​10 tips om op gewicht te blijven op wintersport

Tips

​10 tips om op gewicht te blijven op wintersport

Gepubliceerd op: 13-02-2017 15:45

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Wintersport; dat stukje 'sport' klinkt veelbelovend. Toch komt niet iedereen automatisch lichter terug van wintersportvakantie. Met deze tips gaat dat wèl lukken :-)
 
  1. Voorbereiding is het halve werk! Maak vast een lijstje van maaltijden die je wilt gaan maken of producten die je kunt meenemen in je tas of koffer. Neem ook veel water en wat gezonde snacks mee voor tijdens de reis. (fruit, komkommer, worteltjes, noten, brood/crackers)
  2. Doe boodschappen bij aankomst! En sla gelijk lekker groot in voor een paar dagen. Grote kans dat je inkopen een stuk gezonder zijn dan wanneer je ze pas inslaat nadat je op de piste en in de aprés ski hut bent geweest.
  3. Ontbijt groot! Neem een koningsontbijt in de bergen zodat je een goede start maakt voor een dag vol inspanning op de piste. Een mix van granen, noten, (plantaardige) zuivel, fruit en gedroogd fruit zorgt ervoor dat jij niet in de tweede stoeltjeslift al met een knorrende maag naar de apfelstrudel mit sahne verlangt.
  4. Neem een grote fles water mee en don’t forget to stay hydrated! Door de inspanning en de droge lucht op hoogte droog je namelijk sneller uit. Hoofdpijn en kramp zorgt toch voor een minder leuke en veilige afdaling. Een halve liter water per uur is niet gek.
  5. Voorkom de ergste honger! Neem brood, noten, gedroogd of vers fruit mee de piste op zodat je rond lunch tijd niet als een bezetene de schnitzelhütte induikt. Je ogen zijn vaak groter dan je maag.  
  6. Sharing is caring! Ga je lunchen op de piste? Groenten zijn écht veel te karig voor het feit dat je fysiek zo hard bezig bent. Vitamientjes kan je lichaam nu heel goed gebruiken. Deel daarom een maaltijd en een salade met iemand uit het ski-gezelschap. Geen steen op je maag, maar gewoon shinend de piste af, ook in de middag!  
  7. Aprés ski zoals deze bedoeld is! Ná het skieën en niet ná de avondmaaltijd. Bestel eerst een groot glas water en ga daarna pas aan het bier. Als je na het aprés skiën goed eet, veel water drinkt en tijdig naar dromenland vertrekt ben je jezelf de volgende dag dankbaar.   
  8. Kook zelf! En maak een indeling met je ski-genoten wie wanneer de chef speelt. Zelf koken is vaak een stuk gezonder (en goedkoper) dan uit eten gaan.
  9. Ga naar bed als je voelt dat je moe bent! Op wintersport kunnen je spieren een herstel slaap goed gebruiken. Eerder slapen dan dat je thuis doet is helemaal niet gek. Lekker uitrusten, dan sta je de dag erna weer sterk op je skies of snowboard.
  10. Last but not least: Apfelstrudel is zonder vanillesaus alsnog heerlijk. Chocolademelk is ook lekker zonder slagroom. En een biertje kun je ook in klein formaat bestellen. 
 
 
 
Cookies Contact en afspraak