8 tips gezond sushi eten

Tips

8 tips gezond sushi eten

Gepubliceerd op: 20-02-2017 12:05

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord, diëtist Amsterdam

Sushi is ontzettend populair in Nederland en steeds meer mensen maken kennis met deze Japanse lekkernij. Het aantal sushi restaurants is in de afgelopen 10 jaar flink toegenomen en er komen er steeds meer bij. Door het all you can eat concept kan je onbeperkt genieten van sushi en andere Japanse gerechten zoals teppanyaki, noodles en loempia’s. 
 

8 tips gezond sushi eten

 
  1. Sushi wordt doorgaans als gezond bestempeld, omdat het uit rijst, vis, zeewier en groenten bestaat. Maar door extra toevoegingen zoals mayonaise en (room)kaas kunnen de calorieen snel oplopen. Beperk daarom de sushi's met extra toevoegingen als mayonaise, (room)kaas en de gefrituurde sushisoorten. Op die manier krijg je minder energie en minder verkeerde vetten binnen.
  2. Men ziet sushi als een gezonde manier om voldoende vis binnen te krijgen. Een goede portie vis weegt ongeveer 100 gram terwijl één stuk sushi niet meer dan 5 gram vis bevat. Het zeewier en de groenten lijken ook erg gezond maar komt in kleine hoeveelheden voor in één stuk sushi waardoor je niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. ​Neem je naast sushi ook sashimi dan kom je wel aan je omega-3 behoefte. Sashimi is rauwe vis en schelpdieren die met een zeer scherp mes in dunne schijfjes gesneden wordt. Daarnaast is deze pure vette vis rijk aan proteine en verzadigend.
  3. Er bestaan veel verschillende soorten sushi en dit maakt dan ook dat het aantal calorieën in een stuk sushi sterk uiteen kan lopen. Sushi met westerse ingrediënten als mayonaise, (room)kaas en de gefrituurde sushisoorten zijn erg vet en bevat bijna twee keer zoveel calorieën dan ongefrituurde sushi zonder deze toevoegingen.  Een stuk sushi bevat tussen de 40 en 80 calorieën per stuk, hoe groter de sushi en hoe meer toevoegingen, hoe meer calorieën! met vijf tot zes stuks heb je nog ruimte (in je caloriebehoefte) om bijvoorbeeld een portie sashimi en een portie edamame (sojabonen) te nemen. 
  4. Omdat sushi weinig groenten bevat kan je een portie edamame bonen, zeewiersalade of gegrilde groenten bestellen.
  5. Neem vooraf een warme miso soep. Miso soep wordt gemaakt van misopasta en dashi. Misopasta wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen en dashi is een bouillon op basis van zeewier en gefermenteerde tonijn. Andere ingrediënten die kunnen worden toegevoegd in de soep zijn tofu, paddenstoelen, zeewier en bosui. Een misosoep vooraf stilt al de ergste trek en helpt overeten voorkomen.
  6. Neem een lekkere Japanse groene thee bij het eten in plaats van sake, frisdrank of een biertje/ wijntje. Groene thee bevat geen calorieen, het bevat gezonde stoffen en het is een prima dorstlesser vooral in dit winterse weer.
  7. Het concept 'Al you can eat' vergroot de kans dat je je gaat overeten. Ga daarom bij voorkeur naar een a la carte sushi restaurant. 
  8. Eet volgens het Japanse begrip ‘Hara Hachi Bu’ dat betekent dat je je nooit meer dan 80% vol zou moeten eten. Zorg voor een verzadigd gevoel maar prop je niet helemaal vol!
Cookies Contact en afspraak