Gezond eten op wintersportvakantie

Blogs

Gezond eten op wintersportvakantie

Gepubliceerd op: 27-12-2017 13:01

Door: Roosmarijn van der Stelt, diëtist Amsterdam

De winter komt er aan en hiermee ook de kriebels om de sneeuw op te zoeken! Eindelijk onderweg richting de bergen. Voorbereidingen zijn getroffen, alle koffers zijn gepakt, ski’s of snowboard zijn gewaxt en mutsen gekocht. Het weerbericht is bekeken en… wauw, er ligt voldoende sneeuw! Maar hoe ga je die lange zit richting dat leuke bergdorpje in Oostenrijk het beste volhouden? Zoals de auto genoeg brandstof nodig heeft om de kilometers te kunnen rijden heeft jouw lichaam ook brandstof nodig om fit op plaats van bestemming aan te komen. Of je nou met de auto, de trein of met het vliegtuig gaat.


Ontbijt

Een goede start van de dag zorgt er voor dat je eventuele files, vertragingen en sneeuwstormen de baas kan. Zorg dat je voor vertrek voldoende eet en drinkt bij je ontbijt. Neem bijvoorbeeld een bakje kwark of yoghurt met havermout of een volkoren boterham met kaas. Smeer ook alvast een paar volkoren boterhammen voor onderweg met verschillend beleg (ook handig als je in alle vroegte vertrekt) en neem fruit mee voor tussendoor. Een thermoskan met warm water voor een kop thee of koffie onderweg is altijd handig.


Tussendoor

Neem voldoende tussendoortjes mee en eet en drink wat bij elke tussenstop die je maakt (elke twee uur een korte stop is top). Strek even je benen buiten de auto of loop een rondje in het gangpad van het vliegtuig of de trein. Een tussendoortje met eiwitten zoals een cracker met pindakaas zorgt er voor dat je fitter het vliegtuig uit stapt of nét het extra sprintje kan trekken met je loodzware koffer en die onhandige ski’s om de aansluitende trein te halen. Een stuk fruit, een handje ongezouten nootjes of alle soorten groente die je lekker vind kunnen prima tussendoor. Vermijd grote hoeveelheden snoep of energie drink om dipjes te voorkomen en drink voldoende water. Voldoende overdag eten zorgt er ook voor dat je ’s avonds gezondere en betere keuzes kan maken. 


Avondeten

Yes! Je hebt de plaats van bestemming bereikt. Na een lange dag reizen heb je vast trek in de lokale specialiteit. Bij de schnitzel mit pommes, de Kaiserschmarren en Tiroler Käsespatz op de menukaart loopt het water je al in de mond. Om over de apfelstrudel mit Sahne als toetje nog maar te zwijgen.Nu zou het natuurlijk fijn zijn om niet aan het eind van de week tonnetje rond van de berg af te rollen maar nog steeds soepeltjes je ski schoenen aan te kunnen trekken. Maak bewuste keuzes qua eten en drinken en voel je nog steeds fit aan het eind van de week! Bestel in ieder geval groente bij de avondmaaltijd, let op de porties die je neemt en eet langzamer/kauw goed zodat je beter gevuld raakt. Wat (en hoeveel) zou je normaal gesproken thuis eten en heb je nu inderdaad na een lange dag drie keer zoveel nodig? Je zou natuurlijk ook gewoon zelf kunnen koken als je een eigen appartement hebt, dan heb je helemaal zelf in de hand wat er op tafel komt.

Bekijk ook eens onze blog 10 tips om op gewicht te blijven op wintersport.

Hals- und Beinbruch (toi-toi-toi) und Viel Spaß! (veel plezier)
 

 
Contact en afspraak