Gezond blijven terwijl je thuis zit: de basics

Blogs

Gezond blijven terwijl je thuis zit: de basics

Gepubliceerd op: 14-04-2020 14:50

Door: Saskia Peters, diëtist Amsterdam, diëtist Haarlem, diëtist Amstelveen


Een goede gezondheid is de beste manier om je immuunsysteem sterk te houden. Naast gezond eten en bewegen, voldoende slaap en ontspanning, helpt het ook om niet te roken en weinig alcohol te drinken. Misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan, want het is in veel opzichten een uitdagende situatie. Maar je staat er niet alleen voor! Ik deel graag mijn persoonlijke tips met je.


Voeding

Zorg dat het fundament van je dagelijkse voeding bestaat uit:
  • 2 porties fruit
  • 250 gram groente (of meer :)
  • een handje ongezouten noten
  • volkoren graanproducten (bijvoorbeeld volkorenbrood, havermout, zilvervliesrijst)
  • eiwitbronnen als peulvruchten, ei, tempeh en kaas. Eet 1 keer per week (vette) vis en beperk je inname van vlees. Als je vlees eet, kies dan liefst voor mager vlees zoals kip.
  • 1,5-2 liter vocht in de vorm van water, thee, koffie en (plantaardige) melk

Gezond (blijven) eten en drinken - 6 tips

  1. Eet op één vaste plek in huis. Bij voorkeur aan de eettafel.
  2. Doe geen andere activiteiten tijdens het eten. Door bewust en ontspannen te eten geniet je meer en eet je minder.
  3. Eet op vaste tijden. 3 hoofdmaaltijden + 2-3 gezonde tussendoortjes. Zo minimaliseer je de verleidingen.
  4. Maak een plan voor de dag en schrijf op wat je wil doen aan activiteiten, ontspanning en eetpatroon. Zo creëer je overzicht.
  5. Zorg dat er verschil blijft tussen doordeweekse dagen en weekenden wat betreft extraatjes zoals een borrel/ snacks. Op die manier blijft een extraatje speciaal (en wordt het geen gewoonte).
  6. Zin in eten? Ga eerst bij jezelf na of je hoofd- of buikhonger hebt.
    1. Buikhonger? Eet iets extra’s maar kies bewust, je lichaam vraagt om voedzaam eten.
    2. Hoofdhonger? Vraag jezelf af: Waar heb ik écht behoefte aan? Rust, ontspanning, steun uit je omgeving, afleiding? Bedenk wat je daar mee kunt. 

Extra vitamine C nodig?

Er wordt momenteel veel geschreven over vitamine C in hoge doseringen en het immuunsysteem. De vitamine C pillen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Is vitamine C belangrijk voor je immuunsysteem: jazeker. Is het nodig extra vitamines bij te suppleren? Nope, als je gezond en gevarieerd eet, dan krijg je er genoeg van binnen. Daarbij kan een teveel aan vitamine C darmklachten veroorzaken.


Beweging

Ook genoeg bewegen is een basisvoorwaarde voor je gezondheid. Nu je het grootste gedeelte van de dag binnen moet blijven, is de uitdaging om genoeg te bewegen misschien wat groter. Daar hebben wij iets op bedacht :-) Klik door naar thuis in beweging blijven doe je zo.


Slaap en ontspanning

Voldoende rust en ontspanning dragen bij aan een sterk immuunsysteem. Een mens heeft gemiddeld 8 uur slaap nodig. Voor de één ligt dit iets hoger en een enkeling kan met minder toe. Maar 6 uur slaap is het minimum. Tijdens je slaap herstelt je lichaam. En je verwerkt de indrukken van dag; of je nu hebt gestudeerd, gewerkt of gespeeld. Je laadt letterlijk op voor de volgende dag. Door voldoende slaap sla je informatie beter op in je langetermijngeheugen!


3 tips om de kwaliteit van je slaap te bevorderen

  1. drink geen cafeïne houdende producten (zoals koffie, cola, energy drink, sterke thee en chocolade) vanaf 5-6 uur voor het slapen gaan;
  2. schakel een uur voor het slapengaan beeldschermen uit;
  3. een warme douche of een avondwandeling zorgt voor de aanmaak van melatonine: het hormoon dat ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt.

Positiviteit

Gedachten, negatief en positief, hebben een sterke invloed op je lichaam en geest. Kies daarom bewust voor een positieve mindset en focus op de dingen die goed gaan. Lees hier verder over: Hoe blijf je positief terwijl je thuis zit? 


Hoe de dietist je (online) kan helpen

De diëtisten/ leefstijlcoaches van DieetPlaneet kunnen je ook nu adviseren en begeleiden via telefoon en beeldbellen. Maak makkelijk online een afspraak.
 
Cookies Contact en afspraak