Zout en je hart

Blogs

Zout en je hart

Gepubliceerd op: 02-11-2017 13:46

Door: Roosmarijn van der Stelt, diëtist Amsterdam

Zoute producten (of beter gezegd het natrium uit zout) kunnen je bloeddruk verhogen. Hoe harder je hart moet werken, hoe harder het bloed door je aderen gepompt zal worden en hoe meer druk er op de bloedvaten zal komen te staan. Op lange termijn kan dit voor schade zorgen.


Natrium

Wanneer het gaat over de effecten van zout gaat het eigenlijk altijd over de effecten van het natrium in zout. Om het even ingewikkeld te maken: Zout en natrium zijn niet hetzelfde. Het normale keukenzout bestaat namelijk uit natrium en chloride. Een gram keukenzout bevat 400 mg natrium en 600 mg chloride. Om het te verduidelijken hieronder een voorbeeld. Aanbevolen wordt om maximaal 6 gram zout per dag te nemen (en liever nog minder). Dat staat gelijk aan 2.4 gram natrium. Maar hoe snel zit je aan die maximale 6 gram zout of 2.4 gram natrium? Omdat het zoutgehalte zo verschilt per merk en soort product, is het goed om op de etiketten van producten te kijken om te berekenen hoeveel zout je binnen krijgt.


Voorbeelden maaltijden en hoeveelheid zout

  • 2 volkoren boterhammen met oude kaas (1.15 gram) + 1 kopje soep (1.53 gram) met een broodje hamburger (2.82 gram) en een klein schaaltje chips (0.5 gram) = 6 gram zout
  • Een halve rookworst (2.87 gram) met stamppot rauwe andijvie bereid met zout (3.97) = 6.84 gram zout.
  • Een kant- en klare rijstmaaltijd met kipkerrie (4.03 gram) met 3 stokjes varkenssaté met saus (2.52 gram) = 6.55 gram zout.

Verborgen zout

Let vooral ook op het verborgen zout in producten waarbij je het niet verwacht. Zuurkool, zilveruitjes, sojasaus, zure- en zoute haring, een pizza (in een pizza zit je complete behoefte aan zout voor 1 dag!), kant- en klare maaltijden, soep, rookworst, snacks en kaas zijn allemaal producten die je zout inname omhoog doen schieten. Ook aan roomijs, koekjes of gebak wordt zout toegevoegd door de fabrikanten om het eten op smaak te brengen en langer houdbaar te maken.


Minder zout eten

Minder zout eten verlaagt dus je bloeddruk. Neem je 4.5 gram zout minder per dag (1.8 gram natrium)? Dan verlaagt de bovendruk al met 2 mmHg. Bij mensen met een verhoogde bloeddruk is zelfs het effect van zout vermindering zo’n 2.5 keer groter! 
  • Geen (extra) zout toevoegen aan je eten.
  • Als je toch zout gebruikt, gebruik zout met minder natrium.
  • Kies zoveel mogelijk onbewerkte producten; als iets uit de fabriek komt is er vaak zout (en andere toevoedingen) toegevoegd.
    • Zelf je maaltijden maken (aan kant- en klaarmaaltijden is veel zout toegevoegd).
    • Gebruik verse en gedroogde kruiden en specerijen (kant-en klare kruidenmixen bevatten veel zout).
  • Gebruik (bewerkte) vleeswaren en kaas met mate; deze bevatten veel zout.
  • Meer tips om minder zout te eten
Contact en afspraak