Wat is een burn out?

Burn out betekent letterlijk ‘opgebrand'. Bij burn-out is sprake van emotionele, fysieke en geestelijke uitputting na een langere periode van aanhoudende stress. Het voelt alsof de batterij leeg is en niet meer wordt opgeladen. Er wordt vaak gedacht dat de stress bij een burn-out altijd werkgerelateerd is. Dat klopt echter niet altijd. Iemand die heel perfectionistisch is in werk, zal dit over het algemeen ook zijn in andere situaties. En kan je moeilijk ‘nee’ zeggen in je sociale leven? Dan zal dit op werk niet anders zijn. 


Wat zijn klachten bij een burn out?

De meest voorkomende klachten bij burn-out zijn: uitgeput zijn;
  • weinig/ geen energie hebben
  • sneller geïrriteerd/ overprikkeld zijn
  • slecht slapen
  • veel piekeren
  • nergens zin in hebben
  • prikkelbaar zijn
  • onzekerder zijn
  • niet tegen harde geluiden kunnen
  • slechte concentratie
  • somberheid
  • angst

Wie hebben een verhoogde kans op een burn out en hoe vaak komt het voor?

Onder millennials (24- tot 38-jarigen) komt burn-out en depressie relatief vaak voor. In Nederland heeft een op zeven werknemers klachten die wijzen op een burn-out. In het onderwijs is dat zelfs meer dan een op de vijf. Werknemers tussen de 15 en 25 jaar en 65-plussers hebben veel minder last van burn-out klachten. Ze werken vaak in kleine deeltijdbanen, zoals naast een opleiding of een pensioen. Werkenden tussen de 25 en de 35 jaar hebben relatief het vaakst klachten: 17 procent. Als gevolg van stress door het werk melden werknemers zich in totaal 7,5 miljoen dagen per jaar ziek.¹ Mensen met een perfectionistische aard hebben een grotere kans op een burn out. Vrouwen hebben vaker een burn-out dan mannen.


Therapie bij burn-out klachten

Burn out is een mentale aandoening. De behandeling bestaat voornamelijk uit een behandeltraject bij een psycholoog. Burn-out en stressklachten hebben vaak een mentale en een fysieke kant. Het is goed om samen met de behandelaar (psycholoog/ arts) naar de oorzaak/ oorzaken van de stress te kijken en hierop in te spelen bij de behandeling.


Burn out en leefstijl

Een gezonde leefstijl, met voldoende slaap, beweging, ontspanning en goede voeding, helpt burn-outklachten voorkomen. Als er al sprake is van een burn-out is een gezondere leefstijl bevorderend voor het herstel. Doorgaans is er voor de burn-out sprake van een periode van aanhoudende stress. Stress kan leiden tot verminderde aandacht voor een gezonde leefstijl. De voeding kan hierdoor minder gezond/ uitgebalanceerd zijn. Misschien wordt er te veel of te weinig gegeten, de verkeerde keuzes gemaakt of te veel alcohol gedronken. Daarbij kunnen tekorten ontstaan omdat het lichaam bij stress een verhoogde behoefte heeft aan bepaalde voedingsstoffen zoals B vitaminen en magnesium.


10 leefstijltips bij burn out

  1. Eet gezond, volwaardig en regelmatig. Een gezond voedingspatroon helpt bij het energieniveau verbeteren van het energieniveau. Neem elke dag 3 hoofdmaaltijden en tussendoor een stukje fruit, rauwkost, een schaaltje yoghurt of een volkorencracker met hartig beleg. Zo houdt je je bloedsuiker stabiel en krijg je alle voedingsstoffen binnen
  2. Drink voldoende (water). Als je niet genoeg drinkt ga je je moe en suf voelen.
  3. Gebruik suiker(rijke producten) met mate. Suiker heeft even een boost (stijging bloedsuiker) maar daarna kan je je juist extra moe gaan voelen.
  4. Beweeg minstns 30 minuten per dag. Wanneer je ontspannen beweegt maakt je lichaam bepaalde stoffen (o.a endorfine) aan die je je beter laten voelen.
  5. Ga overdag naar buiten; daglicht heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand (ook als het bewolkt is!).
  6. Gebruik liever geen alcohol; o.a. de vitamine B voorraad wordt verbruikt tijdens het drinken van alcohol. En dit beïnvloedt je gemoedstoestand.
  7. Slaap voldoende, voldoende slaap heeft een groot positief effect op je welzijn. 
  8. Gebruik een vitamine D supplement als je onvoldoende buiten komt. 
  9. Haal de druk van de ketel op alle fronten. Dat geldt voor werk, je sociale leven maar ook als je bijvoorbeeld streng aan het lijnen/ afvallen bent is het raadzaam om een aangepast plan te maken voor tijdens deze periode. Je diëtist helpt hier graag bij!
  10. Ga mediteren. Meditatie creëert rust in je hoofd en (daardoor) een meer ontspannen lichaam. Je kunt bijvoorbeeld een meditatie-app gebruiken en op een laagdrempelige manier kennismaking. Meditatie is een stuk minder zweverig dan je misschien denkt en heeft een positief effect op je welzijn.

Stress en vitamines/ mineralen

Omega 3 Omega 3 heeft een kalmerend effect. Eet regelmatig vette vis en nootjes en let op voldoende gezonde vetten in de voeding.
B vitaminen Deze vitaminen spelen een rol in allerlei processen in het lichaam die te maken hebben met overdracht van energie. Vitamine B zit in dierlijke producten, zoals melk en eieren.
Magnesium Het lichaam heeft bij stress meer magnesium nodig voor verschillende processen m.b.t ons zenuwstelsel. Magnesium zit in volle granen, melkproducten, cashewnoten
Tryptofaan Tryptofaan is een aminozuur dat minder goed wordt opgenomen in periodes van stress. Gebruik meer tryptofaanrijke producten zoals bonen, peulvruchten
Anti-oxidanten Anti-oxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen in het  lichaam worden uitgeschakeld. Antioxidanten komen voor in groene thee, groenten en fruit.


Hoe helpt de diëtist bij burn out klachten?

De diëtiste helpt je om eventuele tekorten in je voeding te traceren en adviseert je om je eetpatroon volwaardig te maken en zo nodig ook om aanvullende supplementen te gebruiken. Ze ondersteunt je om de juiste balans tussen beweging en rust te vinden. De dietist richt zich altijd op blijvende gedragsveranderingen en kijkt naar de leefstijl als geheel. Dus naast de voeding worden slaap, beweging, ontspanning en alcoholgebruik meegenomen in de begeleiding.



Bron ¹

ggznieuws

Cookies Contact en afspraak