​6 redenen om van hummus te houden

Blogs

​6 redenen om van hummus te houden

Gepubliceerd op: 12-01-2017 14:22

Door: Noor Struik, diëtist Amsterdam

Het is niet meer weg te denken uit de supermarkt en ook elke zichzelf respecterende lunchroom heeft het op het menu staan: hummus. En dat is hartstikke positief vinden wij van DieetPlaneet. Want hummus rocks! Het is niet alleen heel erg lekker, maar heeft ook meerdere gezondheidsvoordelen. In deze blog lees je 6 redenen om nog meer van hummus te houden dan je al deed :-)


1. Vezelrijk

Hummus is gemaakt van kikkererwten en die bevatten een hoop vezels. Vezels zorgen voor een goede spijsvertering en een langer verzadigd gevoel, dus perfect voor het 16.00 uur dipje. 


2. Eiwitrijk

Naast vezels bevatten kikkererwten ook veel eiwitten. Eiwitten houden het spierweefsel in stand en zorgen er, net als vezels, voor dat je langer vol zit. Volwassen personen hebben gemiddeld 0.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Stel je weegt 65 kg, dan heb je per dag 52 gram eiwitten nodig. Ter vergelijking: een eetlepel hummus bevat 1.5 gram eiwit. 
 

3. Goed voor het cholesterol

Hummus wordt gemaakt van olie, wat uit onverzadigde vetzuren bestaat. Ken je de regel nog? Onverzadigd vet = Oke, Verzadigd vet = Verkeerd. Onverzadigde vetzuren zijn namelijk gunstig voor het cholesterolgehalte, bloedvaten en het hart. Dus kom maar door met die onverzadigde vetzuren! Vezels hebben ook een gunstige werking op het cholesterolgehalte, en laten die nou ook net in hummus zitten. Dubbele winst dus.


4. Goed voor de lijn.

Een eetlepel hummus (genoeg voor één boterham) bevat 64 kcal. Met een plakje kaas zit je op 76 kcal, dus drie boterhammen met hummus in plaats van kaas scheelt toch weer bijna 40 kcal. Nu vinden wij bij DieetPlaneet niet alleen kcal belangrijk, maar kijken we ook naar de samenstelling van het product. Zoals we eerder hebben gezien bevat hummus vezels en eiwitten, wat zorgt voor een verzadigd gevoel. Langer vol (door een gezond product) en daardoor minder eten is natuurlijk gunstig voor de lijn. 


5. Veelzijdig

Hummus op brood, met wat cherrytomaatjes en rucola is heerlijk. Maar wat dacht je van een wrap met geroosterde paprika en hummus of maak rauwkost net wat leuker met wat hummus erbij? Zoals je ziet kan je met hummus volop variëren. En durf jij het aan om zelf hummus te maken (spoiler: hartstikke makkelijk), kijk dan hier voor het recept!  


6. Lekker!

Hummus is heerlijk en wat ons betreft is daar geen discussie over mogelijk.
 
 
 
Cookies Contact en afspraak