Plantaardige voeding als medicijn

Blogs

Plantaardige voeding als medicijn

Gepubliceerd op: 23-07-2020 09:11

Door: Vivian Meijer, diëtist Utrecht

Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de oorzaken en preventie van welvaartsziekten. Het antwoord is duidelijk: meer dan 70% van alle welvaartsziekten zijn te voorkomen door een gezonde leefstijl. Je genen kunnen zorgen voor een hoger risico, maar of je ziek wordt hangt vooral samen met je manier van leven. Door gezond te leven verlaag je het risico op welvaartsziekten aanzienlijk. En als je ziek bent kan het verloop van de ziekte worden afgeremd, klachten kunnen verminderen en soms is zelfs genezing mogelijk. In deze blog vertel ik je er meer over!
 

Wat zijn welvaartsziekten?

Welvaartsziekten, veroorzaakt door een ongezonde leefstijl (stress, roken, te veel eten, ultra bewerkt voedsel en gebrek aan beweging) zijn in de afgelopen decennia flink toegenomen. Hartfalen, diabetes, een hoge bloeddruk, een verhoogd cholesterol, leververvetting, obesitas, beroertes en kanker zijn vaak het gevolg van (langdurig) ongezond leven.  
 

Wat is een gezonde leefstijl? 

Een gezonde levensstijl omvat een geheel van factoren: onbewerkt en meer plantaardig eten, voldoende lichaamsbeweging, genoeg ontspanning en slaapuren, niet roken en geen/ gematigd gebruik van alcohol. Ook positieve gedachten (over jezelf) en gevoelens van dankbaarheid helpen je om gezond te worden/ blijven. 
 

Voeding ter preventie 

Uit onderzoek naar het voorkomen van welvaartsziekten, blijkt dat door meer te kiezen voor plantaardige voeding: veel groenten, fruit, peulvruchten (bonen, erwten en linzen), vezelrijke granen (havermout en volkorenbrood), noten, pitten, zaden en olijfolie op het menu, je het risico sterk vermindert.
 

Voeding als medicijn

Als een ziekte ontstaat door ongezond leven, kun je je voorstellen dat je de ziekte ook kunt omkeren door gezond te gaan leven. Je kunt voeding inzetten als medicijn om het proces om te draaien. 
  • Aderverkalking is bij acht van de tien patiënten omkeerbaar. In de VS werd in 1989 al aangetoond dat een plantaardig dieet, in combinatie met lichaamsbeweging en vermindering van stress, de conditie van de vaten verbeterde. 
  • Ook bij hartziekten is het aangetoond dat een volwaardig plantaardig dieet de ziekte kan omkeren. De hoge hoeveelheid vitamines, mineralen en antioxidanten in plantaardige voeding vermindert ontstekingen en oxidatieve stress (schade aan cellen).
  • In Duitsland wordt een plantaardig dieet als medicijn gebruikt tegen reuma. In volle zuivel en vlees zit veel arachidonzuur, een vetzuur wat de vorming van ontstekingen verhoogt. Dit wordt afgeraden bij mensen met gewrichtsaandoeningen. Ook een teveel aan toegevoegd suiker verhoogt de kans op ontstekingen in het lichaam. Bij reuma kan een onbewerkt plantaardig dieet bijdragen aan een afname van ontstekingen, zwellingen en pijn in de gewrichten. 

Volwaardig plantaardig

Meer plantaardig eten betekent niet automatisch dat het gezond is. Patat met ketchup is bijvoorbeeld ook plantaardig. Belangrijk is dat je kiest voor een volwaardig dieet, dat alle voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden bevat. En waarin onbewerkte voeding de hoofdrol heeft. Een volwaardig plantaardig eetpatroon stel je samen uit onderstaande voedingsmiddelen:
  • Groenten 
  • Fruit 
  • Peulvruchten 
  • Volkoren granen
  • Noten, zaden en pitten
  • Gezonde vetten  
  • Plantaardige zuivel
  • Soja in de vorm van tofu of tempé
Vitamine D, vitamine B12 en omega 3 vetzuren krijg je onvoldoende binnen wanneer je plantaardig eet. Deze moet je als druppels of pil suppleren. Vaker kiezen voor plantaardige voeding of helemaal vegan = ‘whole food, plant based’ eten, heeft een zeer positieve invloed op je gezondheid en helpt tal van ziekten voorkomen. 
 

