Vegans mogen Oreo’s!

Blogs

Vegans mogen Oreo’s!

Gepubliceerd op: 29-09-2015 20:33

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Een paar jaar geleden werd een veganist nog omschreven aan de hand van zijn geitenwollensokken. Maar tegenwoordig is vegan zijn hip. Jason Mraz, Bill Clinton en Ellen Degeneres zijn enkele voorbeelden. Op 1 oktober start er weer een nieuwe VeganChallenge (een initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme om plantaardig eten te stimuleren). Door deze groeiende populariteit van de vegan lifestyle ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig geworden; ik ga een week eten als een veganist!


Als vegan uit eten 

Lekker uit eten gaan als vegan kost iets meer moeite. Een handige website om geschikte restaurantjes te vinden is die van Happy Cow (www.happycow.com). Ze hebben ook een handige app! Ik ging eten bij Mana Mana in Amsterdam. Hier hebben ze veganistische en vegetarische gerechten, maar serveren ze ook vlees en vis. We bestelden vijf verschillende vegan-gerechten: hummus, falafel, gefrituurde bloemkool, aubergine en gegrilde groenten. Heerlijk gegeten en niets gemist! 


Vegan boodschappen doen

Tijdens mijn eerste vegan dag duurde boodschappen doen opeens twee keer zo lang, omdat ik behoorlijk wat ingrediëntenlijsten moest checken. Gelukkig vond ik de app Animal-Free. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik gewoon Oreo’s kan eten. OH YEAH BABY! 


Tofu

Mijn hart ging er in eerste instantie niet sneller van kloppen. Ik had het dan ook nog nooit gegeten. Maar op m’n laatste vegan dag maakte ik tofu klaar en het was verassend lekker! Na het water eruit persen, bakken, marineren en nog een keer bakken bleven er lekker gekruide, knapperige tofureepjes over. 


Hoe vervang je vlees, ei en zuivel?

Het vergt wat kennis en handigheid maar alle dierlijke producten zijn vervangbaar. En je kunt dus alles maken! Sommige producten koop je kant en klaar bij de (natuur)winkel, andere producten maak je zelf. Zie de tabel voor de vervangers.
 
Dierlijk product Veganistische optie
Ei (in gebak) Banaan/ vermalen lijn- of chiazaad met water/ pindakaas/ appelmoes
Vlees en vis Plantaardige vleesvervangers (Vivera plantaardige kipstukjes), tofu, tempeh, seitan, peulvruchten gecombineerd met granen, noten
Melk Plantaardige melk; haver-, rijst-, soja-, amandelmelk
Karnemelk Plantaardige melk met azijn
Boter Plantaardige olie, plantaardige boter (minarine van alpro soja) smeren, gepureerde avocado, dit mengsel kan worden gebruikt als vetstof in gerechten of om brood mee te besmeren.
Kookroom Sojaroom, room maken door cashewnoten te pureren.
Slagroom Zelf kloppen van kokosmelk (gekoeld en gemixt)
Yoghurt Kokosyoghurt (kokos van sojamelk), sojayoghurt
Mayonaise Veganaise (Natuurwinkel) of zelf maken (sojamelk, agavesiroop, azijn, mosterd, zout en olie)
Kaas Veganistische kaas (Natuurwinkel)



















 

Of ik nu vegan wordt?

Veganistisch eten heeft meer aandacht nodig om het smakelijk te maken. Verse kruiden zoals basilicum en koriander, gedroogde kruiden zoals rozemarijn en tijm en bijvoorbeeld knoflook geven een (veganistisch) gerecht meer aroma en karakter. Daar had ik de eerste dagen wat moeite mee. Maar, oefening baart kunst: mijn laatste tofu-gerecht was heerlijk op smaak! Ook ben ik positief verrast door het aanbod van plantaardige vervangers: yoghurt, melk, vleesvervangers en zelfs chocola en winegums. Dat maakt het leven als vegan zijnde toch een stukje aangenamer. Ik word voorlopig geen vegan maar heb wel ontdekt dat er een hoop smakelijke alternatieven zijn en ga zéker vaker die lekker tofu maken!

Lees hier meer over veganisme.

Door: Noor Struik, diëtiste in opleiding en blogger
Cookies Contact en afspraak