Hoe ongezond is koek?

Blogs

Hoe ongezond is koek?

Gepubliceerd op: 16-04-2018 12:00

Door: Rose Runderkamp-Schouten, diëtist Volendam

In de supermarkt stralen de verpakkingen met koek je tegemoet. De één nog kleurrijker en vrolijker dan de ander. Op het etiket staan soms woorden zoals ‘volkoren’ of  ‘goed bezig’ vermeld. In de praktijk krijgen we vaak vragen welk koekje het beste gegeven worden aan kinderen of welk verpakt koekje ze zelf mee kunnen nemen naar het werk. Om antwoord te geven op deze vragen ben ik op onderzoek uit gegaan om te kijken hoe gezond ze zijn. Onderstaande vragen zal ik beantwoorden:
  • Hoeveel energie (calorieën) bevat het koekje?
  • Hoeveel suiker bevat het koekje?
  • Hoeveel verzadigd vet bevat het koekje?
  • Hoeveel vezels bevat het koekje?
  • Welke is het beste koekje?
  • Wat is het advies van de diëtiste m.b.t. koekjes?
De koekjes zijn vergeleken op basis van stuks (dus) niet per 100 gram.


Hoeveel energie (calorieën) bevat het koekje?

Er waren een hoop koekjes die per stuk minder dan 100 calorieën bevatten. De minste calorieën zitten in een knappertje, gevolgd door een koffieleutje, een café noir en daarna een volkoren biscuitje. De gevulde en de roze koek bevatten de meeste calorieën. Daar schrikken we niet van. We kijken verder.


Hoeveel suiker bevat het koekje?

Laten we kijken hoeveel suiker er in de koekjes zitten. Het is ingedeeld per suikerklontjes. Goed om te weten; 1 suikerklontje = 4 gram. De minste suiker zat weer in het knappertje met één gram suiker, gevolgd door de Biscuit Digestive met twee gram suiker. 


Hoeveel verzadigd vet bevat het koekje?

Verzadigd vet is het verkeerde vet. Deze kan gezondheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer je hier dagelijks teveel van eet. Het is daarom fijn dat dit zo min mogelijk in onze producten zitten. Er waren gelukkig zes soorten koekjes die géén verzadigd vet bevatten.


Hoeveel vezels bevat het koekje?

Als laatste zijn vezels ook een belangrijk onderdeel. Vezels zijn gezond! Vezels verzadigen en zorgen ervoor dat je lang vol zit. En dat is wat we willen toch? Als we kijken naar de tabel zien we dat de Cranberry graanreep van Bolletje, de krokante havermoutreep Goed Bezig de meeste vezels bevatten en daarom qua vezels het beste uit de bus komen! Je bent dus langer verzadigd als je één van deze kiest. Waar geen vezels in zitten zijn een stroopwafel, knappertje, café noir, jodekoek, bastognekoek, koffieleutjes, verkade kokos koekje, scholiertje en een speculaasje. Ondanks dat deze misschien minder suiker en vetten bevatten ben je minder verzadigd na het eten van deze koekjes. Probeer het daarom eens bij één te houden ;).


Koekjes vergelijken

Klik hier voor een overzicht met alle koekjes en hun waarden.

Welk koekje is de beste keuze?

Het knappertje wint het op basis van calorieën, vetten en suikers, maar zéker niet qua vezels. Dan zou ik eerder kiezen voor een volkoren biscuitje, Farm Brothers hazelnoot- of ginger of de twee varianten van de Nieuwe Koekenbakker Quinoa en rozijnen en muesli en haver. Deze zijn laag in suiker en calorieën en bevatten toch vezels. 


Advies

Ik wil als diëtist benadrukken dat (voorverpakte) koek over het algemeen niet de meest gezonde keuze is. Voorverpakte koek levert in het algemeen veel vet en/ of suiker en weinig voedingsstoffen en past daarom niet in een gezond voedingspatroon. Wel is koek superlekker. Als je net zoveel geniet van een volkorenbiscuitje als van een stroopwafel, kies dan liever het biscuitje. Houd bij koekjes eten ook altijd rekening met de hoeveelheid die je eet; 1 stroopwafel is beter dan een pak volkorenbiscuitjes :). Een alternatief is zelf koek bakken, zie recepten hieronder voor homemade ontbijtkoek, snackrepen en muffins. Het voordeel hiervan is dat je de hoeveelheid vet en suiker zelf kunt doseren en allerlei lekkers/ gezonds kunt toevoegen (zoals fruit en noten). Als tussendoortje een stuk fruit, rauwkost (komkommer, snackworteltjes, snoeptomaatjes) of een handje noten of 2 rijstwafeltjes met pindakaas ertussen (ook handig om mee te geven naar school) zijn uitstekende keuzes. Hierdoor krijg je vitamines/mineralen, vezels en/ of omega-3 binnen, dát is pas voedzaam!


Recepten zelf koek bakken

Cookies Contact en afspraak