10 tips om rustiger te eten

Tips

10 tips om rustiger te eten

Gepubliceerd op: 18-03-2014 17:53

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Rustig eten is gezond. Voor je gewicht en voor je buik. Als je rustig eet, kauw je beter en dat komt de vertering ten goede. Daarnaast geef je jezelf genoeg tijd om te voelen dat je genoeg gegeten hebt, daardoor eet je minder snel te veel. En last but not least: je proeft je eten beter. Dat geeft voldoening en die zorgt er dan weer voor dat je niet te snel opnieuw naar eten grijpt. De dietisten geven hieronder 10 handige tips om rustiger te eten.

  1. Eet zittend. En dus niet staand aan het aanrecht of lopend door het huis. Je kunt je, als je er even voor gaat zitten, beter focussen op wat je aan het doen bent: eten.
  2. Eet bij voorkeur op één vaste plek in huis. Aan de eettafel. En dus niet op de bank, in de keuken, in bed...
  3. Zorg voor een rustige omgeving: opgeruimde tafel, mooi opgemaakt bord met verschillende kleuren eten, zachte achtergrond muziek. Dat maakt het aan tafel zitten stukken aangenamer. Zelfs als je alleen eet.
  4. Zet de TV uit. Het is onderzocht en bewezen; wie voor de TV eet, eet sneller en meer.
  5. Neem kleine hapjes. Eet met mes en vork. Neem pas een nieuwe hap als je de vorige hebt doorgeslikt. Klein bestek of stokjes zorgen er ook voor dat je kleinere hapjes neemt en langer met het eten doet.
  6. Kauw goed; 20 keer kauwen is een mooi streven, de bedoeling is dat je bewust bent van wat je eet en dat het belangrijk is om goed te kauwen.
  7. Prak je eten niet en maak liever geen stamppot, maar laat de groente, het vlees en de aardappels/ pasta / rijst apart in zijn oorspronkelijke vorm.
  8. Eet met je linkerhand als je rechtshandig bent (en met rechts als je linkshandig bent) kost veel meer moeite en helpt daardoor erg goed om langzamer te eten. 
  9. Mindful eten; gebruik al je zintuigen tijdens het eten: ruik eerst aan je eten, voel het eten met je handen, proef eerst een klein hapje, kijk naar je eten, met meer aandacht eet je automatisch langzamer en geeft het veel meer voldoening. 
  10. Eet over de gehele dag voldoende, elke 2 a 3 uur.  Als je erge trek hebt ga je sneller eten.
Cookies Contact en afspraak