spuiten dan de kort- of snelwerkende varianten.


Doel insulinetherapie

Een van de belangrijkste doelen van insulinetherapie is het verbeteren (verlagen en stabiliseren) van je glucosewaarden, en complicaties (aantasting van bloedvaten en - vaatjes) zoveel mogelijk te voorkomen of uit te stellen. 


Insulinetherapie en leeftstijl

Voeding en beweging spelen een onmisbare rol in de behandeling van diabetes met insuline therapie. De 10 topadviezen:

1. Eet regelmatig en verdeel de koolhydraten goed over de dag.
2. Kies vezelrijk: volkoren graanproducten (volkorenbrood, zilvervliesrijst), peulvruchten, noten, groente en fruit. 
3. Beperk het gebruik van geraffineerde producten: witbrood en broodproducten van witmeel, gebak, koekjes, biscuits, vezelarme ontbijtgranen (zoals cornflakes en crispies), witte rijst en pasta.
3. Beperk het gebruik van suikerhoudende dranken en gezoete melkproducten.
4. Kies vooral onverzadigd vet: plantaardige olie, noten, avocado en (minimaal) 1 x per week een vet visje. 
6. Beperk het gebruik van alcohol (of beter nog: drink helemaal niet). LET OP: Controleer (indien mogelijk) je bloedglucose om het effect ervan  na te gaan. Alcoholgebruik na sporten vergroot de kans op een hypoglykemie (bloedglucose < 4 mmol/l). Bij gebruik van sterk gezoete alcoholische dranken zoals likeur of advocaat is het belangrijk rekening te houden met het koolhydraatgehalte. Alcoholvrij bier bevat meer koolhydraten dan gewoon bier. Alcohol geeft een daling van de bloedglucose. Dit is vaak pas enkele uren na consumptie van de alcoholische drank zichtbaar. Hoeveel de bloedglucose daalt is afhankelijk van de hoeveelheid alcohol, soort alcohol en of er bij gegeten is.
7. Beperk het gebruik van zout.
8. Varieer! Een maaltijdsalade met ei, een pasta met tomatensaus (vega) gehakt, een aardappelschotel met vis en wortel uit de oven, low carb nasi, een bonenschotel, stamppot ...
9. Zorg voor een gezond(er) lichaamsgewicht en middelomtrek. Ben je te zwaar? 5-10% gewichtsverlies is al een enorme verbetering voor je gezondheid.
10. Beweeg zoveel mogelijk (en minimaal een half uur per dag). Lichaamsbeweging verhoogt de gevoeligheid voor insuline en zorgt er voor dat de insuline beter werkt. Bij grote inspanning kan het nodig zijn om wat extra koolhydraten te gebruiken zoals een boterham of stukje fruit.


Hoe de dietist helpt bij insulinetherapie

Als je voeding goed op de insuline is afgestemd, versterkt de effect van insulinetherapie. Je diëtist analyseert je huidige eetpatroon en -gedrag + leefstijl (hoe zit het met je beweging, slaap, ontspanning, rook-/ drinkgedrag?) en maakt een haalbaar plan op maat, in samenspraak met jou. Je dietist kan je leren rekenen met koolhydraten en je vragen beantwoorden over voeding, leefstijl, diabetes en insulinetherapie.

Dietisten gespecialiseerd in Diabetes met insulinetherapie

Dietiste/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Dietiste/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt. Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Dietiste/ leefstijlcoach Sarah  Chorho

Dietiste/ leefstijlcoach Sarah Chorho

Sarah is een doelgerichte, behulpzame diëtiste met sterke communicatieve vaardigheden. Persoonlijk advies en betrokkenheid staan bij Sarah hoog in het vaandel. Zij geniet, als haar clienten met een blij gezicht de praktijk uit lopen. Sarah vindt het belangrijk dat haar adviezen aansluiten op de persoonlijke situatie en wensen van haar cliënt.Sarah is met haar Marokkaanse roots bekend met de Arabische cultuur en beheerst, naast perfect Nederlands, ook de Marokkaanse taal en Berberse dialecten.
Sarah werkt in : Amsterdam
Diëtiste/ leefstijlcoach Tugce  Tuzgol

Diëtiste/ leefstijlcoach Tugce Tuzgol

De sterke affiniteit met eten en gezondheid is de belangrijkste drijfveer geweest om voor het vak dietetiek te kiezen. En nog steeds is ze zeer tevreden met deze keuze. Haar doel? Jou helpen bij het behalen van je doelen. Naast het geven van informatie en (altijd persoonlijk en praktisch) advies is zij gedurende het traject jouw steun- en motivatie punt. Zelf leeft en beweegt Tucze ook gezond.
Tugce werkt in : Amsterdam
Diëtiste Francien  Luteijn

Diëtiste Francien Luteijn

Francien's interesse voor voeding ontstond nadat ze op haar 15de terugkwam van een zeilreis van een half jaar met een lichaamsgewicht van +10 kilo. Eenmaal thuis is het haar door gezonder eten, genoeg beweging en een flinke dosis wilskracht gelukt om deze kilo's eraf te krijgen.
Francien werkt in : Amsterdam en Purmerend
Diëtiste/ leefstijlcoach Eline  Bijlsma

Diëtiste/ leefstijlcoach Eline Bijlsma

Eline zich gespecialiseerd in maag-, darm- en leverziekten en diabetes en ervaring met zeer complexe patiënten en ziektebeelden opgedaan. Eline’s passie voor voeding is ontstaan na een studiejaar in Amerika. Daar kwam ze in aanmerking met verscheidene gezondheidsproblemen veroorzaakt door ongezonde eet- en leefgewoonten.
Eline werkt in : Amsterdam
Dietist Bianca  Jutte

Dietist Bianca Jutte

Met een positieve kijk, enthousiasme en een gezonde dosis nuchterheid begeleidt Bianca je bij het veranderen van je eetgewoonten en -gedrag. Zij vindt het zeer inspirerend en interessant hoe aanpassingen in de leefstijl kunnen bijdragen aan verbetering van de gezondheid. Hierom is zij diëtist geworden.
Bianca werkt in : Den Haag
Dietiste/ leefstijlcoach Shari  Groot

Dietiste/ leefstijlcoach Shari Groot

Ik heb affiniteit met voeding en beweging. Gezondheid vind ik heel erg belangrijk en daar spelen voeding en beweging twee grote rollen in. Omdat iedereen anders en uniek is besteed ik aandacht aan culturele achtergrond, godsdienst, leefstijl en natuurlijk aan smaakvoorkeuren. Ik ben bekend met het Aziatische voedingspatroon en eetgewoonten, voornamelijk de Filipijnse. Door mijn grote moslimvriendenkring ben ik ook bekend met halal-voeding en eetgewoontes tijdens de feestdagen (Ramadan, Suikerfeest).
Shari werkt in : Amsterdam
Cookies Contact en afspraak