FODMaP’s zijn suikers die niet goed opgenomen worden in de dunne darm en in de dikke darm terecht komen. Door de bacteriën in de dikke darm worden deze suikers gefermenteerd (oftewel opgegeten). Dat gaat vaak snel en in grote hoeveelheden waardoor er gas vrijkomt. Hierdoor kun je winderigheid en een opgeblazen gevoel ervaren. Je kan ook diarree of een verstoorde stoelgang krijgen omdat er meer vocht wordt aangetrokken in de dunne en dikke darm. 

Waar staat FODMaP voor?

F Fermenteerbare 
O Oligosachariden (fructanen en galactanen, komen voor in tarwe, rogge, gerst, peulvruchten en bepaalde groentesoorten)
D Disachariden (lactose, deze komen voor in melkproducten)
M Monosachariden (fructose, deze komen voor in fruit en groenten)
a and
P Polyolen (suiker alcoholen, deze komen voor in zoetstoffen en sommige fruit en groentensoorten 


Wat is het FODMaP-beperkt dieet?

FODMaP’s worden niet goed opgenomen in onze darmen. Als ze in de dikke darm terecht komen, worden ze door bacteriën afgebroken. Hierbij komt gas vrij. Voor de meeste mensen is dit geen enkel probleem en ontstaan er geen klachten. Maar bij sommige mensen veroorzaakt dit een opgeblazen gevoel, krampen en winderigheid. Door producten (tijdelijk) te vermijden die hoog in FODMaP’s zijn, kunnen de klachten verminderen. De mate van gevoeligheid voor de verschillende FODMAP’s kunnen per persoon erg verschillen. 
Door het dieet 6-8 weken strikt te volgen met voldoende resultaat kan er onderzocht worden welke producten, in welke mate, wel of niet kunnen worden verdragen.
 

Voor wie is het FODMaP-beperkt dieet geschikt?

Het FODMaP-beperkt dieet kan iets voor jou zijn als je last hebt van prikkelbare darmen. Je kunt dan bijvoorbeeld (periodes) niet goed naar de wc en hebt harde ontlasting. Het kan ook dat je juist diarreeklachten hebt. Daarbij heb je met grote regelmaat een opgeblazen buik, winderigheid en buikpijn- of krampen. Vaak wordt verbetering bereikt bij een regelmatiger eetpatroon met genoeg voedingsvezels, vet en vocht en meer beweging. Soms helpt dit niet en zijn er nog steeds klachten. Dan zou het FODMaP-beperkt dieet uitkomst kunnen bieden.
 

Hoe werkt het FODMaP-beperkt dieet?

Het FODMaP- beperkt dieet bestaat uit 2 fases; de eliminatiefase en herintroductiefase.

Eliminatie
Tijdens het FODMaP-beperkt dieet laat je voor 2 tot 6 weken producten die veel FODMaP’s bevatten weg uit je eetpatroon. De dietist legt uit welke producten zijn toegestaan en welke producten je tijdelijk niet mag eten. De dietist speelt een belangrijke rol;  ze zorgt dat je ondanks de beperkingen tóch volwaardig kunt eten. Daarnaast krijg je handvatten m.b.t. het lezen van etiketten. Het bijhouden van een eet- en klachtendagboek is onderdeel van deze fase. De eliminatie fase is even wennen. Maar in de praktijk vaak goed vol te houden als de klachten merkbaar minder worden. 

Herintroductie
Na 2 tot 6 weken van eliminatie met klachtenvermindering als gevolg, worden één voor één van de FODMaP’s geintroduceerd. Telkens wordt één groep gedurende één week opnieuw gegeten. De dietist geeft aan welke dat is en in welke hoeveelheden. 

Afronding
In de praktijk wordt, als iemand reageert op FODMaP's, vaak een overgevoeligheid gezien voor één à twee groepen. Als je eenmaal weet waarop je reageert ga je samen met de dietist verder onderzoeken in welke hoeveelheden je de FODMaPS eventueel wél kunt verdragen. De dietist maakt een voedingsadvies op maat voor je. Zodat je ondanks de beperking toch volwaardig en lekker kunt eten. Het is zeer raadzaam het FODMaP-beperkte dieet met behulp van een dietist uit te voeren. Zij zorgt ervoor dat je eetpatroon volwaardig blijft en dat je niet onnodig beperkt blijft eten. 

Tip’s bij het volgen van een FODMaP-beperkt dieet 
  1. Knoflook is een van de producten die je moet vermijden bij het FODMaP-beperkt dieet. Wat je wel kan doen is de knoflook even fruiten in olie of laten weken in olie zodat je het aroma mee kan nemen in je gerecht. De knoflook zelf niet eten!
  2. Er zijn ook supplementen die je kan gebruiken voor speciale gelegenheden, gerechten of producten. Deze maken het verteren van bepaalde FODMaP’s makkelijker. Als je bijvoorbeeld weet dat je uit eten gaat en het is moeilijk om melkproducten te vermijden kun je een lactase-supplement gebruiken. De diëtist kan je hier meer over uitleggen. 
  3. Experimenteer met het bakken met andere meelsoorten, want tarwe kan je bij dit dieet niet gebruiken. Kies bijvoorbeeld voor glutenvrije bloem, boekweitmeel, rijstmeel of havermeel. 
  4. Neem een kijkje op onze receptenpagina met FODMaP- beperkte recepten!

Klik verder naar onze FODMaP folder.

Cookies Contact en afspraak