Gezondheidsvoordelen volwaardig plantaardig eten

Meer vezels
Onbewerkt voedsel zoals groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen en noten zijn rijk aan vezels en zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel. De natuurlijke suikers worden langzaam afgegeven aan het bloed, waardoor je geen pieken en dalen in je energie voelt gedurende de dag. Daardoor zijn er ook minder cravings naar ongezond voedsel. Vezels hebben een positief effect op je darmgezondheid. Een gezonde darmflora bevat veel verschillende gezonde bacteriën welke je immuunsysteem versterken en ontstekingen in je lichaam verminderen. Dat is dus ook helpend bij ontstekingsziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en reuma. Ook daalt het slechte cholesterol vanwege de hoge hoeveelheid vezels.
 
Volop fruit en groenten
In een volwaardig plantaardig dieet eet je meer groenten en fruit dan in een gemiddeld Westers dieet. Groenten en fruit is de categorie met de hoogste dichtheid aan fytonutriënten. Fytonutriënten zijn bioactieve plantaardige stoffen die gekoppeld zijn aan het verminderen van het risico op chronische ziekten. Lycopeen en betacaroteen zijn bijvoorbeeld stoffen die in verband worden gebracht met een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde kankers. Je vindt ze bijvoorbeeld veel in spinazie, tomaat, rode biet, wortel en broccoli.
 
Minder dierlijk
Het vermijden van dierlijke producten kan het risico op borst-, darm-, blaas- en darmkanker helpen verlagen. Wist je dat veganisten 15 procent minder risico hebben op het ontwikkelen van kanker? Dat kan komen doordat veganisten geen gerookte of bewerkte vleessoorten eten en vlees dat op hoge temperaturen is bereid, wat boosdoeners blijken te zijn voor deze vormen van kanker. Daarnaast zijn plantaardige vetten een stuk gezonder dan dierlijke vetten voor je bloedvaten! Plantaardige vetten verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en verkleinen daarmee de kans op hart- en vaatziekten.
 
Gewichtsverlies
Een overstap naar een (meer) plantaardig dieet leidt vaak tot gewichtsverlies. De plantaardige producten waarmee je dierlijke producten mee vervangt bevatten over het algemeen een stuk minder calorieën. Voorbeeld: een gehaktbal bevat 250 kcal en een portie tofu 85 kcal. 5% gewichtsverlies zorgt al voor een daling in bloeddruk, cholesterol en verbetering van de insuline-gevoeligheid. 
 
Een beter klimaat
Een plantaardig dieet heeft niet alleen voordelen voor je lichaam. Het vermindert ook dierenleed en het verbetert je invloed op het klimaat.  
 

Hoe begin je met een volwaardig plantaardig eetpatroon?

Meer plantaardig en minder dierlijk eten levert veel gezondheidsvoordelen op. Stapsgewijs naar een meer plantaardig eetpatroon zorgt ervoor dat je het goed volhoudt. Begin met kleine veranderingen die je zelf al kunt maken die je niet zoveel moeite kosten. Smeer bijvoorbeeld eens hummus of pindakaas op je brood in plaats van leverworst. Doe havermelk in je koffie in plaats van koemelk of kies falafel in plaats van shoarma. Op onze website vind je heerlijke plantaardige recepten
 

Hoe helpt de dietist bij een volwaardig plantaardig eetpatroon?

Wil je meer of helemaal plantaardig eten? En kan je daarbij persoonlijk advies en ondersteuning gebruiken? Wil je leren hoe je zuivel, vlees, kaas, ei en boter op een lekkere en gezonde manier kunt vervangen? De dietist helpt je. Door middel van een persoonlijk plan op maat, met aandacht voor de suppletie die jij nodig hebt.
 
 
 
Cookies Contact en afspraak