​Koken voor jezelf alleen

Blogs

​Koken voor jezelf alleen

Gepubliceerd op: 19-08-2014 13:11

koken voor jezelf alleen

Misschien herkenbaar;  je woont alleen. Je hebt een leuk leven, een drukke baan, een vriendenkring, familie en je probeert ook nog wat te sporten (in mijn geval probeer ik zelfs heel veel te sporten). Allemaal dingen die veel tijd in beslag nemen. Na een drukke dag kom je thuis en dan… moet je nog koken! En dat terwijl je eigenlijk alleen nog maar wil neervallen op de bank. In deze blog lees je hoe ik hier mee omga. Doe er je voordeel mee.

Een goede voorbereiding ...
Mijn motto luidt niet voor niets; een goede voorbereiding is het halve werk. Om goed op mijn werk en op sportief gebied te kunnen presteren is goed eten zeer belangrijk. Een goede voorbereiding is daarbij essentieel. Mijn ontbijtspullen zet ik daarom de avond van tevoren klaar (ik ben niet zo’n ochtendmens :-P). M’n lunchtrommel is gevuld en m’n tussendoortjes zitten al in de tas. Overdag kan er dan weinig misgaan. Maar goed, dan het avondeten nog!

De vriezer als grote vriend
Als je vaak te weinig tijd hebt(of wil vrijmaken), dan biedt de vriezer uitkomst. Tip: áls je kookt, maak vooral veel! Natuurlijk niet om in één keer op te eten. Maar ‘wie wat bewaart die heeft wat’.  Zelf maak ik bijvoorbeeld graag maaltijdsoepen die ik in meerdere porties verdeel. Of ik vries een rijstmaaltijd in of maak een grote hoeveelheid pastasaus die ik in afgepaste porties verdeel. Ik hoef dan alleen nog even snel de pasta te koken en ik kan dus binnen 11 minuten eten! Ook kip, vis en brood is altijd in mijn vriezer te vinden. Mocht het niet lukken met boodschappen doen en ben ik een keer wat minder goed voorbereid, dan heb ik altijd iets achter de hand. Met kant- en klaar maaltijden maak je mij écht niet blij dus daar doe ik niet aan. En zeg nou zelf, heb jij daar zelf wel een voldaan gevoel van?!

Maak het makkelijk
Natuurlijk hoef je, als je weinig tijd hebt geen driegangenmenu voor jezelf te bereiden. Maar een salade heb je zo gemaakt; je snijdt wat groenten en vult deze met nootjes/ tonijn/ gekookt ei/ gerookte kip, Als je het eet met brood is het een complete maaltijd! Ook met een paar lepels gekookte volkorenpasta, zilvervliesrijst of quinoa erdoor maak je van je salade een maaltijdsalade. Of wat dacht je van een klein blikje (afgespoelde) witte bonen of kikkererwten? Makkelijker kan niet!  Een groenteomelet is trouwens ook zo klaar. Of een soep op basis van groente zoals deze heerlijke courgettesoep, ook te serveren met brood. Of noodles en couscous (alleen even wat kokend water erover heen gieten) is ook zeer makkelijk en snel, wat kipfilet en roerbakgroente erbij en ja hoor; je hebt weer een maaltijd! Ik krijg gewoon trek van mijn eigen blog! Ben je op zoek naar meer inspiratie? Kijk dan hier

Gebruik je sociale netwerk!
Het is natuurlijk helemaal makkelijk als je een sociaal netwerk hebt, zodat je lekker kunt aanschuiven rond etenstijd. Zelf ben ik zeker twee keer in de week bij mijn ouders te vinden die super lekkere maaltijden bereiden (dan kan ik soms zelfs nog een restje mee naar huis nemen). Of ik eet met mijn trainingsmaatje voordat we gaan trainen. Ook ga ik regelmatig zelf de keuken in en vraag mensen te eten. Koken voor méér dan 1 persoon vind ik wel éxtra leuk. 

Koken voor jezelf, maak er een feestje van!
En heb je de tijd en eet je alleen, zorg dan dat jouw maaltijd vooral lekker is en er leuk uitziet. Niet zelden deel ik mijn experimenten en baksels met vriendinnen of collega’s. Zoek ook eens een lekker recept uit, zet een muziekje aan,  en aan de slag met jouw creatieve uitspattingen. Zorg voor verse producten, en mooi servies. Dek de tafel, neem de tijd en geniet.
Contact en afspraak