Kastanjes!

Blogs

Kastanjes!

Gepubliceerd op: 12-10-2016 13:59

Door: Naomi Hoekstra, diëtist Huizen, diëtist Almere, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Om me heen hoor ik alweer klachten over de kou, maar persoonlijk houd ik wel van deze tijd. De tijd van prachtige plaatjes in de natuur; van wonen in je favoriete trui; van lekker op de bank onder een dekentje kruipen met een grote kop warme thee (of chocolademelk ;)). En de tijd van stampotten, verwarmende soepen en natuurlijk van de kastanjes!
 

Soorten kastanjes

Je hebt verschillende soorten kastanjes, de meest bekende zijn de tamme en wilde kastanjes. Deze twee hebben uiteenlopende eigenschappen:
 
Eigenschap Tamme kastanje Wilde kastanje (paardenkastanje)
Eetbaar Ja Nee
Smaak Nootachtig en licht zoet Bitter
Familie Behoort tot de beukenfamilie
  • Castanea sativa
Behoort tot de Aesculusfamilie
  • Aesculus hippocastanum
Groei In een bolster met dunne, lange en scherpe stekels In een bolster met korte en bottere stekels
Inhoud De bolster kan meerdere noten bevatten De bolster bevat één kastanje
Vorm Dunnere noot, met een platte kant en een (pluizig) puntje Mooi rond
 

Voedingswaarden kastanje

De tamme kastanje is een noot, maar levert veel minder energie (calorieen) dan andere noten. De kastanje bevat minder vetten en eiwitten en meer koolhydraten. Dat verklaart ook de zoetere smaak van de tamme kastanje ten opzichte van andere noten. Kastanjes zijn rijk aan voedingsvezels en verschillende mineralen en leveren verder ook vitaminen uit het B complex en vitamine E! 
 
Voedingswaarde kastanjes per 100 gram
Energie 189 kcal
Vetten 2,7 gram
Verzadigd vet 0,5 gram
Koolhydraten 35 gram
Eiwitten 4 gram
Voedingsvezels 4,1 gram
Natrium 5 mg
Kalium 600 mg
Calcium 40 mg
Magnesium 45 mg
Vitamine E 1,2 mg
Vitamine B1 0,3 mg
Vitamine B2 0,05 mg
Vitamine B6 0,3 mg
Niacine 1 mg
Folaat 58 µg


Kastanjes eten

Kastanjes zijn heerlijk als tussendoortje, door de soep of pasta en verwerkt in een toetje of taart. Ze zijn vers te verkrijgen, maar ook gedroogd, voorgekookt of in de vorm van meel! Vanaf het begin van de herfst zijn ze te vinden in biologische winkels, speciaalzaken en tegenwoordig hebben sommige supermarkten ook kastanjes. Verse kastanjes zijn lekker op allerlei manieren; je kunt ze schillen en rauw opeten, maar je kunt ze ook koken, poffen of pureren. Bij deze laatste drie opties is het wel belangrijk dat je met een mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes zet, anders ontploffen ze!
  • Koken:
    Neem een pan en breng hierin ruim water aan de kook. Voeg de kastanjes toe en wacht 10-15 minuten. Giet de kastanjes af en laat ze iets afkoelen. Ontdoe de kastanjes van hun schil en vliesje als ze nog warm zijn, dan gaat het gemakkelijker. Het vliesje gaat er soms lastig af en kan gegeten worden, maar is wel een beetje bitter!
  • Poffen:
    Leg de kastanjes in een voor verwarmde oven (200 graden) en wacht 10-15 minuten, tot ze openspringen. Poffen kan eventueel ook in een pan met een klein beetje olie.
  • Pureren:
    Je kunt dezelfde omschrijving aanhouden als bij ‘koken’ en aan het einde de kastanjes pureren. Vind je ze nog iets te hard? Kook de kastanjes dan nog een paar minuten.

Kastanjes uit de natuur

Tamme kastanjes kun je ook zelf in het bos rapen, in plaats van kopen. Heel erg duurzaam en leuk!  Let alleen wel goed op dat je niet per ongeluk een wilde kastanje te pakken hebt ;)


Recepten met kastanjes

Cookies Contact en afspraak