​Vitamine D, de zonvitamine

Blogs

​Vitamine D, de zonvitamine

Gepubliceerd op: 12-09-2016 13:38

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord

Vitamine D is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat calium uit de voeding in het lichaam wordt opgenomen.Voldoende vitamine D is nodig om botontkalking te beperken en het risico hiervan op latere leeftijd te verminderen. Daarnaast speelt het ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling  zoals in het immuunsysteem.
 

Bronnen van vitamine D

  • Ongeveer tweederde deel van de hoeveelheid vitamine D die je dagelijks nodig hebt komt van zonlicht en dit maakt het de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam maakt zelf vitamine D aan in de huid onder invloed van zonlicht.
  • Vette vis bevat ook vitamine D. Voorbeelden van vette vis zijn zalm, makreel en haring.
  • Vitamine D wordt toegevoegd aan margarine, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten.
  • Vlees en eieren leveren ook vitamine D, maar in mindere mate. 

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram behalve voor ouderen >70 jaar,  mensen met een getinte/donkere huid en mensen die weinig buiten komen. Bij deze groepen mensen wordt er geadviseerd om extra vitamine D te nemen. Mensen met een getinte/donkere huid en mensen die weinig buiten komen maken onvoldoende vitamine D aan uit zonlicht. Extra vitamine D inname kan door middel van vitamine D suppletie.
 
Groep Leeftijdsgroep Wie Vitamine D (mcg)
Kinderen 0 t/m 3 jaar Iedereen 10
 
Vrouwen 4 t/m 49 jaar
 
 
50 t/m 69 jaar
 
70 jaar en ouder
Getinte/donkere huid en/of komt weinig buiten*
 
Iedereen
 
Iedereen
10
 
 
10
 
20
 
Zwangere vrouwen   Iedereen 10
 
Mannen
 
 
4 t/m 69 jaar
 
 
70 jaar en ouder
Getinte/donkere huid en/of komt weinig buiten*
 
Iedereen
10
 
 
20
 
*Je bent voldoende buiten geweest wanneer je dagelijks 15 tot 30 minuten met de handen en hoofd onbedekt gaat zonnen.
 

Gevolgen van een tekort aan vitamine D

Bij kinderen kan een tekort hiervan rachitis veroorzaken. Rachitis, ook wel Engelse ziekte genoemd heeft te maken met afwijkingen van het skelet. Bij volwassenen en ouderen kan een tekort hiervan op den duur botontkalking en/of spierzwakte veroorzaken.
 

Gevolgen van een overschot aan vitamine D

Dit komt heel zelden voor en kan alleen voorkomen als gevolg van langdurig gebruik van veel vitamine D supplementen. Langdurig gebruik van hoge doseringen kan schade aan hart, bloedvaten en nieren veroorzaken. Symptomen hiervan zijn misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.
 

Deze week is het nog heerlijk zonnig, ga lekker naar buiten en geniet nog van de zonvitamientjes!

 
Cookies Contact en afspraak