Meer snaaien rond je menstruatie?

Blogs

Meer snaaien rond je menstruatie?

Gepubliceerd op: 01-06-2018 17:53

Door: Laura van der Meijden, diëtist Den Bosch, diëtist Beesd

Vlak voor en tijdens de menstruatie kunnen allerlei lichamelijke ongemakken ontstaan zoals buikkrampen, gespannen borsten, vergeetachtigheid en stemmingswisselingen. En ongetwijfeld zullen veel vrouwen ook die enorme zin in lekkere dingen herkennen. Niet perse honger, maar foodcravings naar bijvoorbeeld pizza hawaii, een zak chips, snoepjes en toastjes of (een hele rol) oreo’s. Hierbij deel ik waar die lekkere trek vandaan komt en tips hoe je met de verleidingen om kunt gaan.


Hormonen en honger

In de loop van de menstruele cyclus verandert de hormoonspiegel in het lichaam. Het lichaam bereid zich als het ware voor op een potentiële zwangerschap. Hormonen zoals serotonine en dopamine zijn de 'geluksstofjes' die invloed hebben op hoe je slaapt, je emoties en stemming, seksuele activiteit en eetlust. Voorafgaand aan je menstruatie wordt de hoeveelheid van deze stofjes in je lichaam verlaagd. Één van de manieren om de (aanmaak van deze) 'geluksstofjes' te verhogen is bijvoorbeeld door te eten. Het ontstaan van food cravings en mood-swings zijn dus het gevolg van een hormonale reactie van het lichaam. De boost die je van het snaaien krijgt is slechts tijdelijk. Mocht je dit willen beperken dan kunnen onderstaande tips je helpen:
 
  1. Eet regelmatig. Ongeveer 6 á 7 keer per dag. Bijvoorbeeld door je maaltijden en porties over de dag te verdelen of te zorgen dat je ongeveer elke 2 uur iets eet. Hiermee voorkom je dat de bloedsuiker gaat schommelen waardoor honger/trek kan ontstaan.
  2. Verminder de carbs. Door de koolhydraten (suikers) in de voeding te verminderen kun je ook die lekkere trek stillen. Deze komen in veel voedingsmiddelen voor! Voornamelijk in brood, pasta, rijst, melkproducten en fruit. Daarnaast wordt suiker extra toegevoegd aan ontzettend veel producten waardoor je er veel van binnen kunt krijgen op een dag. Je kunt de koolhydraten in je voeding minderen door bijvoorbeeld minder brood of aardappelen te eten. Vervang dit door wat extra eiwitrijke producten zoals (plantaardige) zuivel, kaas, nootjes, vlees, vis en peulvruchten.  
  3. Eet genoeg vezels. Voldoende vezels eten geeft je een vol gevoel na de maaltijd. Kies volkoren producten en eet voldoende groente en fruit.
  4. Snack gezond! Door lekkere en gezonde snacks in huis te halen kun je de schade wat beperken. Zoals bijvoorbeeld fruit en noten voor een bakje yoghurt of avocado met kip, lekker op een volkoren cracker!
  5. Beweeg! Hierdoor maak je endorfinen en andere geluksstofjes aan. Naast sport is beweging zoals wandelen en fietsen al voldoende om daarmee je stemming een boost te geven en te kunnen ontspannen. Dus kom overeind, je zult je er echt beter door voelen!  
  6. Eet ijzerrijk. Door het bloeden verlies je extra ijzer. Daardoor hebben vrouwen eerder kans op het ontstaan van een tekort wat klachten zoals vermoeidheid kan geven. Ijzer komt veel voor in producten zoals vlees en groene bladgroenten. Zie ook deze tips voor extra ijzer uit voeding.
  7. Doe wat je vrolijk maakt. Een constante honger en stemmingswisselingen kunnen een ongesteldheid best vermoeiend maken! Vrolijk jezelf op door dingen te doen die jij leuk vindt! Lees een goed boek, kijk een seizoen van je favo serie of ga lekker op pad met een vriendin. Kies dingen waar jij van tot rust komt en je humeur een boost mee kunt geven!
  8. Drink voldoende vocht. Elke dag heb je 1,5 tot 2 liter nodig. Neem vooral water, thee en koffie (max. 3 per dag) zonder suiker, want dan krijg je geen onnodige calorieën binnen.
  9. Wees zacht voor jezelf. En als laatste tip, geef jezelf niet de schuld als je toch de mist in bent gegaan. Bijna iedereen heeft weleens last van eetbuien en dan voornamelijk wij vrouwen. Gebruik tips waarvan je denkt dat ze jou kunnen helpen en pak de gezonde draad daarna weer op!

Eetbuien?

Merk je dat eetbuien niet alleen rondom je ongesteldheid ontstaan en vaker voorkomen? Of zorgen eetbuien ervoor dat je gewicht alsmaar blijft stijgen? Dan is het raadzaam om een afspraak bij de dietist (en eventueel psycholoog) te maken.
Cookies Contact en afspraak