Waardoor we steeds meer eten

Blogs

Waardoor we steeds meer eten

Gepubliceerd op: 12-10-2017 14:51

Door: Bianca Jutte, diëtist Den Haag

Je bepaalt zelf hoeveel je eet, zou je zeggen. Maar klopt dat wel?


Het bord moet leeg

Professor Brian Wansink deed in 2005 een spraakmakend experiment. Hiervoor liet hij mensen uit een soepkom eten die aan de onderkant stiekem werd bijgevuld door een buis. Je kon maar doorgaan met eten, de soep raakte nooit op. Een tweede groep mensen at uit een gewone kom, die op de gewone manier werd bijgevuld. Verbazingwekkend: de mensen die uit de bijzondere soepkom aten, aten gemiddeld 73% meer, zonder dat ze dat in de gaten hadden en zonder dat ze zich hierna meer verzadigd voelden dan mensen die uit de gewone soepkom aten. De soepkom bepaalde dus hoeveel er werd gegeten.


De borden worden groter

Nu hebben de meeste mensen gewone soepkommen thuis. Dat de soepkom bepaalt hoeveel er wordt gegeten, is geen probleem, zolang de soepkom leeg is op het moment dat je vol zit. Alleen zijn soepkommen en borden wel groter geworden met verloop van tijd. Een bord dat bijvoorbeeld halverwege de vorige eeuw 20 cm was is nu wel 27 cm. Hetzelfde geldt ook voor glazen. Een drinkglas, maar ook bijvoorbeeld wijnglas van nu is echt veel groter dan die van je grootouders waren.


Meer eten van grotere borden

Mensen hebben de neiging om onbewust meer op te scheppen als het bord groter is. Ook hier is onderzoek naar gedaan. De grootte van het bord vertelt ons iets erover wat normaal is om te eten, en gewoon meegaan met wat als normaal wordt gezien, maakt het voor ons makkelijker om snel te beslissen hoeveel we moeten opvullen. Ook in restaurants worden grotere porties geserveerd dan vroeger en in supermarkten worden grotere verpakkingen aangeboden, en ook hierdoor eten we onbewust meer dan we nodig hebben.


Wat nog meer

Zien eten doet eten. Ook wat je omgeving eet heeft invloed op wat jij eet. Zo bepalen je ouders als kind al hoeveel ze je aanbieden. ‘Eet je bord leeg’ wordt vaak door ouders geroepen. Ook op het moment dat je met een partner gaat samenleven heeft hetgeen hij/ zij eet invloed op wat jij eet. Een veelvoorkomende valkuil is dat vrouwen mee gaan eten met de man en evenveel opscheppen. Terwijl een man met dezelfde lengte en gewicht als een vrouw al ca 10% meer kan eten.  Ben korter of lichter ingewicht dan je partner dan wordt dit verschil alleen maar groter.


Advies om minder te eten

  • Gebruik kleinere borden en glazen en neem de tijd om te eten.
  • Kauw goed, eet bewust en leg af en toe je bestek even neer.
  • Laat je (dus) niet afleiden door bijvoorbeeld de televisie, je computer of telefoon. Daardoor ga je onbewust eten en voel je niet goed of je verzadigd bent.
  • Drink met kleine slokjes in plaats van grote teugen. Dit is noodzakelijk een gevoel van verzadiging op te laten komen.
  • Laat je niet afleiden door bijvoorbeeld de televisie, je computer of telefoon tijdens het eten, dan ga je vanzelf weer onbewust eten en blijft het verzadigingsgevoel weer op de achtergrond.
  • Kijk eens goed naar de hoeveelheid die je eet en weeg het bijvoorbeeld een keer af om een indruk te krijgen van de portiegroottes
 
Contact en afspraak