8 goede redenen om (groene en zwarte) thee te leuten

Blogs

8 goede redenen om (groene en zwarte) thee te leuten

Gepubliceerd op: 18-01-2017 08:57

Door: Renate Westerhuis, diëtist Den Bosch

Thee is een veel gedronken drank. Vandaag de dag bestaan er vele varianten zoals groene, zwarte, witte, oolong en pu-erh thee en melanges. Vaak wordt gedacht dat rooibos en kruidenthee ook theesoorten zijn, maar dit zijn kruidenfusies. Het drinken van (zwarte en groene) thee heeft meer voordelen dan je misschien denkt. In deze blog lees je 8 uitstekende redenen om (zwarte en groene) thee te leuten.
 

1. Hydratatie

Volwassenen hebben dagelijks 1,5-2 liter water nodig om het lichaam goed draaiende te houden. Het drinken van een lekkere kop thee is een goede bron van vocht om deze richtlijn te behalen. Door de vele smaken in zwarte en groene thee zal het niet snel gaan vervelen.
 

2. Antioxidanten

Zwarte en groene thee bevatten beide catechine. Dit is een flavonoïde, beter bekend als antioxidant. Deze cathechine beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen en hiermee tegen schade aan het lichaam.
 

3. Sterke tanden

Zwarte en groene thee bevat een kleine hoeveelheid vitaminen en mineralen waaronder vitamine B6, natrium, calcium, fosfor, kalium, koper, zink en fluoride. En het mooie van fluoride is dat het het tandglazuur versterkt.
 

4. Goede concentratie

Cafeïne in thee wordt echter theïne genoemd, maar het is precies dezelfde stof. Zwarte en groene thee bevat gemiddeld 30 mg cafeïne per 125 ml. Dit is de helft minder dan instantkoffie met dezelfde hoeveelheid. Cafeïne heeft bij 2 á 3 kopjes thee een stimulerend effect op de concentratie.
 

5. Lager risico op beroerte

Het drinken van drie koppen zwarte en groene thee per dag verlaagt het risico op een beroerte met ongeveer 10%. 
 

6. Verlaging van de bloeddruk

Door het drinken van vijf koppen zwarte thee of drie koppen groene thee per dag verlaagt de systolische (bovendruk) bloeddruk met 2 mmg/Hg verlagen.
 

7. Minder risico op diabetes

Het drinken van thee heeft ook een gunstig effect hebben op de bloedglucose, doordat het thee de opname van glucose in het bloed remt. Het gebruik van ten minste vier koppen zwarte en groene thee per dag hangt samen met lager risico op diabetes (type 2) van 15%.
 

8. Een gezond cholesterol

We kennen twee soorten cholesterol in het lichaam. Het goede (HDL) cholesterol en het slechte (LDL) cholesterol. Het gebruik van drie koppen groene thee per dag verlaagt het slechte (LDL) cholesterol met 0,05 mmol/l.
Cookies Contact en afspraak